کد خبر: ۷۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 08
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان هشدار داد: یکی از مسائل مطرح در دنیای امروز تأثیر خشونت هایی است که فرد از طریق رسانه های گروهی می بیند و نقشی که این وضعیت در افزایش خشونت و پرخاشگری در فرد فرد مردم و جامعه نیز دارد.

دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: قدر مسلم آنچه که از رسانه های گروهی خوانده، شنیده یا دیده می شود در تغییر رفتار مخاطبان خود نیز نقش دارد و یک دلیل واضح آن این است که اگر غیر از آن باشد صاحبان سرمایه هرماه و هر سال میلیاردها خرج تبلیغات تلویزیونی،رادیویی و یا مطبوعاتی نمی کردند؛ آنها امیدوارند تا آنچه به وسیله رسانه ها گفته می شود تغییری در رفتار خرید مردم نیز به وجود آورد.

وی ادامه داد: پژوهشگران از ده ها سال پیش در مورد تأثیر نمایش خشونت بر رفتار بینندگان پژوهش هایی را انجام دادند که در این پژوهش ها دیده شده است که به دنبال دیدن برنامه های پرخاشگرانه احتمال رفتار خشن و پرخاشگرانه از سوی بینندگان بسیار بالاتر می رود و در واقع دیدگاه یادگیری اجتماعی به این مسئله آموزش تأکید زیادی دارد و نکته مهم آن است که امکان دارد فرد به محض دیدن یا شنیدن یک رفتار پرخاشگرانه آن را انجام ندهد اما این موضوع را در ذهن دارد و بعدها در زمانی که مناسب دانست یادگیری پرخاشگرانه خود را به کار می برد.

عضو انجمن هیئت مدیره روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: این مسئله در کشورهایی که میزان جرم و جنایت و پرخاشگری در آنها بالاست مورد بررسی های بیشتری قرار گرفته است و در رأس این کشورها ایالات متحده امریکا قرار دارد که اگر نسبت جمعیت را با میزان پرخاشگری در همه جای جهان مطابقت دهیم مشخص می شود که ایالات متحده امریکا چه از نظر قدر مطلق( شمار کلی رفتارهای پرخاشگرانه) و چه از نظر نسبت این رفتارها در دنیا مقام اول را دارد و کشورهایی که در مقام دوم قرار دارند در واقع با فاصله 40برابر کمتر از امریکا نیز در مقام دوم قرار گرفتند.

وی همچنین گفت: این موضوع نشان دهنده ویژگی در فرهنگ امریکایی است،واقعیت آن که پرخاشگری رسانه ای نه فقط مردم را تغذیه می کند بلکه خود از پرخاشگری سطح جامعه نیز تغذیه می شود؛ به این معنی که هر چقدر در یک جامعه پرخاشگری بیشتر باشد نمایش پرخاشگری نیز در رسانه های آن کشور هم بیشتر است.

متخصص اعصاب و روان تأکید کرد: هشدار به مردم و مسئولان آن است که باید مراقب این گونه واردات فرهنگی از امریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم بود زیرا در غیر این صورت خطر تهاجم به فرهنگ دوستی، مهربانی و مسالمت مردم ایران نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد: از زمانی که فیلم های امریکایی پایشان به کشور ما باز شد انواع و اقسام رفتارهایی که از این فیلم ها نشأت می گرفت در جامعه ما دیده شد برای نمونه اسلحه کشی، سرقت مسلحانه از بانک ها، تعقیب اتومبیل، کشتن دیگران و تشکیل باندهای جنایت کار با الهام از این قبیل فیلم ها نیز تهیه شده بود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هشدار داد: تبعات رواج فرهنگ خشم و خشونت امریکایی به مفهوم از بین رفتن احساس امنیت در جامعه است یعنی افراد نسبت به یکدیگر اعتماد نخواهند داشت و به جای آن که از راه مسالمت بخواهند مسئله را حل نمایند مانند امریکایی ها با کشیدن تفنگ و گلوله می خواهند که مسئله را حل کنند.

وی همچنین افزود: ترویج فرهنگ مبتنی بر مهر و محبت که نشأت گرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی ما است و ساختن فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی که مروج این فرهنگ و سبک زندگی محترمانه ایرانی باشد، می تواند با فرهنگ وارداتی خشونت غربی نیز مقابله کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: