کد خبر: ۷۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت>يکي از دلايلي که برخي از پزشکان ما در مسائل عاطفي و زندگي شخصي خود با مشکل روبرو مي شوند را بايد بر گردن دوران تحصيلي سخت و حجم بالاي مطالب درسي گذاشت
به گزارش شفا آنلاین،در واقع اين قشر در دوران نوجواني و جواني به دليل آنکه بيشتر اوقات خود را صرف مطالعه کرده‌اند از مهارت هاي ارتباطي غافل مانده اند.آن شور و شوق خاص مربوط به هر سن را تجربه نکرده‌اند و به همين دليل است که در زندگي‌هاي شخصي خود با ضربه‌هاي متعددي روبرو مي‌شوند.

يکي از مراجعانم ،پزشک عمومي 34 ساله اي بود که به دليل عدم برقراري ارتباط اجتماعي و عاطفي برقرار به دنبال مشاوره و کمک گرفتن بود.

ابتدا در شرح حالي که از وي گرفتم متوجه شدم دو دليل عمده وجود دارد که وي نتواسته است وارد طيف ارتباطات شود و دوستان انگشت‌شماري دارد، يک آنکه مطالعه و تحصيل مداوم وي را از معاشرت‌هاي هم سن و سال هاي خود دورکرده بود و دوم ،به دليل آنکه پزشک بود کسي را در شأن و مرتبه خود نمي ديد و حاضر نبود با فردي غير از پزشک حتي چاي بنوشد.

اين دلايل که در بيشتر مراجعان پزشکم ديده مي شود جزو دو عامل مهمي است که متاسفانه اين اشخاص را در آينده با مشکلات خاص خود روبرو مي‌کند، از جمله آنکه دايره دوستان محدود مي شود،فرد نمي‌تواند به دنبال خيلي از علائق و خواسته هاي خود برود، ناخودآگاه از محافل هنري و فرهنگي دور مي شود و ....من اين دسته از افراد را به عنوان معلول اجتماعي نامگذاري کرده ام.در واقع فردي که نابغه، داراي هوش بالا و حافظه قوي‌ايي است که بنا بر حسب جبر رشته اي و موانعي که خودش براي خود مي تراشد از ساير جنبه هاي زندگي‌اش دور افتاده و ابعاد عاطفي، سياسي، اجتماعي، هنري و... را تعطيل کرده است.

نقش پر رنگ خانواده

توصيه و پيشنهاد ما مشاوران به اين دسته از افراد در درجه ي اول به خانواده آنهاست.خانواده مي‌تواند با آگاهي به جاي معلول اجتماعي يک فرد موفق را به جامعه تحويل مي دهد.

والدين مي‌توانند در دوران نوجواني، زماني که فرد مشغول تحصيلات متوسطه است با تفريحات و جشن‌هاي مناسب و بجا، محيطي شاد رابه عنوان بستري مطلوب براي درس خواندن فرزندش فراهم کند.

يکي ديگر از توصيه‌ها اين است که فرد مي‌تواند در کلاس‌هاي TA(تحليل رفتار متقابل) که در اکثر کلينيک‌هاي روانشناسي برگزار مي‌شود، ثبت نام کنند و دوره‌هايشان را بگذرانند يا اين که فرد در روزهاي تعطيل به سفرهاي طبيعت گردي و کوهنوردي برود.طبيعت خود يک عامل بسيار مهمي است که به ذهن هاي درگير آرامش دهد.

تماشاي تئاترهاي طنز و کمدي از ديگر توصيه هاست چرا که نشان داده شده در زندگي پزشکان هنر، طنز و فانتزي خيلي کم است. اما اين که کجاي کار مي‌لنگد و متاسفانه گره آن هم در دست ما هم نيست، سياستگذاري‌هاي غلط وزارتخانه‌هاي مرتبط است. اين که بايد در دروس دانشگاهي واحد‌هاي کارآفريني و مهارت‌هاي ارتباطي گنجانده شود يا در دانشکده‌ها کارگاه‌هايي در جهت ارتقاي هنر زندگي، هنر ارتباط برقرار کردن، پرورش ساير استعدادها و... ايجاد گردد.


 

سيما اسکندري

روانشناس و مشاور خانواده

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: