کد خبر: ۷۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 08
شفا آنلاین>تغذیه>یک متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی گفت: چنانچه شیر را به درستی با روش‌های پاستوریزه، استریلیزه و جوشاندن پاکسازی نکنند، باکتری "بروسلوز" در محصول نهایی مانند شیر یا بستنی از بین نمی‌رود و مصرف کنندگان این محصولات را به بیماری تب مالت مبتلا می‌کند
صفحه عكس
به گزارش شفا آنلاین،  درباره خطر ابتلا به تب ‌مالت با توجه به بالا رفتن میزان مصرف بستنی سنتی و غیر پاستوریزه در فصل گرما اظهار داشت: تب مالت در اثر وجود باکتری "بروسلوز" در بعضی از منابع دامی به ویژه شیر آلوده ایجاد می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در ادامه گفت: چنانچه شیر را به درستی با روش‌های پاستوریزه، استریلیزه و جوشاندن پاکسازی نکنند، باکتری "بروسلوز" در محصول نهایی مانند شیر یا بستنی از بین نمی‌رود و مصرف کنندگان این محصولات را به بیماری تب مالت مبتلا می‌کند.

وی افزود: بستنی‌های پاستوریزه توسط دستگاه‌های پاستوریزاتور و استریلیزاتور، پاستوریزه می‌شوند که خاصیت آلودگی باکتری‌های بیماری‌زا را کاملاً از بین می‌برند.

وی افزود: در تهیه بستنی‌های سنتی شیر جوشانده شده و از تکنیک‌های پیشرفته پاستوریزه استفاده نمی‌شود، این امکان وجود دارد که تعدادی از باکتری‌ها باقی بمانند و در محصولی مانند بستنی سنتی تکثیر شده و در اثر تکثیر به حدی برسد که قدرت بیماری‌زایی داشته باشد و مصرف کننده را مبتلا به بیماری تب مالت کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: محصولات لبنی که توسط یک کارخانه معتبر تولید شده و آرم استاندارد، کنترل وزارت بهداشت و شماره پروانه بهره‌برداری دارند تا قبل از باز شدن بسته پاستوریزه بوده و از نظر سلامت محصول قابل اطمینان است.

وی افزود: باکتری تب مالت هیچ تغییری در بو و مزه محصول لبنی ایجاد نمی‌کند، به همین دلیل از نظر ظاهر بستنی سالم از ناسالم غیرقابل تشخیص است، این باکتری در حد میکروسکوپی است و فقط در آزمایشگاه می‌توان به سالم و ناسالم بودن آن پی برد.

پاسدار خاطرنشان کرد: در قرن حاضر بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌ها کنترل شده است و تب مالت هم با استفاده از روش‌های سالم‌سازی شیر در زمره بیماری‌های قابل کنترل قرار دارد به همین دلیل در سال‌های اخیر وزارت بهداشت به طور جدی به این مسأله پرداخته است، تا از شیوع اپیدمی تب مالت جلوگیری شده باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: