کد خبر: ۷۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 11
شفا آنلاین>سلامت>بیمه ها با دلایل غیر منطقی تاکنون از عقد قرارداد با اپتومتریستها در قالب همکاران طرح پزشک خانواده شانی خالی کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین - بهروز مالکی، کارشناس اپتومتری  با بیان اینکه طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری نقطه درخشانی در کارنامه خدمات نظام جمهوری اسلامی میباشد که در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، تدوین گردیده و به اجرا گذاشته شده است گفت : این طرح پس از ماهها کار کارشناسی تدوین گشته به نحوی که با نگاهی به کلیت آن متوجه جامع بودن آن خواهیم شد. 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در عمل شاهد هستیم که برخی از موارد تدوین شده در این طرح به مرحله اجرا در نیامده و به فراموشی سپرده شده است که میتواند مانع محقق شدن اهداف متعالی این طرح شود افزود : جایگاه کارشناسان بینایی سنجی (اپتومتریستها) در این طرح از جمله این موارد است.

 این کارشناس اپتومتری با تاکید به اینکه نظام سلامت عبارت است از تمام نهادهایی که به ارائه خدمات سلامت اختصاص دارند افزود : در نظام سلامت خدمات در سه سطح در اختیار جمعیت و جامعه گذارده می‌شود. 

وی ادامه داد : سطح دو نظام سلامت در برگیرنده واحدهای تخصصی در نظام سلامت است كه خدمات درمانی و توانبخشی تخصصی را در اختیار ارجاع ‌شدگان از سطح یك قرار می دهد که اپتومتری در این سطح از نظام سلامت قرار دارد.

مالکی با بیان اینکه سطح سه شامل خدمات درمانی و توانبخشی فوق تخصصی برای ارجاع ‌شدگان از سطح یك یا دو است اظهار کرد : قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع، دو جایگاه ارجاع درمانی و مشاوره درمانی برای اپتومتری را به صراحت ذکر کرده است .

وی با اشاره به اینکه یکی از انواع ارجاعات درمانی در دستورالعمل برنامه پزشك خانواده، ارجاع به بینایی سنج ذکر شده است تصریح کرد : ارجاع بیمار به بینایی سنج جهت "پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات بینایی" در بنده ج ماده 25 دستورالعمل برنامه پزشك خانواده نیز مکررا مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس اپتومتری ادامه داد :  در ماده 49 دستورالعمل برنامه پزشك خانواده آمده است: "حق الزحمه مربوط به درخواست مشاوره از کارشناسان پروانه دار شاغل در حرف مشاوره تغذیه، روانشناس بالینی، بینایی سنجی؛ شنوایی سنجی در صورت ارجاع از طرف پزشک خانواده برابر تعرفه های مصوب هیئت دولت در بخش دولتی و یا خصوصی و به شرط ارسال بازخورد از طریق بیمه ها قابل پرداخت می باشد." 

وی با بیان اینکه درخصوص نحوه پرداخت به پیراپزشکان از جمله اپتومتریستها، در فصل سوم برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری گفته شده است که خدمات آنها بصورت FFS (Fee For Service) از محل دفتر کار حسب درخواست پزشك خانواده توسط بیمه ها خریداری می شود گفت :  طبق ماده 33 دستورالعمل برنامه پزشك خانواده "سازمانهای بیمه گر موظف به عقد قرار داد با شخصیت حقوقی مراکز مجری برنامه پزشک خانواده جهت خرید بسته خدمات تیم سلامت می باشد." و "در مراکز مجری با مالک و صاحب امتیاز موسس مرکز عقد قرارداد خواهد شد".

مالکی یادآور شد: علی رغم تاکید فوق در قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع و تلاشی که از طرف دولت خدمتگزار برای گسترش پوشش همگانی بیمه درمانی صورت میگیرد، متاسفانه بیمه ها با دلایل غیر منطقی تاکنون از عقد قرارداد با اپتومتریستها در قالب همکاران طرح پزشک خانواده شانی خالی کرده اند که جای تامل و رسیدگی از سوی مسئولان ذیربط دارد.

وی با اشاره به اینکه نظام سلامت باید شامل پیشگیری، درمان و توانبخشی بوده و برای تمام مردم در دسترس باشد تصریح کرد : ماده 25 دستورالعمل برنامه پزشك خانواده به حفظ جامعیت خدمات و سهولت دسترسی به آن تاکید دارد درحالیکه هم اکنون تعداد چشم پزشکان در کشور حدود 1500 نفر میباشد و قاعدتا ورود تعداد بیش از 2600 نفر اپتومتریست در طرح پزشک خانواده و عقد قرارداد با بیمه ها، میزان بهره مندی مردم از خدمات درمانی بینایی را حدودا سه برابر خواهد نمود که اینکار از لحاظ هزینه نیز به صرفه است چرا که اپتومتریستها میتوانند خدمات بینایی را بهتر، در گستره جغرافیایی بزرگتر و صد البته با قیمت ارزانتر تامین نمایند که این در نهایت به نفع مردم و در عین حال به نفع دولت و سازمانهای بیمه گر میباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید که با اجرایی شدن کامل این طرح شاهد بهره مندی مردم عزیزمان از خدماتی درمانی ای باشیم که در خور و شایسته ملت بزرگ ایران است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: