کد خبر: ۷۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 11
شفا آنلاین>سلامت>يکي از مشکلات ما در حوزه سلامت، مربوط به وضعيت بيمه‌ها و بدهي‌هاي آن‌‌هاست. در حال حاضر، منابع فعلي بيمه‌هاي پايه سلامت چندان مناسب نيست و ضرورت دارد منابع بيمه‌هاي سلامت به طور کامل تخصيص داده‌شود.

به گزارش شفا آنلاین ،ما در اصول متعدد قانون اساسي مکرراً بر روي اين امر تأکيد داريم که وحدت رويه در امر بيمه و درمان کشور صورت پذيرد تا تمامي مردم کشور بتوانند به طور مساوي و يکسان از خدمات درماني برخوردار شوند.

 در سال 1373 قانون بيمه همگاني کشور مصوب شد ولي بيست سال طول کشيد تا اين قانون در کشور اجرايي و عملياتي شود. در اين ميان، در اجراي طرح تحول نظام سلامت در کشوربه اين مهم توجه‌ شده‌است و همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي تحقق آن همکاري مي‌کنند.

در اين زمينه مي‌توان به بيمه شدن 10 ميليون نفر از افراد فاقد پوشش بيمه درمان، در سال گذشته خبر داد و خوشبختانه اين برگ زريني بود که در راستاي اجراي قانون تصويب بيمه همگاني در کشور اتفاق افتاد.

در اين بين يکي از مشکلات اساسي ما کمبود اعتبارات و محدوديت در تخصيص بودجه به سازمان‌هاي بيمه گر است که آفتي است که تبعات آن به جامعه و بيمه شدگان وارد مي شود. عليرغم تخصيص بخشي از بودجه 10 درصدي هدفمندي يارانه ها، کمک هاي دولت، 1 درصد ماليات بر ارزش افزوده به سازمان بيمه سلامت ايران، متاسفانه هنوز اين سازمان در بخش اعتبارات با مشکلات عديده‌اي مواجه است و اين موضوع در روند ارائه خدمات بيمارستان‌ها نيز مي‌تواند تاثير بگذارد.

بر همين اساس اين امر مي طلبد تا سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزراي تعاون، کار و رفاه اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و ساير دست اندرکاران اين حوزه، اهتمام بيشتري را براي تزريق بودجه به اين سازمان بورزند.

در قانون برنامه پنجم توسعه تأکيد ويژه اي مبني بر وحدت رويه و تجميع صندوق هاي بيمه اي در خصوص سازمان هاي بيمه گر پايه شده است، اما اين‌گونه مشکلات هميشه براي صندوق‌هاي بيمه‌گر نگران کننده‌ بوده و هست.

در اين بين مجلس شوراي اسلامي مصمم است تا اين برنامه را به عنوان بنيادي‌ترين مساله عدالت اجتماعي مورد توجه قرار داده و بر تسريع آن اهتمام ورزد. در صورت رفع نيازهاي مالي اين صندوق‌ها و تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، مي‌توان اميدوار بود طرح تحول نظام سلامت در کشور به درستي اجرا شود و مشکلات مردم در حوزه سلامت نيز کاهش پيدا کند.


رسول خضري

عضو کميسيون بهداشت مجلس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: