کد خبر: ۷۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 25
شفا آنلاين:سلامت>درمان-دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: متاسفانه فقط حدود 10 نوع آزمایش است که بیمه‌ها می‌شناسند و آن را قبول دارند درحالی که برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش متابولیک حدود ۵میلیون تومان هزینه دارد و خانواده‌ها نمی‌توانند آن را انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاين،علی گرشاسبی یکی از مشکلات موجود در آزمایش‌های ژنتیک را گرانی آنها دانست و گفت: متأسفانه تحریم‌های موجود موجب شد تا برای واردات تجهیزات موردنیاز نیازمند واسطه‌هایی شویم و این موضوع انجام آزمایشات ژنتیک را بسیار گران‌قیمت کرد.


وی ادامه داد: از طرفی نباید به برخی از آزمایشات ژنتیک به‌صورت مقطعی نگاه کنیم؛ چراکه در آن صورت گران‌قیمت به نظر می‌رسد، درحالی که در طول عمر یک فرد انجام یک بار آزمایش ژنتیک هزینه بالایی ندارد.

دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران درمورد هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج گفت: برخی از آزمایش های ژنتیک شناخته شده که برای ازدواج های فامیلی و در موارد خاص مانند جلوگیری از تولد نوزاد با عقب‌ماندگی ذهنی انجام می‌شود، حدود 170 تا 270 هزار تومان هزینه دارد که البته بخش عمده‌ای از آن را بیمه‌ها پوشش می‌دهند.

گرشاسبی ادامه داد: البته آزمایش‌های ژنتیک ازدواج به این موارد محدود نمی‌شود اما متاسفانه فقط حدود 10 نوع آزمایش است که بیمه‌ها می‌شناسند و آن را قبول دارند، درحالی که بسیار بیش‌تر از این موارد وجود دارد.

وی گفت:‌به طور مثال بیماری‌های متابولیک که در جامعه ایرانی به‌دلیل ازدواج‌های فامیلی بسیار بالاست،به‌دلیل اینکه آزمایش‌های اولیه آن هزینه بالایی دارد و درحدود 2 تا 5 میلیون تومان می‌شود بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند و بیمه‌ها هم حمایتی نمی‌کنند.

دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران افزود: درخواست‌های متعددی به سازمان بیمه‌گر داده‌ایم، اما محدودیت‌هایی وجود دارد و بودجه بالایی می‌طلبد، درحالی که با صرف هزینه 4 تا 5 میلیون تومان می‌تواند از تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری متابولیک که در آینده هزینه‌های بیشتری خواهد داشت پیشگیری کرد.

وی با انتقاد از فقر اطلاعات در جامعه گفت: همچنین ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ازدواج‌های فامیلی زیادی رخ می‌دهد و یکی از عوامل افزایش بیماری‌های ژنتیک است، اما می‌بینیم خانواده‌هایی هنوز با وجود مشکلات ژنتیکی دو تا سه فرزند به دنیا می‌آورند و هنوز نمی‌دانند که می‌شد از تولد این بیماران پیشگیری کرد.

دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران ادامه داد: البته کمبود مراکز مشاوره ژنتیک نیز یکی از دیگر مشکلات این علم است. علم ژنتیک رشته جدیدی است و نیازمند تکنولوژی‌های جدید است. ده‌ها مثال وجود دارد که نشان می‌دهد یک تکنولوژی در کشوری استفاده شده و منسوخ شده است، اما هنوز در ایران استفاده می‌شود.


فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: