کد خبر: ۷۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
مدیرکل نظارت بر دارو موادمخدر:
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو گفت: در رابطه با ناصرخسرو و یا هر بازار غیرمجاز دارویی اقداماتی صورت گرفته اما می توان گفت ناصرخسرو جمع شدنی نیست.
به گزارش شفا آنلاین : مهدی پیرصالحی روز پنجشنبه در همایش مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی در جمع خبرنگاران افزود: زمانی ما پیگیر جمع آوری این بازارهای غیرمجاز بودیم که در مقاطعی جمع آوری شد اما آنها بساط خود را به مکان های دیگری انتقال می دهند.

وی ادامه داد: در زمانی که کمبود دارویی در کشور وجود داشته باشد حتما به عنوان سیستم موازی تامین دارو را به عهده می گیرند و اما امروز کمبود دارویی در ایران به حداقل رسیده است.

پیرصالحی افزود: متاسفانه در ناصرخسرو عمده داروها، مخدر و یا برای سقط جنین و یا داروهای بدنسازی است که در بازارهای رسمی و مجاز کشور ممنوعیت توزیع دارند.

وی با بیان اینکه جمع آوری این مراکز و بازارهای غیررسمی دارو نیازمند همکاری قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت است، افزود: در حال حاضر به صورت عملی نمی توان میزان قاچاق دارو را به صفر برسانیم.



** 95 درصد داروهای تقلبی سیستم خارج غیردولتی است

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 95 درصد داروهای تقلبی مربوط به سیستم های غیردولتی است، افزود: ما برای اینکه داروهای تقلبی و قاچاق وارد کشورمان نشود به صورت جدی از تولیدات داخلی حمایت می کنیم و برای این موضوع علاوه بر محدودکردن داروهای وارداتی، شرکت های تولیدی داخل را تشویق به صادرات محصولاتشان می کنیم.

وی همچنین درباره اینکه متاسفانه برخی از پزشکان داروهای خارجی را تجویز می کنند، گفت: این موضوع بدعت بدی است و درصدی از پزشکان ما ممکن است از این رویه استفاده کنند.

پیرصالحی افزود: اکنون 97 درصد داروهای مصرفی در کشورما تولید داخل است و عمده پزشکان کشورمان نیز داروهای داخلی را برای بیماران تجویز می کنند.



** 33 درصد از بازار کشور در اختیار داروهای خارجی است

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فقط سه درصد از داروهای تجویز شده توسط پزشکان برحسب ضرورت داروهای خارجی است، گفت: این داروهای خارجی 33 درصد از بازار دارویی ایران را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیمی از این داروها برای بیماران خاص الزامی است چرا که برخی از داروها مشابه تولید داخل ندارند و باید از داروهای خارجی استفاده شود.

پیرصالحی افزود: سال گذشته نیز یک میلیارد و 300 میلیون دلار واردات کشور در زمینه دارو را به یک میلیارد دلار کاهش دادیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: