کد خبر: ۷۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>نتايج جديدترين تحقيقات حاکي از آن است که تلفن‌هاي همراه با ايجاد و بروز سرطان در ارتباط هستند و استفاده طولاني‌مدت از آنها باعث بروز آلزايمر، پارکينسون، سردرد و التهاب و قرمزي پوست مي‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،به بيان ديگر، رادياسيوني که از وسايل بي‌سيم، مانند تلفن‌ها و تبلت‌ها خارج مي‌شود، مي‌تواند باعث ايجاد مواردي از مشکلات، از سرطان گرفته تا بيماري‌هاي مغزي شوند.


علت ايجاد سرطان

دانشمندان ادعا مي‌کنند که رادياسيون باعث القاي استرس اکسيداتيو و نوعي عدم تعادل در بدن مي‌شود، يک پروسه آسيب زننده که تصور مي‌شود ارتباط نزديکي با بيماري‌هاي دژنراتيو دارند. نويسندگان اين مقاله معتقدند استفاده از تلفن‌هاي همراه بايد به حداقل ميزان ممکن برسد تا از صدمات آن پيشگيري شود. البته گايدلاين‌هاي رسمي اظهار مي‌دارند که اين وسيله‌ها «احتمالا» سبب بروز سرطان مي‌شوند. اما به نظر مي‌رسد، تلفن‌هاي موبايل خطري واقعي را متوجه سلامت انساني مي‌کنند. اين مطالعه، داده‌هاي تجربي موجود را در زمينه اثرات تابش اشعه‌هاي راديوفرکوئنسي بر سلول‌هاي زنده را مورد بررسي قرار داده تا به‌طور اساسي مشخص شود چگونه تلفن‌هاي همراه ممکن است DNA يک فرد را تخريب کنند.

محققان اين مطالعه معتقدند استرس اکسيداتيو ايجاد شده در اثر مواجهه با راديوفرکوئنسي مي‌تواند ارتباط ميان وسايل بي‌سيم و سرطان را توضيح دهد. پس از يک مواجهه طولاني، مواردي مانند سردرد، خستگي و تحريکات پوستي هم رخ مي‌دهند.

اين موارد به دليل ايجاد گونه‌هاي واکنشي اکسيژن ديده مي‌شوند. آنها نقش مهمي در سيگنال‌دهي سلول‌ها و کنترل وضعيت‌هاي داخلي مانند دماي داخلي بدن بازي مي‌کنند. زماني که گونه‌هاي واکنشي اکسيژن به‌طور قابل توجهي افزايش پيدا مي‌کنند، باعث آسيب قابل توجه به ساختار سلولي مي‌شوند که آن را با عنوان استرس اکسيداتيو مي‌شناسيم.

اين مقاله توضيح مي‌دهد، در حالي که گونه‌هاي واکنشي اکسيژن به دليل مواد محيطي تهاجمي در سلول‌ها تشکيل مي‌شوند، آنها مي‌توانند بوسيله رادياسيون بي‌سيم رايج نيز تحريک شوند. اين داده‌ها علامت مشخصي است از خطرهاي واقعي که اين نوع از رادياسيون سلامت انسان را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.

در اين مطالعه مشخص شد، استفاده از تلفن همراه فقط به مدت 20 دقيقه در روز و براي 5 سال، خطر يک نوع از سرطان مغز را افزايش مي‌دهد و استفاده از تلفن به مدت 1 ساعت در روز و براي 4 سال، خطر بروز بعضي تومورها را 3 تا 5 برابر بيشتر مي‌کند. داده‌هاي اين مطالعه، با بررسي بزرگسالاني گرفته شده که تلفن همراه را غالبا تا 10 سال استفاده کرده‌اند.

اين وضعيت در کودکان از اهميت بيشتري برخوردار است، زيرا در دوران کودکي، زماني که بيولوژي بدن نسبت به عوامل خطر بسيار حساس‌تر است، اين خطر بيشتر مي‌شود.به‌خصوص اگر استفاده از تلفن همراه در تمام طول زندگي آنها ادامه پيدا کند. در هر صورت اينکه خطر بروز سرطان‌هاي مغزي کم است، بايد مراقبت‌هاي لازم صورت گيرند، زيرا بعضي از پيامدهاي سلامت دهه‌ها بعد خود را نشان مي‌دهند.

به عنوان يک نتيجه، محققان به استفاده‌کنندگان از موبايل توصيه‌ مي‌کنند رويکرد محافظه‌کارانه‌اي را در پيش گيرند، مانند استفاده کمتر از آن و به کار گرفتن هندزفري تا فرکانس‌ها از ناحيه سر دور نگه داشته شوند. نتايج اين مطالعه که در نشريه Electromagnetic Biology & Medicine به چاپ رسيده، جديدترين و به‌روزترين تحقيق و اکتشافي است که در ارتباط با ايمني تلفن‌هاي همراه صورت گرفته است. اين مطالعه با همکاري مشترک دانشمندان دانشگاه اينديانا، دانشگاه فنلاند شرقي و دانشگاه کمپيناس در برزيل انجام شده است.

در طول 15 سال گذشته، اکثر تحقيقات در اين زمينه و اثبات ارتباط مذکور با شکست مواجه شده، هرچند چندين مطالعه هم پيشنهاد کرده‌اند که ارتباطي ميان يک نوع از سرطان مغز به نام گليوما و استفاده مداوم و طولاني‌مدت از تلفن‌هاي همراه وجود دارد. آخرين موضع رسمي اين است که رادياسيون راديوفرکوئنسي/ ميکروويو احتمالا اثر کارسينوژنيک دارند.

در سال 2011، آژانس بين‌المللي تحقيقات در سرطان (IARC) براي نخستين‌بار تلفن‌هاي موبايل در سيستم رتبه‌بندي «استاندارد طلايي» خود طبقه‌بندي کرد. دانشمندان در آن زمان گفتند اين وسيله‌ها مي‌توانند احتمالا باعث بروز سرطان در انسان‌ها شوند، اما شواهد کافي براي نتيجه‌گيري شفاف در دسترس نبود.

نوع اشعه‌اي که در اين وسايل ارتباطي الکترونيکي و ديگر موارد، مورد استفاده قرار مي‌گيرد، رادياسيون غيريونيزه نام دارند. اغلب اين تشعشعات، انرژي کمتري از رادياسيون يونيزه داشته و بدين معناست که انرژي کافي براي ايجاد تغييرات در سلول‌ها، به همان روشي که اشعه يونيزه ايجاد مي‌کند، ندارد. بنابر اظهارنظر موسسه سرطان بريتانيا، شواهد علمي کنوني نشان مي‌دهند که بعيد است تلفن‌هاي همراه بتوانند خطر تومورهاي مغزي يا ديگر انواع سرطان را بيشتر کنند.

البته عبارت «شواهد ناکافي» مي‌تواند به اين معنا باشد که خطر به‌طور کامل رد مي‌شود. سال گذشته، مطالعه ديگري اظهار داشت افرادي که از تلفن همراه خود بيش از 15 ساعت در ماه استفاده مي‌کنند، به نظر مي‌رسد در معرض خطر بيشتر ابتلا به انواع خاصي از سرطان مغزي قرار داشته باشند.

محققان فرانسوي در اين مطالعه ادعا کردند اين دسته از استفاده کنندگان، با2 تا 3 برابر خطر بيشتر ابتلا به گليوما و مننژيوماي مغزي روبرو هستند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: