کد خبر: ۷۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>بسياري از اما از فوايد خواب نيم‌روزي غافل هستيم، ولي خلبان‌ها ازجمله افرادي هستند که مي‌دانند يک چرت کوتاه مي‌تواند چه تاثيري برايشان داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،اگر هنگام خواندن اين مطلب خميازه مي‌کشيد، حتما يا حوصله‌تان سر رفته يا خسته شده‌ايد (که اصلا مودبانه نيست). بااحساس خستگي، بي‌انگيزگي، بيهودگي و کمي بيچارگي هم سراغتان مي‌آيد.

اغلب، خواب‌آلودگي پيامدهايي در پي دارد، مثل کم شدن حافظه، عدم داشتن تمرکز و همچنين پرش ذهن. جاي شکرش باقي است که اين مشکلات درمان دارند. خواب نيم‌روزي حتي در روزهاي بسيار پرمشغله مي‌تواند يک نوع درمان محسوب مي‌شود.

تحقيق کوتاهي در مقاله «تفاوت‌هاي فردي» صورت گرفت که با بررسي 40داوطلب در گروه‌هاي سني 18 تا 50 سال به اين نتيجه رسيده بود که همه اين افراد باوجوداينکه ميزان خواب يکساني در طول شبانه‌روز داشتند ولي آنهايي که يک ساعت خواب نيم روزي در برنامه روزانه‌شان گنجانده بودند، مي‌توانستند وقت و حوصله بيشتري را صرف حل مسائل دشوار بکنند.

چه کساني مي‌خواهند مشکلاتشان را راحت‌تر حل کنند؟

چرت زدن در طول روزنه تنها خستگي را کم مي‌کند، بلکه باعث کاهش تصميمات آني و در پي آن عصبانيت‌هاي زودگذر هم مي‌شود. به عقيده برخي به‌ويژه افراد بداخلاق و خسته اساسا چرت زدن در زندگي پيشرفته امروز کاري بي‌فايده است. تحقيقي که پيش‌تر صورت گرفته بود، بيانگر اين موضوع است که خواب روزانه مي‌تواند باعث افزايش انرژي‌هاي مثبت، بنابراين آيا مي‌توان به اين نتيجه رسيد که بايد به دوران کودکي خود بازگرديم و بعد از صرف ناهار بخوابيم؟


خواب روزانه موثرتر ازکافئين

طبق تحقيقات انجام‌شده در اين زمينه، خواب روزانه براي افزايش سطح هوشياري و حافظه بسيار موثرتر از مصرف کافئين است. چرت‌هاي روزانه معمولا بين 30 تا 90 دقيقه طول مي‌کشند و طبق برآوردي که انجام‌شده است دوسوم از مردم جهان خواب روزانه دارند. حتي يک چرت 7 تا 10 دقيقه‌اي هم مي‌تواند اثرات مثبتي در پي داشته باشد که حداقل 3 ساعت به طول بيانجامد. بااين‌وجود چرت‌هايي که بيش از دو ساعت طول مي‌کشند باعث حس گيجي و گنگي در طول روز مي‌شود.

بين ساعات 1 تا 4 بعدازظهر بهترين زمان براي خواب روزانه است. يک تحقيق ژاپني بهترين زمان براي خواب روزانه را دو بعدازظهر به بعد و به مدت 20 دقيقه معرفي کرد و اين خواب را سبب به وجود آوردن بهترين سطح هوشياري و ماندگاري دانست.

بررسي روي چرت زدن خلبانان (که چرت زدن استراتژيک ناميده مي‌شود) نشان داد که معمولا خواب روزانه (طبق تحقيقات گاهي در اتاقک خلبانان) باعث افزايش کارايي و هوشياري در حال پرواز مي‌شود. خستگي در خلبانان خودش را در عکس‌العمل‌هاي ضعيف و هوشياري پايين در هنگام پرواز نشان مي‌دهد.

بازنگري تحقيق «داروهاي خواب‌آور» بيانگر نسبت بين چرت روزانه و خطر مرگ بود. محققين بر اين باور هستند که درهرصورت افراد مريض چرت روزانه خودشان رادارند.

در ضمن اجازه ندهيد مسائلي چون خروپف کردن در مقابل همکارانتان خواب روزانه شمارا به تاخير بيندازد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: