کد خبر: ۷۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>سلامت>بیماران ام اس نوبت‌های طولانی را برای انجام فیزیوتراپی تجربه می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین، وقتی سخن از توانبخشی و فیزیوتراپی به میان می‌آید، همه ما به یاد شکستگی دست و پای خود می‌افتیم. مسئله‌ای که هر‌کس یکبار در زندگی خود تجربه کرده است، تجربه‌ای که مرد و زن نمی‌شناسد اما فیزیوتراپی تنها به این مسئله ختم نمی‌شود حالا صحبت از فیزیوتراپی بیماران ام اس است. بیمارانی که نه یکبار بلکه باید آن را تا پایان عمر انجام دهند اما نوبت‌دهی فیزیوتراپی برای این بیماران چقدر زمان می‌برد. زمان مسئله‌ای است که در بهبود این بیماران تاثیر می‌گذارد.

هاشمی، مسئول مددکاری انجمن ام اس در اینباره به ما می‌گوید: بیماران مبتلا به ام اس باید مدت زمان طولانی انتظار بکشند تا زمان فیزیوتراپی این افراد فرا برسد و بتوانند فیزیوتراپی خود را انجام دهند. این مسئله در مرکز فیزیوتراپی انجمن ام اس نیز وجود دارد.

اما پراکندگی این مراکز چقدر اهمیت دارد بیمار ام اسی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند، نباید برای انجام فیزیوتراپی خود از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر برود، توانایی‌های حرکتی این افراد با مشکل مواجه است.

هاشمی ادامه می‌دهد: مرکز فیزیوتراپی برای بیماران ام اس باید در کشور افزایش پیداکند بهتر است، این مراکز در مناطق چهارگانه این مسئله به دلیل نوبت‌های طولانی این بیماران اهمیت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: مراکز فیزیوتراپی دیگری علاوه بر مرکز فیزیوتراپی انجمن ام اس در کشور وجود دارد اما با توجه به نیاز شدیدی که این بیماران به فیزیوتراپی و توانبخشی دارند، تعداد مراکز فیزیوتراپی این بیماران کافی نیست.

هاشمی با اشاره به نیاز بیماران ام اس به فیزیوتراپی، کاردرمانی و ایزوتراپی بیان کرد: با توجه به آنکه بیماران ام اس مجبور هستند برای رفع این اسپاسم عضلانی خود به استخر‌ها مراجعه کنند و هزینه‌های استخر‌ها برای این افراد گران تمام می‌شود، باید مراکز توانبخشی برای بیماران ام اس افزایش پیدا کند.

بیماری ام اس تنها فرد را با مشکلات جسمی دست به گریبان نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری چون کم بودن مراکز فیزیوتراپی نیز برای این افراد به وجود می‌آید. این کمبود سبب می‌شود بیماران در نوبت های طولانی فیزیوتراپی بمانند با توجه به آنکه فیزیوتراپی این افراد باید در زمان مشخصی انجام شود. این مسئله می‌تواند فیزیوتراپی آنها را به تاخیر بیندازد. هم اکنون مشکل دارویی بیماران ام اس تا حدودی برطرف شده است اما این بیماران به خدمات حمایتی نیز نیاز دارند. ارائه خدمات حمایتی بیماران مبتلا به ام اس می‌تواند در بهبود کیفیت این بیماران تاثیر بگذارد. این مسئله با توجه به آنکه افزایش بیش از دو برابری بیماری ام اس در بین خانم‌ها وجود دارد اهمیت پیدا می‌کند. البته دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نیست. مسئله افزایش بیش از دو برابری بیماری ام اس تنها به ایران منحصر نمی‌شود بلکه این مسئله را می‌توان در تمام جهان مشاهده کرد.

حسین کرمانپور، عضو انجمن ام اس درباره این مسئله به باشگاه خبرنگاران گفته بود: بیماری ام اس در بین خانم‌ها بیش از 2 برابر آقایان مشاهده می‌شود و احتمال ابتلای آقایان به این بیماری کمتر از خانم‌ها است. شاید دلیل این امر را بتوان این مسئله دانست که خانم‌ها کمتر از آقایان در معرض نور آفتاب و دریافت ویتامین D هستند. کمبود این ویتامین در بدن مبتلایان به این بیماری وجود دارد.

با توجه به این روند افزایش بیماری ام اس و نیازی که این بیماران به توانبخشی دارند باید برای رفع مشکل کمبود مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی بیماران ام اس چاره‌ای اندیشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: