کد خبر: ۷۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>سلامت> ۲ برابر شدن کارانه پرستاران، عدم مطرح کردن پرونده بیماران هموفیلی با ورود فابیوس‌ و ارزیابی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از اجرای طرح تحول سلامت از جمله اخبار حوزه سلامت در هفته‌ی گذشته بود.
به گزارش شفا آنلاین- در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

با ورود فابیوس مطرح کردن پرونده بیماران هموفیلی صلاح نیست
وزیر بهداشت در حاشیه همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی که برگزار شد؛ گفت: طرح پرونده ابتلا به ایدز و بیماران هموفیلی در آستانه ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران صلاح نیست. باید آنگونه که در شان ملت و منافع ملی ما است عمل کنیم و نگذاریم دستگاه دیپلماسی دچار چالش شود.

وی با اشاره به دستاورد بزرگ مذاکرات افزود: من دیپلمات نیستم اما می‌دانم این توافق در مذاکرات دستاورد ارزشمندی است. فابیوس یک شخصیت بین‌المللی است. دعوی حقوقی ما با کشور فرانسه در کشورهای دیگر هم بوده است. اگر زمانی ضعیف عمل کردیم و غرامت نگرفته‌ایم، سایر دستگاه‌ها درست عمل نکرده‌اند بنابراین عنوان کردن این موضوع با شرایط موجود در راستای مصالح کشور نیست.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ارزیابی خود را از اجرای طرح تحول سلامت اعلام کرد
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که به منظور ارزیابی اجرای طرح تحول سلامت در ایران به همراه تیمی از کارشناسان این سازمان به تهران سفر کرده بود، اجرای طرح تحول سلامت در ایران را الگویی موفق برای کشورهای منطقه عنوان کرد.

مارگارت چان یکی از اقدامات مناسب مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی ایران را اجرای طرح تحول سلامت بیان کرد و گفت: با اجرای کامل این طرح، ایران الگوی سلامت در منطقه خواهد شد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اصلاحات در حوزه سلامت را بسیار خوب و تاثیر گذار بیان کرد و افزود: اجرای طرح تحول سلامت و ایجاد اصلاحات در این حوزه، ارتقای حوزه بهداشت و سلامت را به دنبال داشته است.

وی همچنین، تمرکز بر بهبود کیفیت، برنامه ریزی و آموزش منابع انسانی، باز سازی مدیریت و مراقبت بیمارستانی، تامین منابع مالی مراقبت بهداشتی برای خرید راهبردی خدمات سلامت و حمایت از خطرات مالی را از جمله اقدامات انجام گرفته ایران برشمرد و گفت: راهبرد و نقشه طرح تحول سلامت در مسیر صحیح قرار دارد.


کارانه پرسنل اورژانس ۲ برابر شد 
محمد قادری فر گفت: با دستور وزیر بهداشت سقف ۵۰۰ هزار تومانی کارانه پرسنل برداشته شد و از این پس ۱.۵ درصد از درآمد اختصاصی بیمارستانها در کل دانشگاه ها به پرسنل اورژانس ۱۱۵ اختصاص می یابد.

پیش از این کارانه پرسنل اورژانس سقف ۵۰۰ هزار تومانی داشت که خوشبختانه به دستور وزیر بهداشت این سقف برداشته شد و انعکاس این اتفاق، موجب خوشحالی بسیاری در بین پرسنل شده است. پیگیری‌های یک ساله انجمن فوریت‌های پزشکی ایران، وزارت بهداشت قدم بزرگی در افزایش کارانه پرسنل اورژانس برداشته است که لازم می‌دانم ضمن بازتاب آن مراتب تشکر و قدردانی بابت این اتفاق خوب را بجای آورم.

دستور وزارت بهداشت برای حفظ حرمت اجساد

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ملزم به نهادینه سازی اخلاق حرفه‌ای و حفظ کرامت اجساد در آموزش‌های بالینی نمود.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در پی انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از اجسادی که در سالن‌های تشریح جهت آموزش دانشجویان علوم پزشکی استفاده می‌شوند طی نامه‌ای از روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواست علاوه بر آموزش‌هایی که در زمینه اخلاق حرفه‌ای و احترام به کرامت انسانی به دانشجویان ارائه می‌گردد مواردی نیز به صورت ویژه به همه اساتید، دستیاران و دانشجویان مقاطع و رشته‌های مختلف که با اجساد افراد سرو کار دارند ابلاغ گردد.

ثبت دقیق تولد‌ مشکل اصلی بیمارستان‌ها/ پررنگ بودن نقش دولت نسبت به وزارت بهداشت در افزایش زایمان طبیعی 
هاشمی وزیر بهداشت در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی در جمع خبرنگاران در خصوص اشکال اصلی حوزه زایمان گفت: اشکال اصلی بیمارستان‌ها در ثبت دقیق زایمان‌ها، بازخورد دادن به جراحان و مراکز زایمان است. بیمارستان‌ها باید بطور دقیق اعلام کنند که چه تعداد زایمان طبیعی و سزارین دارند و در راستای کنترل شیوع سزارین چه اقداماتی انجام داده‌اند علاوه بر این هر پزشک نیز باید مشخص کند که چه تعداد از بیمارانش زایمان طبیعی و چه تعداد سزارین داشته‌اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت کمترین نقش را در خصوص افزایش زایمان بیولوژیک دارد، تاثیرگذاری بر این روند نیازمند اهتمام دولت، مجلس و تریبون‌های مختلف است. علاوه بر این کارشناسان را باید متقاعد کرد که توصیه‌های 20 ساله آنها مبنی بر کاهش فرزند آوری باید عوض شود.


کاهش 7 درصدی سزارین در بیمارستان‌های دولتی/ انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان 
وزیر بهداشت در در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی گفت: در بسته‌ی معاونت درمان تحت عنوان حمایت از زایمان طبیعی 470 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام داده است. از سال 70 تا 92 میزان سزارین از 37 درصد به 56 درصد رسیده است. با وجود گوشزد‌های پیاپی مسئولین اتفاق مثبتی رخ نداده است.

وزیر بهداشت ضمن لازم دانستن حذف باور غلط افزایش مرگ و میر در زایمان طبیعی اظهار کرد: باید ترس ایجاد شده در دو دهه‌ی اخیر برای زایمان طبیعی را کاهش دهیم تا مردم باور کنند که زایمان بیولوژیک برای سلامت مادر و نوزاد موثر است. افزایش تعرفه برای ماما‌ها و متخصصین باعث ترغیب در جهت ارائه خدمات بهتر شده است. 


تعرض به حقوق جامعه پزشکی تعرض به سلامت جامعه است 
دکتر هاشمی با بیان اینکه جامعه پزشکی نیازمند حمایت است، هر گونه تعرض به حقوق جامعه پزشکی را تعرض به سلامت مردم و جامعه برشمرد.

وزیر بهداشت با اشاره به نامه ارسالی به رئیس قوه قضائیه در خصوص استیفای حقوق تضییع شده پزشک جراح بیمارستان ممسنی اظهار داشت: در دستگاه قضایی هم گاهی سلیقه ای عمل می شود و اتفاقی که برای همکارمان در حین ارائه خدمت رخ داده بود نیز در نتیجه برخورد سلیقه ای بوده است.

دکتر هاشمی با قدردانی از نگاه ویژه  رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به موارد تضییع شده حقوق پزشکان گفت: ایشان خود از این موضوع متاثر شده و دستور رسیدگی سریع به پرونده را صادر کرده اند.

اختصاص 2 هزار و 400 تخت به بخش‌های ویژه از جمله nicu
معاون درمان وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: اختصاص 2 هزار و 400 تخت بیمارستانی به بخش‌های ویژه اعم از بزرگسالان و نوزادان طی یکسال در دستور کار امسال قرار دارد.

محمد آقا‌جانی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص برنامه توسعه بخش‌های ویژه گفت: برنامه توسعه بخش‌های ویژه در دستور کار امسال قرار دارد. مجموعا 5 هزار و 400 تخت ویژه اعم از بزرگسالان و نوزادان در اختیار داریم که قرار است 2 هزار و 400 تخت خواب در طی یکسال به مجموعه‌ی این تخت‌ها اضافه شود.

وی همچنین ادامه داد: این اتفاق حرکت بزرگی است، درصد قابل توجهی از این تخت‌ها به ICU نوزادان بسیار مورد توجه است تا وضعیت سلامت نوزادان ارتقا یابد. همچنین این اقدام، گام بزرگی برای حفظ و بقای نوزادان نارس است. بطور‌کلی اگر به بخش نوزادان توجه کافی نشود نوزادان زنده نخواهند ماند.

نگرانی وزارت بهداشت از "تب مالت" در غرب و شمال غرب کشور 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تب مالت یک بیماری مزمن و موذی است که فقط با واکسن قابل کنترل نیست.

 دکتر محمدمهدی گویا در سومین همایش منطقه‌ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (تب مالت و آنفلوانزا) در همدان با بیان اینکه تب مالت یک بیماری مزمن، موذی و پیچیده است، اظهار کرد: کنترل این بیماری پیچیده، سخت، پرهزینه و مشکل است.

وی با طرح این موضوع که اگر فکر می‌کنیم بیماری بروسلوز را با واکسن می‌توان تحت کنترل درآورد راه را اشتباه رفته‌ایم، تصریح کرد: برای کنترل این بیماری باید همه ساختارها فراهم شود..

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته وضعیت بیماری بروسلوز در غرب و شمال غرب کشور بدتر شده است، بیان کرد: افزایش روند ابتلا به بیماری بروسلوز به خاطر کمبود واکسن، عدم‌کیفیت مناسب واکسن و عدم به موقع واکسن مربوط است. همیشه در تولید واکسن مشکل داشتیم چراکه واکسن فراگیر نبود و همواره کمتر از نیاز کشور بوده است.

حذف داروی قاچاق با الکترونیکی‌شدن نسخه‌ها/عطاری‌ها جولانگاه تازه فروش دارو‌های قاچاق 
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از جمله مهمترین دستاورد الکترونیکی‌شدن نسخه‌ها حذف داروهای قاچاق از شبکه رسمی کشور است.حذف قاچاق و دارو‌های روان‌گردان خارج از داروخانه‌ها از جمله مهمترین پیامد مثبت الکترونیکی کردن نسخه‌ها است.

دیناروند افزود: در حال حاضر متاسفانه داروهای روان‌گردان خارج از داروخانه‌ها عرضه می‌شود که با الکترونیکی کردن نسخه‌ها این مشکل حل می‌شود. همچنین قاچاق از شبکه رسمی دارویی کشور حذف خواهد شد.چون دارویی که خارج از شبکه رسمی عرضه می‌شود، مورد حمایت بیمه قرار نمی‌گیرد. بطور‌ کلی کنترل داروها به خصوص داروهای روان‌گردان و مخدر از این طریق امکان‌پذیر است.

روغن تفاله زیتون "پومیس" غیرمجاز است 
معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: توزیع و مصرف خوراکی روغن زیتون ( پومیس) تحت هر نام تجاری ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد جدی با عوامل آن خواهد شد.

سهیل اسکندری گفت: با توجه به گزارش های واصله از سطح عرضه و همچنین مکاتبه انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون در خصوص توزیع غیرمجاز روغن تفاله زیتون (پومیس POMACE) برای مصارف غذایی، این روغن بر اساس ضوابط این سازمان و استاندارد ملی روغن زیتون به شماره 1446 از دامنه مصرف انسانی خارج است.

اسکندری در ادامه افزود: سازمان غذا و دارو تاکنون برای این نوع روغن زیتون برای هیچ واردکننده ای مجوز ورود و ترخیص صادر نکرده است.توزیع و مصرف خوراکی روغن زیتون ( پومیس) تحت هر نام تجاری ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد جدی با عوامل آن خواهد شد که در این زمینه اطلاع رسانی نیز شده است.

اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر‌، منشا تحول در حوزه سلامت کشور 
معاون فنی معاونت بهداشت سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن را بعد از تشکیل شبکه مراقبت های اولیه (PHC) در دهه 60‌، دومین انقلاب نظام سلامت پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

دکتر کوشا معاون فنی معاونت بهداشت گفت: این سند در بازه زمانی 1394 تا 1404 اجرایی می شود و در راستای اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی است که تکلیف کرده است تا سال 2025 میلادی بیماری های غیرواگیر در جهان باید 25 درصد کاهش یابد.

وی افزود: چهار بیماری عمده غیرواگیر در جوامع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های ریوی مزمن و آسم و عامل خطر آن ها مصرف دخانیات، کم تحرکی و تغذیه نامناسب هستند.

حمایت وزارت بهداشت از نخبگان علوم پزشکی/ سهم عمده علوم پزشکی از پژوهش‌های کشور 
وزیر بهداشت در صبحانه کاری با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بر حمایت وزارت بهداشت از نخبگان پزشکی تاکید کرد و گفت: علوم پزشکی در شرایطی که سهم چندانی از بودجه پژوهشی را در اختیار ندارد توانسته ضمن تولید محتوای پژوهشی قابل توجه، سهم بسزایی در توسعه پژوهشی کشور داشته باشد.

دکتر سید حسن هاشمی ضمن ابراز خرسندی از همکاری های تنگاتنگ با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به جهت حمایت از حوزه آموزش عالی صبح امروز میزبان دکتر ستاری و معاونان وی بود.

وزیر بهداشت در این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید با مرور موضوعات مطرح شده در جلسات مشترک قبلی، حمایت از گروه نخبگان پزشکی را از سیاست های وزارت بهداشت برشمرد که در همین راستا تلاش شده با اعمال معافیت های سربازی، فرصت های مطالعاتی، در نظر گرفتن تسهیلات، تشویق نخبگان به فعالیت و بازگشت به کشور، زمینه بهره گیری بهینه از استعدادهای برتر حوزه پزشکی در کشور فراهم شود.

انجام وظیفه‌ پرستاران توسط همراهان بیمار 
معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی هستند که در ازای همراهی بیماران، پول دریافت می‌کنند چرا که برخی کارها از جمله جابجایی بیمار و حتی انتقال نمونه آزمایش به گردن همراهان افتاده است.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد افرادی که در ازای همراهی بیمار پول دریافت می‌کنند، بیان کرد: اصولاً در دنیا پرستاران خصوصی از ارائه دهندگان خدمت محسوب می‌شوند و نمی‌توان از این موضوع ممانعت کرد.

وی ادامه داد: برخی اوقات بستگان و خانواده بیمار امکان حضور در کنار بیمار را ندارند و به همین دلیل از شخص دیگری می‌خواهند تا در ازای پرداخت پول از بیمارشان مراقبت کنند.

محمد آقاجانی، با اشاره به کمبود جدی نیروی پرستاری عنوان کرد:‌ ما به دلیل محدودیت جدی نیروی انسانی نمی‌توانیم همه خدماتی را که به عهده ماست به طور کامل ارائه دهیم، کمبود نیرو در قسمت‌‌های مختلف از جمله اتاق عمل، تکنسین بیهوشی و بهیاری دیده می‌شود اما این کمبود در نیروی پرستاری جدی‌تر است.

اختصاص 200 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بیمارستان در حال احداث سقز 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز به عنوان نماینده رئیس جمهور در سفر به استان کردستان، در جمع مردم و مسئولان شهرستان سقز حضور یافت.

دکتر سید حسن هاشمی در جمع مردم سقز در سالن اجتماعات آموزشکده فنی و حرفه ای این شهرستان‌، به نقش مهم مردم در پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید اشاره کرد و اظهار داشت‌: بدون حضور مردم، تحولاتی که در دولت یازدهم محقق شده است صورت نمی گرفت و این مسئله به دلیل رای مردم به این دولت است.

وی گفت: مشکلات فراوانی پیش روی دولت یازدهم قرار دارد که امید است با درایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش دولتمردان ، این مشکلات مرتفع شده و کشور در آرامش و مردم در رفاه و آسایش قرار گیرند.

شرکتهای معتبر وارد کارزار رقابتهای جهانی شوند/پتانسیل بالقوه توسعه در حوزه آرایشی و بهداشتی مشهود است 
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، به برخی دلایل عدم استفاده مصرف کنندگان آرایشی و بهداشتی از محصولات داخلی و اشتیاق به نوع خارجی این قبیل محصولات پرداخت.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، به برخی دلایل عدم استفاده مصرف کنندگان آرایشی و بهداشتی از محصولات داخلی و اشتیاق به نوع خارجی این قبیل محصولات پرداخت و مهمترین موضوع را در این خصوص مسائل فرهنگی دانست وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در کشور که بیشتر هم به حوزه فرهنگی باز می گردد اینکه  که محصولات خارجی در مقایسه با محصولات تولید داخل مقبولیت بیشتر دارند و این موضوع متاسفانه به قدری در فرهنگ عمومی ما ریشه دوانده که ممکن است حتی محصولات قاچاق نسبت به تولید ات داخلی ارجحیت بیشتری بیابد.

کاهش زمان تعهد خدمت مشمولین سهمیه زنان مناطق محروم از سه برابر طول تحصیل به دو برابر 
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای مصوبه شورای تخصصی پزشکی در کاهش مدت زمان تعهد خدمت سهمیه زنان مناطق محروم وزارت بهداشت از سه برابر طول تحصیل به دو برابر ، این امر را در جهت تسهیل اجرای تعهد توسط متخصصان سهمیه زنان در مناطق محروم خواند.

مهندس موهبتی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت در خصوص تعهد خدمت زنان با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در زمان پذیرش دانشجوی سهمیه ای گفت: در قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته های تخصصی پزشکی، وزارت بهداشت موظف بوده حداقل 25 درصد از سهمیه پذیرش دستیاری در رشته های جراحی اعصاب، ارولوژی ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم، رادیولوژی و روانپزشکی و در صورت وجود داوطلب 50 درصد سهمیه جراحی عمومی داخلی و قلب را به خانم های پزشک قبول شده در گزینش کتبی دستیاری اختصاص دهد.

طرح تحول در راستای اهداف سازمان بهداشت جهانی است/افزایش تعداد افراد تحت پوشش بیمه 
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: تعهد سیاسی دولت در حوزه سلامت، بارقه‌ای از امید را در دل مردم روشن کرده است.

محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد دستاورد‌های سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: جمع‌بندی گروه ارزیاب پیش از سفر مارگارت چان، این بوده است که تعهد سیاسی دولت به سلامت، بارقه‌ای از امید را در دل مردم روشن کرده است.

وی ادامه داد: بیمه‌شدن افراد فاقد بیمه، کاهش پرداختی‌های مردم از جمله مواردی بود که در جهت مثبت مورد توجه گروه ارزیاب قرار گرفت، که از جمله دستاورد‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: