کد خبر: ۷۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفا آنلاین>اجتماعی> طرح توقف ١٠ساله بهره‌برداری از جنگل‌ها که اولین‌بار ١٠ سال پیش توسط یک استاد دانشگاه پیشنهاد داده شد بار دیگر برای قانون‌شدن به جریان افتاد.

به گزارش شفا آنلاین، هم‌اکنون حدود ٢٨ نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست از حامیان اصلی این طرح هستند. با‌این‌حال مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری به عنوان متولیان اصلی صیانت و بهره‌برداری از جنگل‌های کشور، از موافقت مشروط یا مخالفت با اجرای آن سخن می‌گویند.

در همین رابطه بهزاد انگورج معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها  می‌گوید: «آقای جلالی رئیس سازمان چند روز پیش از موافقت مشروط با این طرح سخن گفت که این موافقت مشروط، ناظر به رعایت یک‌سری اصول و قواعد مدنظر کارشناسان سازمان جنگل‌هاست که در زمینه جنگل‌داری و طرح‌های صیانت از جنگل تخصص و تبحر لازم را دارند.

همچنین من به عنوان یک کارشناس در حوزه جنگل‌داری اگر بخواهم نظر خودم را در این رابطه اعلام کنم، باید بگویم با اجرای این طرح موافق نیستم؛ چراکه تجربه و سابقه کارشناسی سازمان در زمینه اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل‌ها اثبات می‌کند هر جایی که این طرح‌ها انجام شده است، نتیجه مثمرثمر و مفیدی برای جنگل‌های کشور در پی نداشته است».

اشاره انگورج به سخنان رئیس سازمان جنگل‌ها در یک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار است که در آن روز اعلام کرد: «اگر با اجرای طرح تنفس، ساختاری که وجود دارد از بین برود، جنگل‌ها به تاراج می‌رود. به همین دلیل ما به شرط و شروطی با طرح تنفس موافق هستیم و در اجرای این طرح باید خسارت تمام کسانی که امروز از جنگل بهره‌برداری می‌کنند، به تعداد سال‌های توقف پرداخت شود».

او همچنین اعلام کرد: «پیش‌تر هم طرح‌هایی در جنگل‌ها اجرا شده و به بهره‌برداران قول داده شد که خسارت آنها پرداخت شود اما حتی یک ریال هم پرداخت نشد. باید تضمین شود برای صنایعی که از چوب جنگل برداشت می‌کنند، چوب وارد شود.

سازمان جنگل‌ها در چند دهه گذشته با ساختار موجود توانسته است حفاظت مطلوبی از جنگل‌ها داشته باشد». بااین‌حال از سوی دیگر آن‌دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در پی تصویب آن به‌عنوان یک قانون هستند و همچنین مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور از این طرح دفاع کرده و آن را لازمه صیانت از جنگل‌های کشور به‌ویژه مناطق جنگلی شمال می‌دانند. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی مجلس، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه طرح حفاظت از جنگل‌ها مانع خسران محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود، گفت: «باید سازمان جنگل‌ها و محیط زیست برای حمایت قانونی از منابع طبیعی، سیاست برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها به مجلس ارائه دهند».

محمدحسین قربانی، با مثبت ارزیابی‌کردن آماده‌سازی طرح تنفس جنگل‌ها در سازمان محیط زیست، افزود: واقعیت آن است که تاکنون سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها هیچ‌گونه استراتژی‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها نداشتند به گونه‌ای که در نتیجه این بی‌برنامگی بخش زیادی از این جنگل‌ها آسیب زیادی دیدند». این نماینده مجلس تغییر کاربری‌ها، نبود برنامه و سرمایه‌گذاری‌ را ازجمله موارد عمده واردآمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به جنگل‌ها دانست و تأکید کرد: «باید ساماندهی این موضوع، قانونمند شود تا بتوان برنامه‌ریزی مدونی برای حفاظت از جنگل‌ها داشت. به همین دلیل آنچه از طرح تنفس جنگل‌ها برمی‌آید، به نظر می‌رسد می‌تواند به حفظ جنگل‌ها کمک کند؛ چراکه امروزه ناتوانی‌های زیادی در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها به چشم می‌خورد. اگر این طرح اجرائی شود از بخش زیادی از جنگل‌ها حفاظت می‌شود».

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نیز در رابطه با این طرح گفته است: «طرح تنفس جنگل‌ها مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به‌زودی در مجلس ارائه خواهد شد». ابتکار همچنین ادامه داد: «در راستای حمایت از جنگل‌ها، همچنین لایحه حمایت از جنگل‌ها در دولت در دست بررسی است و پس از بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه می‌شود.

به گفته وی، این لایحه در راستای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها بوده و خوشبختانه نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع و جهاد کشاورزی به این لایحه مثبت بوده و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز موافقت خود را با این لایحه اعلام کرده است که امیدواریم پس از تدوین نهایی این لایحه در دولت و بررسی آن در مجلس، تصویب شده و در این راستا قطعا بهره‌برداری تجاری، قاچاق و برداشت غیرقانونی از جنگل‌ها متوقف خواهد شد».


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: