کد خبر: ۷۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران خبر داد
شفاآنلاین:سلامت>درمان>رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت:هزینه‌های درمان سرطان به مدت بستری و شرایط بیمار بستگی دارد، اگر بیمار به پیوند مغز استخوان نیاز داشته، بیماری در مراحل اولیه یا عودکننده باشد، هزینه‌ها تا ۲۰۰میلیون تومان بالا می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین : حسن ابوالقاسمی گفت: کنگره سرطان خون کودکان با نگاه آموزشی و بررسی روشهای جدید درمان در حوزه خون و سرطان کودکان و همچنین به روزرسانی اطلاعات پزشکان و متخصصان از بیست و پنجم تا بیست و هفتم شهریور ماه در بیمارستان خیریه محک برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ارائه روشهای جدید آموزشی برای این کنگره بررسی شده است و یکسری برنامه‌های صرفاً آموزشی برای متخصصان درنظر گرفته‌ایم. موضوعات انتخاب‌شده در این کنگره به‌صورت چالشی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و متخصصان این حوزه با بررسی روش‌های نوین درمان سرطان خون در کودکان به پیشبرد علمی شرکت‌کنندگان در این کنگره کمک خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در کشور آمار مناسبی در بحث سرطان و سطح این بیماری نداریم، اما آخرین اطلاعات دریافتی از مراکز درمانی سراسر کشور نشان می‌دهد سالانه 3 هزار و 500 بیمار مبتلا به انواع سرطان در گروه سنی زیر 15 سال وجود دارد. همچنین این آمار سالانه 100 تا 110 هزار مبتلا در کشور را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه کودکان در شروع زندگی هستند این درمان از اهمیت دوچندان برخوردار است. درمان سرطان کودکان دربیش از 85 درصد از بیماران نتیجه‌بخش بوده و امید به زندگی در این کودکان بسیار تقویت شده است.

رئیس انجمن خون و سرطان ایران گفت: نکته قابل توجه در رابطه با درمان به روزرسانی دانش درمان و جلوگیری از عوارض این بیماری است که کودکان با حداقل درد و مشکل درمان شوند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بروز مجدد این بیماری در بزرگسالی این کودکان درمان‌شده، گفت: اصلاً چنین چیزی مطرح نیست و عود مجدد این بیماری بسیار نادر است و کمتر از یک درصد امکان بازگشت دارد. چیزی که مشخص است اگر بعد از 5 سال از درمان عود نداشته باشیم، این بیماری دیگر بروز نخواهد کرد.

وی همچنین درباره هزینه‌های این بیماری گفت: بسیاری از هزینه‌های مازاد درمان کودکان سرطانی از طریق مؤسسات خیریه پرداخت می‌شود که این کمک بزرگی به درمان سرطان کودکان در کشور است و باعث می‌شود تا خانواده‌ها درمان را به خاطر هزینه‌ها رها نکنند.

ابوالقاسمی افزود: شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان، سرطان خون است و درعین حال خوشبختانه با درمان‌هایی که برای آن یافت شده است، مدیریت درمان سرطان در ایران با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برابری می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گرانی داروهای سرطان با توجه به بحث تحریم‌ها گفت: ‌عمدتاً بحث گرانی دارو در بحث سرطان‌های بزرگسالان وجود دارد؛ چراکه در سرطان‌های کودکان از ترکیب داروهای قدیمی استفاده می‌کنیم و نتیجه‌ای که از ترکیب همان داروهای قدیمی گرفته‌ایم بسیار تأثیرگذارتر و به مراتب بهتر از داروهای جدید بوده است. همچنین در کنار دارو کنترل بالینی بیمار و تخصص پزشکان باعث نتیجه مثبت در روند درمان سرطان‌های کودکان شده است.

ابوالقاسمی دراین باره افزود: البته کشورهای مختلفی وارد ساخت داروهای سرطان شده‌اند که متأسفانه از لحاظ کیفیت اطمینانی به آنها نیست و برای درمان باید از داروهای اصلی استفاده کرد و به خاطر هزینه از کیفیت چشم‌پوشی نکرد.

وی ادامه داد: عمدتاً هزینه‌های درمان سرطان به میزان بستری و شرایط بیمار بستگی دارد، اینکه بیمار نیاز به پیوند مغز استخوان داشته باشد یا بیماری در مراحل اولیه بوده یا عود کرده باشد، ممکن است هزینه‌ها را تا 200 میلیون تومان بالا ببرد.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در پاسخ به سؤالی درباره علت شیوع بیماری‌های خونی در کشور، گفت: ازدواج‌های فامیلی از مهم‌ترین علت‌ ابتلا به بیماریها‌های خونی در نوزادان است و این ازدواج‌ها شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد، البته طرح غربالگری بیماری های خونی باعث شده است تا از هر 1000 تولد نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی تا سالی 200 کودک مبتلا کاهش داشته باشیم.

وی درباره تأثیرات بمب‌های شیمیایی در خانواده جانبازان گفت: هیچ بیماری خاصی در فرزندان جانبازان شیمیایی یافت نشده و افزایش سرطان نیز در این باره مشاهده نشده است.

ابوالقاسیمی در پایان گفت: هنوز هیچ آمار رسمی مبنی بر اینکه علت ابتلا به سرطان را مشخص کند نداشته‌ایم و بررسی‌ها در این خصوص بسیار محدود است، اما آنچه مشخص است آلودگی خاک، آلودگی آب و بی‌تحرکی و چاقی در جامعه می‌تواند از علل ابتلا به سرطان باشد. همچنین مصرف دخانیات تا 80 برابر شانس ابتلا به سرطان در افراد مصرف‌کننده و خانواده‌های آنها افزایش می‌دهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: