کد خبر: ۷۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
در دیدار وزیر بهداشت با دبیران شوراهای صنفی دانشجویی مطرح شد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>در دیدار وزیر بهداشت با دبیران شوراهای صنفی مشکلاتی مانند عدم بهره‌مندی از استادان مجرب به دلیل کمبود بودجه مطرح شد و وزیر بهداشت نیز تأکید کرد:باید به دانشجو فرصت داد درحالی که می‌ترسیم اداره یک خوابگاه را به آنها بسپاریم.

به گزارش شفا آنلاین : در ادامه نشست سراسری شوراهای مرکزی صنفی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی،سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در جلسه‌ای با دبیران شوراها به بحث و تبادل نظر پرداخت.

این جلسه بعد از ظهر شنبه 17 مرداد ماه در ستاد مرکزی وزارت بهداشت با حضور محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت،نبی مطلبی مدیر کل دانشجویی و بهرام‌علی قنبری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

در این جلسه دانشجویان به طرح مسایل، مشکلات، نظرات، پیشنهادات و راه‌کارهای پیشنهادی خود پرداختند.

همسان‌سازی سرانه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها، عدم بهره‌مندی از استادان مجرب به دلیل کمبود بودجه، به روز نبودن واحدهای درسی و نیاز به بازنگری در آنها، نیاز به تخصیص بودجه کافی برای طرح‌های تحقیقاتی، همپوشانی برخی درس‌ها که باعث ابطال وقت می‌شود از جمله مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان بود.

همچنین دبیران شوراها خواستار اختصاص اتاق یا سیستمی برای شورای صنفی در دانشگاه‌ها شدند و پیشنهاد دادند که کارتابلی برای ارتباط برقرار کردن شوراها با وزارت بهداشت در نظر گرفته شود. از سوی دانشجویان مطرح شد که تخلفات دانشجویان در دانشگاه‌ها مستقیم به شورای انضباطی نرود، اولین تذکر می‌تواند از طرف شورای صنفی به دانشجویان اخطار داده شود.

نظم در پرداخت حق‌الزحمه، توجه به وام دانشجویی و ازدواج، تدوین یک دستورالعمل منظم جهت پیگیری مطالبات صنفی، در نظر گرفتن حقوق دانشجویان خودگردان، حمایت از دانشجویان استعدادهای درخشان و صدور حکم برای دبیران مرکزی از دیگر مطالبات مطرح شده از سوی دانشجویان بود.

اعتقادی به طرح اجباری نداریم

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در سخنرانی خود در حضور دبیران شوراهای صنفی گفت: باید فضایی در دانشگاه‌ها ایجاد شود که دانشجو باور کند که به او اعتماد می‌شود. آینده جامعه در دست دانشجویان است ولی می‌ترسیم اداره یک خوابگاه را به آنها بسپاریم. دانشجویان در یک برهه سنی هستند باید اشتباه کنند و اشتباهشان اصلاح شود. اگر الان این اتفاق نیفتد فردا که در مصدر قرار می‌گیرند اشتباهشان خیلی پرهزینه می‌شود.

وی در ادامه افزود: شک نکنید که مقامات رسمی کشور و مقام معظم رهبرین نظرشان بر مشارکت دانشجویان است. اما برخی مصداق کاسه از آش داغ‌تر هستند. ارتباط رئیس دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، معاونان و مسئولان با دانشجویان اهمیت بسیار زیادی دارد.

هاشمی اظهار کرد: آینده کشور در دست دانشجویان است پس باید خطاهای امروزشان را پذیرفت. ما هم در گذشته خطاهایی داشتیم اما گذشته ما ورق نمی‌خورد، همه اشتباه کرده‌اند شک نکنید.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: باید به دانشجو فرصت داد و این را در نظر گرفت که بشر جایزالخطا است. اما شما هم توجه داشته باشید که ملعبه دست این و آن قرار نگیرید. بعضی جمع‌های دانشجویی به خاطر همین موضوع خسرالدنیا و الآخره شدند، واسطه شدند برای یک عده که به اهداف خودشان برسند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: ما اعتقادی به طرح اجباری نداریم. اگر بناست افراد در نقاط محروم حضور داشته باشند باید مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود که بخشی از آن مادی است و بخشی هم بومی‌گزینی شود.

مسئولان دانشگاه باید لمس کنند که حضور شما کیفیت خدمات دانشجویی را بالا می‌برد

محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه اعتقاد وزارت بهداشت مبنی بر واگذاری امور به دانشجویان است، گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته به نحوی برخورد شده که گویی به دانشجویان اعتمادی نیست و دانشجو درک درستی از مسایل کشور ندارد و دانشجو اعتبار خود را در این مدت از دست داد.

وی افزود: شما دانشجویان به ما کمک کنید، تلاش و تعامل کنید که اعتماد به دانشجو بازگردد. ما سعی کردیم در آیین نامه بعضی وظایف را به شوراها واگذار کنیم. طرح شهردار خوابگاه هم چالش‌هایی ایجاد می‌کند چرا که اختیارات از مجموعه دولتی گرفته و به دانشجو واگذار می‌شود. مسئولان دانشگاه باید لمس کنند که حضور شما کیفیت خدمات دانشجویی را بالا می‌برد.

فراهانی در ادامه درباره طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: در این طرح 18 معیار اصلی و 60 معیار فرعی در نظر گرفته شده که بر اساس آن تعدادی از خوابگاه‌ها غیرقابل استفاده در نظر گرفته می‌شوند، برخی خوابگاه‌ها هم قابل تحمل هستند که با انجام برخی تغییرات به وضعیت مطلوب می‌رسند. بر اساس این معیارها هم که خوابگاه استاندارد نداریم.

معاون وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: علیرغم فقدان بودجه با مساعدت‌های وزیر در سال جاری ساخت 20 خوابگاه استاندارد را شروع می‌کنیم. سند خوابگاه استاندارد هم تهیه و در نشست ساری رونمایی شده است. طراحی خوابگاه هم در مراحل پایانی است. این خوابگاه‌ها در دو سال آینده با 10 هزار نفر ظرفیت ساخته می‌شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ کدام از خوابگاه‌های ما استاندارد نیستند، تنها 25 درصد خوابگاه قابل تحمل داریم و در مجموع 77 هزار نفر اسکان داده شده‌اند.

فراهانی درباره بحث‌های پژوهشی دانشجویان گفت: بستر برای ایجاد انجمن‌های علمی فراهم شده و آیین‌نامه آن نیز اجرا شده است. دانشجویان می‌توانند این انجمن‌ها را تاسیس کنند تا مطالبه‌گری در حوزه پژوهشی شکل بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: شوراهای صنفی غیرسیاسی هستند. بنابراین با عقلانیت کار کنید که مسوولان دانشگاه‌ها شوراها را بپذیرند و بازوی خود بدانند. شوراها درختی بوده که با آسیب‌ها و آفت‌هایی همراه شد، ما درخت دیگری کاشتیم و باید آن را به درخت تنومندی تبدیل کنیم که مورد عنایت دانشگاه‌ها و نظام قرار بگیرد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه مصوب شد که نشست‌های دوره‌ای به صورت دو ماه یک بار با حضور مسئولان و دبیران شوراها برگزار شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: