کد خبر: ۷۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفاآنلاین :سیاسی >آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با نشریه اینترنتی «المانیتور» به سوالاتی در خصوص توافق ایران و 1+5 در خصوص جمع بندی مذاکرات هسته ای و رابطه ایران با آمریکا و کشورهای عربی پاسخ داد.

به گزارش شفاآنلاین ، وی در این مصاحبه که روز 28 ژوییه (7مرداد) در دفتر ایشان در تهران انجام شده است، در خصوص «توافق هسته ای اخیر در وین و دورنمای همکاری سیاسی آینده بین ایران و آمریکا» گفت: طبیعی است که مسیر پیش روی ایران و آمریکا به همواری این مسیر در خصوص سایر کشورهای غربی نیست.
وی افزود: از زمان حتی پیش از انقلاب اسلامی تا کنون این تصویر در ایران وجود داشته که آمریکا مسئول تمام مانع تراشی ها علیه ایران است. اما به نظر می رسد که آمریکایی ها به نوعی می خواهند از گذشته دور شوند و این باید در عمل ثابت شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا در مذاکرات هسته ای شاهد الگوی فاصله گرفتن آمریکا از گذشته بوده است گفت: در خصوص موضوع هسته ای ، آمریکایی ها تا کنون خوب عمل کرده اند؛ شاهد هستیم که مقامات قوه مجریه آمریکا که از حزب دمکرات هستند با جمهوریخواهان درگیری هایی داشته اند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: وزیر امور خارجه ، رئیس جمهوری و سایر افراد مواضع خود را بسیار آشکار بیان می کنند. از نظر من مساله مهم همواره این بوده که آمریکا باید به نوعی گذشته را اصلاح کند و خود را در اذهان مردم ایران اثبات کند. برخی از سیاست های مثبت آمریکا برای حل موضوع هسته ای ممکن است تا کنون موثر بوده باشد و اگر این (سیاست ها) ادامه یابد و به نتایج مثبت منجر شود، (آمریکایی ها) به اثبات خود در ذهن مردم ایران نزدیکتر می شوند.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص آینده روابط ایران با عربستان و منطقه پس از توافق هسته ای ، گفت: ما بطور ذاتی هیچ مساله ای با عربستان یا سایر کشورهای عربی نداریم زیرا آنها کشورهای اسلامی هستند و ما طبق قانونی اساسی کشور همکاری با آنها را از اولویت های خود می دانیم.
وی افزود: با اینکه این کشورها در جریان جنگ از صدام حمایت کرده بودند، وقتی که آنها به سیاست تنش زدایی ایران پس از جنگ پاسخ دادند و وارد مسیر همکاری شدند ، اختلافات ما به سرعت حل و فصل شد. کشتار حجاح ایرانی در مکه در سال 1987 یکی از این اختلافات بود و این مساله با دستور امام خمینی (ره) حل شد زیرا اساس رابطه ما طوری نیست که مناقشه ذاتی داشته باشیم.
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که اکنون مشکل کجاست و ریشه تنش ها چیست؟ گفت: حوادث اخیر در منطقه از جمله رویدادهای سوریه، عراق، یمن و بحرین از جمله مسائلی است که فاصله ای ایجاد کرده است. البته اگر دولت ایران و همتایان آن تصمیم به همکاری بگیرند ، مسائل دشوار نخواهند بود و همانند گذشته خواهند بود.
وی تاکید کرد: عادی سازی اوضاع با یک حرکت سریع به نفع جهان اسلام امکان پذیر است؛ من واقعا اعتقاد دارم که این کار ممکن است. هر چند باید ببینیم که این رویدادها به کجا منجر می شود که بسیار مهم است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت در مراسم حج دعوت شده است، گفت: ملک عبدالله در اواخر عمر خود در دو یا سه مناسبت درخواست کرد که من برای مراسم حج در ماه رمضان آنجا باشم.
وی در خصوص دوران پس از ملک عبدالله نیز گفت: گروه جدیدی که به قدرت رسیده است، هیچ درخواستی از من نکرده است. طبیعی است که درخواست نکرده باشند زیرا اوضاع کنونی طوری نیست که من بتوانم قبول کنم و بروم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در خصوص انتقادها در داخل ایران از توافق هسته ای گفت: به گمان من افرادی که در ایران با توافق مخالفت می کنند در اشتباه هستند. هیچ عقب نشینی در کار نیست؛ ما موضع خود را حفظ کردیم و تمام نیازهای زیرساختی هسته ای ما حفظ شده است. بعلاوه تحقیق و توسعه ما با جدیت دنبال خواهد شد که این امر برای ما بسیار مهم است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود که حتی اگر محدودیت های ناشی از توافق وجود نداشت ، ما برای تحقیقات نیاز به زمان داریم زیرا ابزار غنی سازی کنونی ما ابتدایی است و پاسخگوی نیازهای صنعتی ما نیست. طبق این توافق ما قادر به توسعه سانتریفیوژهای آی.آر6 یا آی.آر7 خواهیم بود که توان تولیدی آنها 10 تا 15 بار بیشتر است و نیازمند مواد خام زیادی است. اگر ما بخواهیم از چهار یا پنج نیروگاه هسته ای بهره برداری کنیم و سوخت آنها را خودمان تامین کنیم باید توانایی تولید سوخت بسیار نیرومندی داشته باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: