کد خبر: ۷۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 14
شفا آنلاین>سلامت>مزیت این طرح، افزایش زمان شبکه انتقال فعلی کشور به میزان 80درصد است.
به گزارش شفا آنلاین،علیرضا فرهادی استادیار دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه شریف  گفت: در سامانه خودکار انتقال آب، دریچه‌هایی که بر روی کانال انتقال آب نصب می شود، خودکار سازی می شود، در سامانه فعلی انتقال آب نیز این دریچه به صورت باز و بسته کنترل می‌شود و مدیریت شبکه انتقال آب به صورت بالا دستی است، اما در سامانه خودکار انتقال آب، باز و بسته شدن دریچه‌ها به صورت اتوماتیک به گونه‌ای صورت می‌گیرد که سطح آب پایین دست برکه‌هایی که بر روی کانال انتقال آب تشکیل می‌شود همواره حول و حوش یک مقدار مطلوب ثابت باقی می‌ماند.

وی اظهار کرد: نوع مدیریت شبکه خودکار انتقال آب به صورت پایین دستی است که این امر باعث می‌شود شما در هر نقطه‌ای از شبکه انتقال آب بتوانید، آب با دبی مطلوب به بهره برداران در هر زمان و در هر مقدار را برسانید.

فرهادی مطرح کرد: کانال‌های فعلی که مدیریت کانال به صورت بالا دستی است متصدی سد آب کشاورزی با توجه به تخمینی که از میزان برداشت آب از شبکه انتقال آب دارد، اقدام به رها سازی آب می‌کند که در این تخمین نیز خطا وجود دارد و مسئله‌ای که بالای شبکه فعلی وجود دارد این است که به بهره‌برداری که بالای شبکه انتقالات آب قرار دارند آب بیشتری نسبت به بهره‌برداری در پایین دست کانال آب قرار دارند تخفیف پیدا می‌کند.

وی مطرح کرد: بنابر این متصدی سد آب کشاورزی جهت حفظ عدالت مجبور خواهد بود که بیش از میزان برداشت آب از شبکه اقدام کنند، همچنین از مزایای این  طرح می‌توان به افزایش زمان شبکه انتقال فعلی به میزان 30 درصد و حفظ عدالت در تخفیف آب و کاهش مشاجره بین بهره برداران اشاره کرد.

فرهادی خاطر نشان کرد: مزیت عمده‌ی این طرح آن است که این سامانه زمینه ساز تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است و این سامانه نیز مکمل سیستم آبیاری تحت فشار محسوب می‌شود.

وی در پایان اشاره کرد: این طرح در اولین جشنواره‌ فناوری آب و خاک و محیط زیست ارائه شد و مسئولان سازمان آب و برق خوزستان نیز استقبال کردند و ما در حال مذاکره با آنها هستیم و امید بر این است که به نتیجه مطلوب برسد که منجر به اخذ تفاهم نامه‌ی همکاری دانشگاه صنعتی شریف و آب و برق خوزستان شود تا بتوانیم این طرح را به عنوان پایلوت در یکی از مناطق کشور اجرا کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: