کد خبر: ۷۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاين:سلامت>درمان-معاون وزیر بهداشت با تأکید بر ضرورت توجه به اقتصاد سلامت گفت: میانگین هزینه ماهانه مراقبت‌های بهداشتی هر فرد دیابتی در ایران حدود هزار دلار است، همچنین مجموع هزینه‌های دیالیز در کشور را بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاين،محمدباقر لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه و نگاه راهبردی به اقتصاد سلامت اظهار کرد: طبق آمارهای موجود میانگین هزینه ماهانه مراقبت‌های بهداشتی برای هر فرد دیابتی در ایران حدود یک‌هزار دلار است در حالی که بهتر است به‌جای اینکه این هزینه‌ها صرف تجهیز مراکز دیالیز و غیره شوند، برای پیشگیری تخصیص یابد.

لاریجانی در چهارمین نشست تخصصی دسترسی عادلانه جامعه به خدمات دارویی در ایران با بیان این مطلب افزود: وضعیت کنترل بیماران دیابتی مطلوب نیست و باید شیوه‌های جدید درمان در این حوزه برای پیشگیری و کنترل آن تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند.

وی مجموع هزینه‌های دیالیز در کشور را بالغ بر 200هزار میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: 5میلیون نفر از هموطنان ما مبتلا به دیابت هستند و چنین آماری گویای این است که نظام سلامت باید برای کاهش مبتلایان به این بیماری برنامه ریزی صحیح اقتصادی داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مقوله اقتصاد سلامت و نگاه اقتصادی به آن از اهمیت وی‍‍ژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: روز به روز بحث خلاقیت در سرویس‌های درمانی و دارویی محدودتر از گذشته می‌شود در حالی که نقش آکادمی‌های تخصصی در معرفی سرویس‌های سلامت مورد نیاز جامعه، پُررنگ‌تر می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: در سال‌های گذشته آمار بالایی از تولید انواع دارو را شاهد بودیم اما امروز نگاه‌ها به صنعت داروسازی و سرویس‌های سلامت تغییر کرده است. خلاقیت‌ها در این حوزه نسبت به قبل محدودتر شده و هزینه‌های این خلاقیت‌ها رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: بررسی این موضوع که آیا خرید سرویس‌ها و داروهای جدید از لحاظ سلامت و اقتصاد به‌سود جامعه است یا خیر؛ محل سؤال بسیاری از سیاستگذاران حوزه سلامت شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه طرح تحول نظام سلامت در کشورمان از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است چراکه رهبر معظم انقلاب بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق اهداف نوین در این حوزه تأکید داشتند، افزود: اهمیت بررسی هزینه اثربخش بودن سرویس‌ها و خدمات در اقتصاد سلامت بیش از پیش شده است و شیوه زندگی مردم و عوارض ناشی از آن از اولویت‌های بحث سلامت به شمار می‌رود.

رئیس پ‍ژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این راستا پژوهشگاه غدد آمادگی دارد تا امکانات لازم را در اختیار آکادمی اقتصاد سلامت قرار دهد تا این مجموعه راهکارهای مناسبی را در زمینه بررسی سرویس‌ها و خدمات طولانی‌مدت به‌نفع بیماران و سیاست گذاران حوزه سلامت ارائه کند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: