کد خبر: ۷۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان منبع اشعه‌ ایکس مینیاتوری ساختند که قادر به تصویربرداری سه بعدی از بافت ریز موجودات است.
به گزارش شفا آنلاین، فیزیکدانان مؤسسه ماکس پلانک و TV مونیخ روشی را با استفاده از لیزر تولید شده از اشعه ایکس و فاز کنتراست توموگرافی اشعه ایکس برای تولید تصاویر سه‌بعدی از ساختار بافت نرم موجودات توسعه داده‌اند.

فیزیکدانان در مونیخ با نور لیزر، منبع اشعه ایکس مینیاتوری ساختند. در انجام این آزمایشگاه فیزیک اپتیک کوانتومی ماکس پلانک و دانشگاه TU مونیخ تصاویر سه بعدی از ساختار ریز بدن موجودات زنده را برای اولین بار با کمک لیزر اشعه ایکس با استفاده از تابش نوری ترکیب شده با فاز کنتراست توموگرافی اشعه ایکس تهیه کردند که اولین بار آزمایش را روی مگس انجام دادند.

تاکنون این نوع تابش فقط در اندازه‌گیری قطر چند کیلومتری شتاب دهنده‌ها کاربرد داشته است، در مقابل، سیستم محرک لیزر در ترکیب با فاز کنتراست توموگرافی برای مشاهده‌ی بافت نرم فقط نیازمند آزمایشگاهی مجهز است‌، روش تصویربرداری جدید می‌تواند تأثیر اقتصادی و فضایی زیادی بر ابزارهای پزشکی داشته باشد.

Stefan karsch پروفسور فیزیک می‌گوید: نمایان کردن اعضای بدن مگس با اشعه‌ی ایکس، عکس‌هایی حتی از ریزترین موهای بال مگس را نتیجه می‌دهد این آزمایش دستاوردی جدید است برای اولین بار، دانشمندان روش خود را برای تولید اشعه‌ی ایکس از پالس‌های لیزر با فاز کنتراست توموگرافی اشعه‌ی ایکس جهت مشاهده‌ی بافت موجودات زنده به کار گرفتند. نتیجه تصاویری سه‌بعدی از جزئیات است.

اشعه ی ایکس مورد نیاز توسط الکترون‌های شتاب گرفته نزدیک به سرعت نور، با فاصله‌ای حداکثر یک سانتی متر با پالس حدود 25 فمتو ثانیه، تولید شده‌اند.

پالس‌های لیزر نیرویی حدود یک تراوات دارد که مشابه تولیدات یک نیروگاه اتمی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: