کد خبر: ۷۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
شفا آنلاین>روانشناسی>دانشمندان دانمارکی اعلام کردند که پسران نوجوان باهوش تر از عملکرد فیزیکی بهتری در دوران میانسالی برخوردار خواهند بود و در نتیجه عمر طولانی تری نیز خواهند داشت.
به گزارش شفا آنلاین، مطالعات جدید نشان می دهد که مردان باهوش شانس بیشتری برای داشتن عمر طولانی تر خواهند داشت چرا که معمولا این افراد از عملکرد فیزیکی بهتری در دوران کهنسالی نیز برخوردار هستند.
 

محققان دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک در آخرین تحقیقات خود دریافتند که ارتباط مستقیمی بین هوش مردان در اوایل دوران بلوغ و عملکرد فیزیکی آنها در دوران میانسالی وجود دارد. در واقع میزان هوش بیشتر ، عملکرد فیزیکی بهتر را در بر می گیرد.

ریک هودال مینک (Rikke Hodal Meincke) دانشجوی دکترای دانشگاه کپنهاگ ، از مرکز پیری سالم (Centre for Healthy Aging) و حوزه بهداشت عمومی (Department of Public Health) در رابطه با این ارتباط می گوید: « مطالعات ما به وضوح نشان می دهد که امتیاز بالاتر هوش در اوایل دوران بلوغ ، به واسطه انتخاب درست سبک زندگی باعث داشتن قدرت مناسب در دست ها، پاها و پشت در دوران میانسالی می شود. علاوه بر آن تعادل بدنی این افراد نیز بهتر از دیگران است. »  

قابل توجه است که در این بررسی ها ، دانشمندان اینگونه افراد را مورد آزمایش های مختلف از قبیل قدرت دست ، تعادل بدنی ، نشست و برخاست از صندلی (chair-rise) قرار دادند تا به اندازه گیری عملکرد فیزیکی آنها بپردازند.

مینک در ادامه توضیحاتش افزود : « مطالعات و بررسی های پیشین به ما آموخت که نتایج بهتر این آزمایش ها در دوران میانسالی ، باعث افزایش اجتناب از کاهش عملکرد فیزیکی در دوران پیری می شود. »

پژوهشگران در این پروژه تحقیقاتی دو هزار و 848 مرد دانمارکی متولد سال 1953 میلادی و سال های 1959 تا 1961 میلادی را برای آزمایش ها و بررسی های خود در نظر گرفتند. قابل توجه است که با افزایش 10 امتیاز هوش ، نتایج عملکرد فیزیکی افراد به شرح زیر ؛ افزایش 0.5 کیلوگرم قدرت نیروی کمر ، افزایش یک سانتی متر ارتفاع پرش ، ایجاد قدرت عضله پا ، افزایش 0.7 کیلوگرم قدرت گرفتن دست ، 3.7 درصد بهبود در ایجاد تعادل بدنی و افزایش 1.1 تعداد نشست و برخاست از صندلی (chair-rise) در سی ثانیه ، مشاهده شده است.

بر اساس گزارش محققان ، در توضیح علمی ارتباط بین هوش بالا و عملکرد فیزیکی بهتر می توان گفت افرادی که از هوش بالاتری برخوردار هستند آسان تر می توانند به درک و تفسیر مسائل سلامت بپردازند و در نتیجه سبک زندگی سالم تری را انتخاب کنند.

در ادامه مینک با بیان یک مثال به توضیح این ارتباط پرداخت : « به عنوان مثال افراد باهوش تر به طور منظم تری به ورزش کردن می پردازند. در نتیجه ورزش می تواند به عنوان یک مکانسیم، ارتباط بین هوش و عملکرد فیزیکی را توضیح دهد. »

نتایج به دست آمده از این پژوهش ها از آن جهت دارای اهمیت است که بر اساس آن می توان برای آینده و سلامت دوران میانسالی و پیری برنامه ریزی کرده و با هدف قرار دادن ابتکارات لازم به بهبود و حفظ عملکرد فیزیکی افراد سالمند کمک نمود.

قابل ذکر است که تحقیقات پیشین نشان می دادند که ورزش ، وضعیت سلامت و موقعیت اجتماعی – اقتصادی بر عملکرد فیزیکی فرد موثر است. علاوه بر این، عوامل دوران کودکی و اوایل بلوغ نیز ممکن است بر عملکرد فیزیکی در زندگی میانسالی و کهنسالی افراد تاثیر گذار باشد.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیری و بهداشت (Journal of Aging and Health) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: