کد خبر: ۷۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>سلامت>پيوند مو در ناحيه صورت، قسمتي از جراحي پيوند مو است که از نظر تکنيکي به خاطر وضعيت صورت تا حدودي پيچيده‌تر و ظريف تر از ساير جراحي‌هاي پيوند مو است.
به گزارش شفا آنلاین، اين جراحي در نواحي از صورت که مو دارد مانند ابرو، جلوي گوش‌ها، ريش و سيبيل صورت مي‌گيرد.

اين جراحي مخصوص کساني است که موهاي اين قسمت از صورت آنها به دليل جراحي، سوختگي و يا به دلايل ارثي کم پشت است و مي‌توانيم با استفاده از جراحي‌هاي ظريف پيوند مو اين ناهنجاري‌هايي که در نواحي مشخص شده صورت وجود دارد را ترميم کنيم.

در بسياري از موارد مانند ابرو، با جراحي پلاستيک نمي‌توان اين ناهنجاري‌ها را پنهان کرد و پيوند مو مناسب‌ترين راه براي پنهان کردن اين ناهنجاري‌ها است.

برخي آقايان به دلايل ارثي و ژنتيکي ريش کم دارند و يا اصلاً ندارند و برخي به دليل سوختگي دچار اين مشکل شده‌اند و با استفاده از اين روش مي‌توان اين مشکل را برطرف کرد. در ناحيه سيبيل نيز افرادي که در دوران نوزادي شکاف کام داشته و عمل کرده‌اند و در نتيجه در اين ناحيه دچار مشکل شده‌اند را مي‌توان با اين روش ترميم کرد. در حالت کلي پيوند مو در ناحيه صورت، يک روش پيشرفته پيوند مو است که هم کاربردهاي زيبايي و هم ترميمي دارد.

پيوند مو در ناحيه صورت روشي معمول در جهان شناخته مي‌شود و تفاوت آن با ديگر جراحي‌هاي پيوند مو مانند پيوند مو در سر افراد اين است که ظرافت و پيچيدگي آن بيشتر بوده و احتياج به تجربه بيشتري دارد.

برخي درباره تفاوت جراحي‌هاي زيبايي و ترميمي در اين روش سؤال مي‌پرسند. درباره اين نکته مي‌توان گفت: به جراحي در زماني که ضايعه اي در بدن فرد وجود دارد و فرد مي‌خواهد براي درمان و يا ترميم آن اقدام کند تا ظاهر آن بهتر شود، جراحي ترميمي مي‌گويند، اما هنگامي که مشکلي در فرد وجود ندارد و صرفاً مي‌خواهد تغييري در ظاهر خود ايجاد کند، جراحي زيبايي محسوب مي‌شود.

به عنوان مثال کسي که ابروي کم پشتي دارد و مي‌خواهد آن را پرپشت کند، به اين جراحي، جراحي زيبايي مي‌گويند اما هنگامي که فردي نوعي بريدگي در ابروي خود دارد و مي‌خواهد اين خط بدون مو در ابروي خود را اصلاح کند، به آن جراحي ترميمي مي گويند.

نکته آخر درباره مراکز غير قانوني در زمينه کاشت و پيوند مو است. پيوند مو يک نوع روش جراحي است که به مهارت و علم خاص خود نياز دارد. به عقيده من بهترين کساني که مي‌توانند اين جراحي را انجام دهند، متخصصان پوست هستند چرا که انواع ريزش مو و اختلالات مو را مي‌شناسند و مي‌دانند که در کدام قسمت‌ها مي‌توانند و در کدام قسمت‌ها نمي‌تواند عمل پيوند را انجام دهند.

متأسفانه نظارت بر اين حوزه، به خصوص در شهرهاي بزرگ بسيار کم است و حتي کساني که آرايشگاه دارند و يا تکنيسين‌هايي که صرفاً چند عمل ساده را با يک جراح متخصص انجام داده‌اند و آن‌ها را همراهي کرده‌اند، براي سود بيشتر دست به احداث کلينيک مي‌زنند، تبليغات گسترده کرده و به اين عمل جراحي تخصصي مي پردازند.

نظارتي هم در اين زمينه وجود ندارد و هنگامي که مشکلي به وجود مي‌آيد گفته مي‌شود که اين افراد تحت نظر وزارت بهداشت نيستند در حالي که پزشک‌ها هميشه تحت نظر هستند. نظارت نخستين و مؤثرترين روشي است که براي اصلاح اين وضعيت مي‌توان انجام داد.

از سوي ديگر براي تبليغات از عباراتي مانند صد در صد تضميني و ... استفاده مي‌کنند. هرچند درصد موفقيت جراحي پيوند مو بسيار بالا است اما ممکن است از نظر زيبايي و ماندگاري بعد از عمل مشکل به وجود بيايد. اصولاً در پزشکي چيزي با عنوان تضمين وجود ندارد چرا که فعل و انفعالات بدن انسان آنقدر پيچيده است که شايد ما همه اقدامات لازم را در يک زمينه به درستي انجام دهيم، اما جوابي که انتظار داريم را نگيريم.

به نظر من تضمين کردن در پزشکي کاملاً امر غلطي است و بيشتر مربوط به حوزه بازاريابي مي‌شود. وگرنه پزشک متخصصي که به طور کامل به شرايط و وضعيت بدن اجحاف دارد، هيچگاه حرف از تضمين و صد در صد بودن عملي نمي‌زند.

کامران جزايري،متخصص پوست

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: