کد خبر: ۷۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
شفاآنلاین:جامعه>سلامت روان>به احتمال زياد براي شما هم پيش آمده است که از موفقيت هاي فردي ناراحت شده باشيد يا از شکست خوردن فردي، ته دل تان عروسي به راه افتاده باشد! همين که اين احساس را تجربه کرده ايد يعني حس حسادت را درک کرده ايد. حسادت به طور کلي يک ويژگي شخصيتي مخرب است، ويژگي مخربي که نه تنها ديگران بلکه خود شما را بيش از همه آزار مي دهد.
به گزارش شفا آنلاین :  حس حسادت اگر به رقابت سالم بدل شود مي تواند حتي با ايجاد انگيزه به پيشرفت فرد کمک کند اما گاهي حس حسادت به جاي ايجاد انگيزه براي داشتن چيزي که ديگري دارد به حسي تبديل مي شود که با تمام قدرت سعي مي کند ديگري را از رسيدن به موفقيت باز دارد. گاهي حتي از اين هم فراتر مي رود و سعي در تصاحب چيزي مي کند که متعلق به او نيست و در اين بين سعي در نابودي ديگري دارد. با اين حال اگر در آزمون روان سنجي پنج شنبه گذشته شرکت کرده باشيد، مي توانيد ميزان حسادت تان را بسنجيد.


مهم ترين عامل پيدايش حسادت تبعيض است

کلمه ترس به عنوان ريشه محوري و عامل اصلي حسادت عنوان شده است. هر چند اشخاص حسود کمتر به ترس اقرار مي کنند ولي ترس از عقب ماندن يا از دست دادن چيزي موجب سوء ظن و حسادت خواهد شد.مهم ترين عامل پيدايش حسادت در دوران کودکي و با تبعيض در مهرورزي ميان فرزندان به وجود مي آيد. والديني که بدون توجه، يکي از فرزندان را بيش از ديگري نوازش مي کنند و ديگري را از عواطف خود محروم مي سازند، دانسته و ندانسته به حسدورزي ميان فرزندانشان کمک مي کنند که در بزرگي، به سيه روزي آن ها مي انجامد. فرزنداني که مورد تبعيض قرار مي گيرند، قهر مي کنند و چون احساس مظلوميت و محروميت مي کنند، درصدد انتقام برمي آيند. پدران و مادراني که به سعادت فرزندانشان علاقه مند هستند و ميل دارند فرزندانشان از کودکي روحيه اي سالم داشته باشند، هيچ گونه تبعيض بين آنان قائل نمي شوند.

آثار حسادت به 3 گروه تقسيم مي شود

1-آثار رواني: تاثيراتي که بر حالات رواني و خلق و خوي فرد تاثير مي گذارد و در او به صورت يک عقده ظاهر مي شود.

2-آثار رفتاري: شخص را وادار به صدمه زدن مي کند مانند بدگويي، افترا، گروکشي اطلاعات، چوب لاي چرخ ديگران گذاشتن. حسادت آن بخش فعال روان را که هميشه آماده آزاررساني و تجاوز به حقوق ديگران است، تقويت مي کند.

3-آثار اجتماعي: اين آثار معمولا باعث مي شود فرد منفور شود و ديگران علاقه اي به معاشرت با او نداشته باشند.

راهکارهايي براي درمان حسادت

حالا که با ريشه، عوامل و آثار حسادت آشنا شديد، بايد با توجه به توصيه هايي که در ادامه مطرح مي شود اين صفت را از اخلاق تان حذف کنيد.

واکنش منفي از خود نشان ندهيد:

هنگامي که احساس مي کنيد حسادت دارد بر شما غلبه مي کند، واکنش منفي و مخربي از خود نشان ندهيد. به طور مثال تهمت نزنيد، چشم غره نرويد، پشت چشم نازک نکنيد و به طور کلي سعي کنيد هيچ گونه نشانه رنجيدگي از خود بروز ندهيد. سعي کنيد رفتاري دقيقا برعکس نسبت به يک فرد حسود از خود نشان دهيد.

اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد:

حسادت معمولا حاصل نداشتن احساس امنيت و کمبود اعتماد به نفس است. گاهي حسادت به داشتن چيزي به دليل احساس کمبودي است که در وجود خود احساس مي کنيم اما در واقع به دليل نداشتن اعتماد به نفس در ما شکل گرفته است چراکه حتي با داشتن آن چيز دوباره چيز جديدي پيدا مي شود که اين حس را در ما به وجود مي آورد. بايد ياد بگيريد که زندگي ديگران، رفتارشان و داشته هايشان هيچ ارتباطي به شما ندارد و شما زندگي خودتان را داريد همراه با علايق و اهداف متفاوت. افراد با اعتماد به نفس بالا حتي اگر مورد تمسخر قرار بگيرند يا اين که توسط ديگران طرد شوند، مشکل را لزوما در خودشان نمي بينند.

از مقايسه خود با ديگران دست برداريد

بعضي افراد ممکن است به نظر برسد که در زندگي همه چيز دارند اما بياييد واقع بين باشيم. آيا واقعا فردي وجود دارد که در زندگي اش هيچ مشکلي نداشته باشد؟ ممکن است زندگي راحتي داشته باشند اما هرگز زندگي کاملي ندارند.

خودخواه نباشيد

خودخواه بودن سطح توقع شما را بالا مي برد و باعث مي شود همه چيز و همه افراد را تنها براي خود بخواهيد. بنابراين دست از خودخواهي برداريد و از موفقيت ديگران، ناراحت و سرخورده نشويد.

روزنامه خراسان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: