کد خبر: ۷۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 27
شفا آنلاین>سلامت>هواي تابستان مي‌تواند خطراتي براي سلامت افراد مسن و همچنين افرادي با شرايط بحراني بيماري به دنبال داشته باشد. اين موضوع بسيار مهم است که به خصوص بزرگسالان مستعد ابتلا به هيپرترمي و ديگر بيماري‌هاي وابسته به گرما چگونه در برابر اين مشکلات خود را سالم نگه دارند.
به گزارش شفا آنلاین،عوامل سبک زندگي مي‌تواند شامل ننوشيدن به اندازه کافي مايعات، زندگي در خانه‌هايي بدون تهويه هوا، کمبود تحرک و دسترسي به وسايل نقليه، لباس بيش حد پوشيدن، رفتن به جاهاي شلوغ و عدم آگاهي از چگونگي پاسخ به موقعيت هواي گرم باشد. افراد مسن، به خصوص آنهايي که شرايط پزشکي بحراني دارند، در روزهاي گرم و شرجي بايد در خانه و محيط‌هاي خنک‌تر بمانند، به خصوص زماني که شرايط آلودگي هوا بحراني اعلام مي‌شود. افراد بدون تهويه هوا بايد به جاهايي بروند مانند مراکز بزرگ، پاساژهاي خريد، سالن‌هاي سينما و کتابخانه‌ها که تهويه هوا دارند بروند. عواملي که باعث گرمازدگي مي‌شوند شامل اين موارد مي‌شوند:

v کم شدن آب بدن.

v فشار خون بالا يا ديگر موقعيت‌هاي سلامت که نياز به تغيير در رژيم غذايي وجود دارد. براي مثال افرادي که بايد رژيم نمک محدود را رعايت کنند در معرض افزايش خطر گرمازدگي هستند.

v بيماري‌هاي قلبي، ريوي و کليوي مانند هر بيماري ديگر باعث ضعف عمومي يا تب مي‌شود.

v استفاده از چندين دارو. بسيار مهم است که به مصرف داروهاي تجويز شده ادامه داد و مشکلات احتمالي را با پزشک در ميان گذاشت.

v کاهش تعريق به دليل استفاده داروهايي مانند داروهاي ادرارآور، مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها و همچنين داروهاي قلبي و فشارخون.

v تغيرات وابسته به سن که باعث گردش ضعيف خون و همچنين غدد عرقي خواهد شد.

v اضافه وزن يا کمبود وزن قابل ملاحظه.

v مصرف الکل.

گرمازدگي شکل خطرناک و تهديدکننده حيات هيپرترمي است. اين موضوع زماني رخ مي‌دهد که بدن در برابر گرماي زياد از پا درمي‌آيد و قادر نيست که دما را کنترل کند. نشانه‌ها و علايم گرمازدگي بر اثر گرما شامل افزايش محسوس دما در بدن (به طور معمول بالاتر از 40 درجه سانتي‌گراد)، تغييرات در وضعيت رواني (مثل گيجي يا تهاجمي بودن)، نبض سريع و تند، کمبود عرق، برافروختگي و خشکي پوست، از حال رفتن، اغتشاش شعور و اغما است. زماني که اين نشانه‌ها در فردي مشاهده مي‌شود به سرعت بايد دنبال انجام عمليات اضطراري باشيم.

براي فردي که دچار عوارض ناشي از گرما شده است، مي‌توان اين اقدامات را انجام داد.

فرد را از گرما به سايه ببريد در جايي که تهويه هوا دارد يا مکاني خنک است. او را وادار کنيد که دراز بکشد.

اگر مشکوک به گرمازدگي هستيد، به اورژانس زنگ بزنيد.

افراد را به دوش يا حمام با اسفنجي که در آب سرد آغشته شده ترغيب کنيد.

پارچه خيس و خنکي را روي مچ دست، گردن، زير بغل يا کشاله ران او قرار دهيد. اين مکان‌ها جاهايي هستند که خون نزديک به سطح پوست هستند و پارچه خنک مي‌تواند به خنک شدن خون کمک کند.

اگر فرد مي‌تواند چيزي بنوشد، به او مايعاتي مانند آب، آبميوه يا آب سبزيجات دهيد. از نوشاندن الکل و کافئين خودداري کنيد.

 سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: