کد خبر: ۷۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 29
شفا آنلاین>سلامت>مراقبت از چشم‌ها در فصل تابستان دغدغه بسياري از افراد است، اما گرماي هوا بر روي نحوه مراقبت از چشم چه تاثيري مي‌گذارد و آيا تنها استفاده از عينک دودي در تابستان براي جلوگيري از آسيب‌هايي که چشم‌ها را در اين فصل تهديد مي‌کند، کافي است؟

به گزارش شفا آنلاین، پاسخ اين سوال را از رضا زارعي‌ابيانه، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنيه و گلوکوم و عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران پرسيديم.


آيا در فصل تابستان از چشمان خود به نحو متفاوتي مراقبت مي‌کنيد؟

در فصل تابستان سه عامل، مراقبت از چشم را با فصل‌هاي ديگر متفاوت مي‌کند که عبارت از افزايش دماي هوا، افزايش تابش اشعه ماوراي بنفش و گردوغبار هستند.

تابش آفتاب بر روي همه قسمت‌هاي چشم ازجمله قرنيه و لنز اثر مي‌گذارد و ممکن است، ابتلا به آب مرواريد را تسريع کند، در ضمن تغييراتي که در لايه اوزون ايجاد شده باعث مي‌شود که ميزان بيشتري از اين اشعه مخرب به ما برسد.

مهم‌تر از آن تغييرات سني است که در شبکيه ايجاد مي‌شود و آفتاب و اشعه ماوراي بنفش موجود در آن، اين اختلال را تسريع مي‌کند. نکته دوم گرماي هوا در اين فصل است که سبب مي‌شود، اشکي که از غدد اشکي چشم ترشح مي‌شود تبخير شود و کفاف مرطوب کردن چشم را ندهد و نکته سوم هم وجود ريزگردها است که همان‌طور که در چند روز گذشته شاهد بوديم، به دليل کمبود باران و خشکسالي در اين فصل فراگيرتر است و با ورود به چشم، سبب تحريک و آسيب رساندن به آن مي‌شود.

براي مراقبت از چشمان خود در برابر اشعه ماوراي بنفش چه مي‌کنيد؟

ساده‌ترين و مهم‌ترين راه مراقبت از چشم در برابر اشعه ماوراي بنفش، استفاده از عينک آفتابي است. با توجه به آنچه گفته شد، روشن است که انتخاب عينک با شيشه‌هاي بزرگ که چشم را به‌خوبي پوشش مي‌دهد، براي اين منظور مناسب‌تر است.

نکته دوم رنگ عينک آفتابي است که به ترتيب رنگ دودي، قهوه‌اي، سبز و سپس رنگ‌هاي ديگر براي عينک آفتابي مناسب هستند و خود من از عينک آفتابي دودي استفاده مي‌کنم.

کمبود رطوبت چشم خود را در فصل‌هاي گرم چگونه جبران مي‌کنيد؟

درصورتي‌که در اين فصل دچار خشکي چشم شويم بايد از اشک مصنوعي استفاده کنيم. در ضمن اشک مصنوعي چشم را از گردوغبارهايي که به آن وارد مي‌شود و چشم را تحريک مي‌کند مي‌شويد.

آيا تنها اشک مصنوعي براي شستشوي چشم از ريز گردها کافي است؟
براي شستشوي ريز گردها توصيه مي‌شود که هر روز صبح پلک‌ها را با شامپوي بچه که pH خنثي دارد و چشم را تحريک نمي‌کند، بشوييم و اگر در طول روز گردوغبار وارد چشم شد آنها را با اشک مصنوعي شستشو دهيم تا گردوغبار، خارج شده و چشم هم از آلودگي پاک شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: