کد خبر: ۷۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>اجتماعی>دستگاه‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها در زندگی انسان‌های امروزی نقش مهمی دارند. شاید هیچ‌کس ٢٠‌سال قبل تصور نمی‌کرد استفاده از لپ‌تاپ‌ها با این سرعت رشد کند.

به گزارش شفا آنلاین،این امر نشان‌دهنده افزایش مصرف و فراگیر شدن فرهنگ استفاده از کامپیوترهای شخصی است.

یکی از نکاتی که هر کاربر لپ‌تاپ باید از آن آگاه باشد، روش‌های مراقبت از این دستگاه است. هرچند بیشتر کاربران تصور می‌کنند تا زمانی که دستگاه از عهده انجام وظایف خود برآید، می‌توان از آن برای انجام امور مختلف استفاده کرد اما این تصوری اشتباه است.

بنابراین بهتر است قبل از این‌که درگیر دردسرهای تعمیر دستگاه، بازیابی اطلاعات، تأمین قطعه و... شوید به فکر چاره باشید.کارشناسان و فعالان بازار معتقدند طول عمر یک دستگاه تحت‌تأثیر عوامل مختلفی چون نحوه استفاده، ورود تکنولوژی‌های نوین و مدل‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید و عوامل دیگری از این دست متفاوت است، با این حال گفته می‌شود به‌طور میانگین عمر مفید یک لپ‌تاپ ٣ تا  ٤‌سال تخمین زده می‌شود.

مراقب باتری خود باشید

معمولا یکی از اولین قطعاتی که در لپ‌تاپ دچار مشکل می‌شوند باتری‌ها هستند . بهترین راه برای محافظت از باتری آن است که پس از شارژ آن را از برق خارج کنید.

حتی توصیه می‌شود زمانی که در محیطی ثابت هستید و امکان استفاده از پریز برق برای شما وجود دارد از باتری استفاده نکنید. نکته دیگر آن‌که یکی از دلایل خرابی سریع لپ‌تاپ اتصال مستقیم آن به برق است.

استفاده از پریزها یا سه‌راهی‌ها یا محافظ جریان برق می‌‎تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. توصیه می‌شود لپ‌تاپ را مستقیم به برق وصل نکنید. علاوه بر این همواره سعی کنید از نرم‌افزارها و ضد ویروس‌های مناسب و اصل استفاده کنید.

لپ‌تاپ را تمیز نگه دارید


چون لپ‌تاپ‌ها بیشتر با محیط و خصوصا دست‌ها در تماس هستند خیلی زود کثیف می‌شوند و این امر باعث کاهش طول عمر لپ‌تاپ می‌شود.همواره می‌توانید برای تمیز کردن لپ‌تاپ از پارچه نخی مرطوب نمناک یا از محلول‌های تمیز‌کننده موجود در بازار که مخصوص همین کار است، استفاده کنید. حتما برای تمیز کردن صفحه مانیتور (نمایش) لپ‌تاپ از پارچه نخی مرطوب استفاده شود.

از لپ‌تاپ در محیط مناسب استفاده کنید

برای استفاده از لپ‌تاپ بهتر است از یک سطح صاف و سخت استفاده کنید. بعضی افراد عادت دارند با لپ‌تاپ در رختخواب کار کنند ولی با قرار دادن آن بر روی تشک نرم نه‌تنها همین مسیر محدود برای تهویه هوای گرم هم مسدود می‌شود بلکه خاصیت عایقی رختخواب سبب می‌شود سطح زیرین لپ‌تاپ شما به شدت گرم شود که این معضل می‌تواند صدمه جدی به لپ‌تاپ یا نوت‌بوک شما وارد کند. نکته دیگر آن‌که اگر با لپ‌تاپتان زیاد کار می‌کنید و مدام روی آن فشار می‌آورید باید از وسیله‌ای به نام کول پد (میز لپ‌تاپ) استفاده کنید.

این وسیله دارای پایه‌هایی بالاتر از سطح زمین هستند و چندین خنک‌کننده (فن) همراه خود دارند که باعث خنک شدن و بهبود کار آیی لپ‌تاپ شما می‌شود.

 
زیاد روی تاچ پد فشار نیاورید

یکی از عوامل مهم در طول عمر لپ‌تاپ و به‌خصوص همان تاچ پد این است که نباید زیاد روی آن فشار آورد زیرا همان‌طور که مشخص است تاچ‌پد یکی از نیازهای مهم هر لپ‌تاپ است خصوصا هنگامی که ماوس همراه نداشته باشید.

علاوه بر این اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خود را جابه‌جا کنید باید همواره نکاتی را رعایت کنید در غیراین صورت لپ‌تاپ شما با آسیب‌های جدی مواجه می‌شود.

چنانچه در داخل درایو خود سی‌دی یا دی‌وی‌دی دارید قبل از حمل لپ‌تاپ آن را خارج کنید. لپ‌تاپ خود را از مواجه با گرمای شدید یا ضربات جانبی یا تکان‌های شدید دور نگه دارید.

هرگونه کابل و وسایل متصل به لپ‌تاپ مثل کابل شبکه، سیم ماوس یا اسپیکر (بلندگو) را از لپ‌تاپ جدا کنید.صفحه نمایش را به‌طور کامل ببندید طوری که در جای مخصوص به خودش قرار گیرد. بهتر است برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه که ممکن است لپ‌تاپ شما را تهدید کند از کیف‌های مخصوص لپ‌تاپ استفاده کنید.

لپ‌تاپ خود را از مواجهه با گرمای شدید یا ضربات جانبی یا تکان‌های شدید دور نگه دارید.سعی کنید کمتر از رایتر سی‌دی لپ‌تاپ استفاده کنید یا اگر استفاده می‌کنید از سی‌دی و دی‌وی‌دی خش‌دار استفاده نکنید؛ چراکه باعث خرابی و آسیب دیدن به لنز درایو می‌شود.

زمانی که از دی وی دی یا سی‌دی رایتر استفاده می‌کنید حتما لپ‌تاپ را به برق متصل کنید.به یاد داشته باشید حتی در حالتی که باتری کاملا شارژ نباشد ممکن است لپ‌تاپ خاموش شده و دیسک نوری شما بسوزد. به همین دلیل در لپ تاپ‌های مدرن امروزی اگر شارژ باتری کم باشد، لپ‌تاپ به‌طور خودکار درایو نوری را خاموش می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: