کد خبر: ۷۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 21
شفا آنلاین>اجتماعی>گروهی از اخترشناسان با بررسی پنج بخش کیهان، دقیق‌ترین تخمین از سرعت کاهش نور در جهان را ارائه کردند. این اخترشناسان، نور ٢٠٠ هزار کهکشان در ٢١ طول‌ موج مختلف را بررسی کردند و دریافتند که میزان انرژی تولیدشده در کیهان، در دو میلیارد سال قبل تقریبا نصف شده است.
به گزارش شفا آنلاین،این تخمین با محاسبات قبلی همخوانی دارد و بیانگر آن است که نورهای سراسر این طیف به‌تدریج در حال خاموشی است.

دلیل اصلی این کاهش نور در کیهان، کاهش سرعت تشکیل ستارگان تازه است. این برنامه پژوهشی که «مجمع کهکشان و جرم» (GAMA) نام دارد، نتیجه‌گیری خود را در نشست عمومی اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی آمریکا اعلام کرد. پروفسور «سایمون درایور» از مرکز بین‌المللی نجوم رادیویی در غرب استرالیا، که محقق اصلی در گاما بوده است، می‌گوید: «ما از همه تلسکوپ‌های فضایی و زمینی که به آنها دسترسی داشتیم، استفاده کردیم تا میزان انرژی تولیدشده در وسیع‌ترین طیف ممکن از طول‌موج‌ها در بیش از ٢٠٠ هزار کهکشان را اندازه‌گیری کنیم».

 دکتر «استفان ویلکینز» از دانشگاه ساسکس بریتانیا که از دیگر اعضای تیم گاما است، می‌گوید: «نقطه قوت طرح گاما این است که طول‌موج‌های بسیار زیادی را ترکیب می‌کند، درحالی‌که در پژوهش‌های قبلی فقط بر چند طول‌موج خاص متمرکز بودند». از آنجا که این گروه از مجموعه‌ای از قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان برای بررسی طول‌موج‌های مختلف استفاده می‌کنند، می‌توانند نور ستارگان پیر و جوان و همچنین نوری را که توسط غبار کیهانی جذب و دوباره گسیل شده است، ببینند.

به این ترتیب ارزیابی تازه از افت نور کیهانی شامل اطلاعاتی از مجموعه عظیمی از کهکشان‌ها، از جمله کهکشان‌های پنهان در پشت غبار کیهانی می‌شود.

دکتر «ویلکینز» می‌گوید: «می‌دانیم تشکیل ستارگان چند میلیارد سال قبل به اوج خود رسید و از آن زمان به بعد، سرعت تشکیل ستارگان به‌تدریج کاهش یافت. این فقط یک راه تازه برای اندازه‌گیری آن افت است». لازم به ذکر است وقتی اعضای تیم میزان تولید انرژی کهکشان‌ها را در سه مرحله از عمر جهان سنجیدند، شاهد کاهش تدریجی نور بودند. در مجموع، میزان نور جهان از دومیلیاردو ٢٥٠ میلیون سال قبل تا ٧٥٠ میلیون سال قبل، حدود ٤٠ درصد افت کرد.

 دکتر «ویلکینز» توضیح داد: «سرعت تشکیل ستارگان به اندازه‌ای در حال کم‌شدن است که ما اکنون به‌تدریج شاهد افت کل انرژی تولیدی همه ستارگان هستیم». به‌گفته او علت این کاهش نور، آن است که ستارگان موجود به‌طور متوسط پیرتر، کوچک‌تر و کم‌انرژی‌تر می‌شوند. پروفسور «درایور»، یافته‌های گروهش را با تمثیلی غم‌انگیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: ‌«کیهان از اینجا به بعد همچنان تحلیل می‌رود و وارد دوره بی‌پایان کهنسالی می‌شود.

کیهان در واقع روی مبل نشسته، پتویی روی خود کشیده و به‌زودی در چرتی ابدی فرو می‌رود». دکتر «ویلکینز» هم دراین‌باره معتقد است: «سرعت و فراوانی تشکیل ستارگان احتمالا باز هم کمتر و کمتر و در نتیجه کیهان تاریک‌تر و تاریک‌تر می‌شود». گفتنی است با انفجار بزرگ و آغاز کیهان در ١٣,٨ میلیارد سال پیش، تولید انرژی در عالم در اوج بود اما در همان زمان بخشی از این انرژی در قالب جرم به دام افتاد؛ یعنی انرژی به جرم تبدیل شد.

 از طرف دیگر زمانی که ستاره‌ای می‌درخشد، بخشی از جرم خود را به‌صورت انرژی در فضا منتشر می‌کند. این تبدیل انرژی و ماده طبق رابطه معروف «آلبرت اینشتین» (E=mc٢) صورت می‌گیرد. دانشمندان بر این باورند که بخش اصلی انرژی کیهان پس از انفجار بزرگ در سراسر گیتی منتشر شده و اکنون این ستارگان هستند که با تبدیل عنصرهای درون خود انرژی تولید می‌کنند. به‌گفته دانشمندان، در مرکز هر ستاره چهار اتم هیدروژن به یک اتم هلیوم تبدیل می‌شود. در این فرایند مقدار کمی جرم نابود و در عوض مقدار زیادی انرژی تولید و راهی اعماق فضا می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: