کد خبر: ۷۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفاآنلاين:جامعه پزشکی>درمان-معاون درمان وزیر بهداشت گفت: گسترش مراکز دیالیز و نوسازی آنها و نیز اجرای برنامه آمایش سرزمینی مراکز درمانی سرطان به سازمانهای مردم نهاد واگذار می شود.

به گزارششفاآنلاین،محمدآقاجانی روز پنجشنبه در همایش ملی سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت در سالن همایش های برج میلاد افزود: با توجه به تغییر الگوی بیمارها از بیمارهای واگیر به غیر واگیر و هزینه های سرسام آور پیشگیری و درمان آنها اکثر، دولت ها توان تامین منابع مالی این حوزه را ندارند و برای رفع این مشکل از توان سازمانهای مردم نهاد استفاده می کنند.


وی با بیان اینکه در آمریکا 2 میلیون سازمان مردم نهاد وجود دارد که اداره 67 درصد بیمارستانهای کشور را به عهده دارند یادآورشد: در کشور ما سهم سازمانهای مردم نهاد در مدیریت سلامت اندک است و در مجموع فقط 500 سازمان مردم نهاد در کشور داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: سازمان های مردم نهاد در بسیاری از حوزه ها می توانند وارد شوند و آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی عمومی یکی از این حوزه هاست و به جز این موارد، حمایت مالی از بیماران و خانواده های آنها نیز می تواند یکی از زمینه های اصلی فعالیت های سازمانهای مردم نهاد تعریف شود.

آقاجانی افزود: بر این اساس رویکرد جدید وزارت بهداشت واگذاری تصدی خدمات سلامت به سازمانهای مردم نهاد است و توسعه و تجهیز مراکز دیالیز نیز یکی از این زمینه هاست که از این پس مسوولیت آن به این سازمانها واگذار می شود.



**تحول در خدمات دیالیز



وی گفت: حدود 22 هزار بیمار نیازمند دیالیز در کشور داریم که هر سال 10 درصد به تعدادشان اضافه می شود و هم اکنون 4هزار و 500 دستگاه دیالیز در کشور داریم که یک هزار و 400 دستگاه آن فرسوده و از رده خارج است و باید جایگزین شود، ضمن اینکه باید سالی همین تعداد دستگاه دیالیز نیز به ناوگان خدمات درمانی کشور اضافه شود.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: باید سالانه 2800 دستگاه جدید دیالیز اضافه کنیم، در حالی که وزارت بهداشت با توجه به محدودیت منابع چنین توانی را ندارد و سالانه حداکثر می توانیم 200 دستگاه دیالیز جدید خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری جدید وزارت بهداشت این است که به طور کلی نوسازی و تجهیز ناوگان خدمات دیالیز کشور را به سازمانهای مردم نهاد واگذار شود، خاطرنشان کرد که از این پس وزارت بهداشت در حوزه خدمات دیالیز فقط استانداردها را تدوین و ابلاغ می کند و از طریق دانشگاههای علوم پزشکی بر کار مراکز دیالیز نظارت می کند و ایجاد مراکز دیالیز جدید باید بر اساس نظام سطح بندی و نیازسنجی ملی صورت گیرد.

آقاجانی ادامه داد: بر این اساس انتظار داریم طی سالهای 94 و 95 تحول جدی را در خدمات دیالیز به بیماران کلیوی در کشور شاهد باشیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: حوزه دیگری که بناست با همکاری و توان سازمانهای مردم نهاد در کشور تقویت شود، گسترش و ارتقای کمی و کیفی خدمات پشگیری و درمان سرطان است.



** سالانه 90 هزار بیمار مبتلا به سرطان داریم



وی افزود: سالانه حدود 90 هزار بیمار جدید سرطانی در کشور داریم که در سال 1409تعداد این بیماران به سالی 155 هزار نفر می رسد، سرطان هم اکنون سالی 450 هزار سال از عمر ایرانیان می کاهد و هر سال 90هزار میلیارد ریال برای کشور بار مالی دارد که 30 هزار میلیارد ریال آن فقط درحوزه درمان است.

آقاجانی گفت: برنامه جدید وزارت بهداشت این است که طرح آمایش سرزمینی سرطان با ایجاد 10 قطب پیشگیری و درمان سرطان که در سطح یک تا سه سطح بندی می شوند، ایجاد شود و در هر شهر یک مرکز شناسایی و ثبت بیماران مبتلا به سرطان داشته باشیم.

وی افزود: وزارت بهداشت آمادگی دارد که اجرای این برنامه ملی را که بر اساس نظام سطح بندی اجرا می شود، به سازمانهای مردم نهاد بسپارد و سیاستگذاری، برنامه ریزی،تدوین استاندارد و نظارت بر اجرای آن را وزارت بهداشت انجام دهد.

معاون وزیر بهداشت درباره احداث بیمارستان نیز گفت: بیش از یک دهه طول می کشد که وزارت بهداشت بتواند همین تعداد بیمارستان نیمه کاره و در حال ساخت را به پایان برساند و تجهیز کند و سالانه بیش از هزار میلیارد تومان برای این کار هزینه می شود اما کافی نیست.

وی افزود: دولت در حوزه سلامت به شدت با کمبود منابع و نیروی انسانی مواجه است همین الان برای تامین کادر پرستار مورد نیاز برای 80 هزار تخت دولتی با مشکلات جدی مواجه هستیم و امیدواریم در آینده با همکاری و مدیریت مردمی بتوانیم خدمات پیشگیری و درمان سرطان را بهینه کنیم.

وی گفت: سیاست دولت حمایت از سازمانهای مردم نهاد فعال در این عرصه است و این سازمانها از تسهیلات بانکی مناسبی برخوردار می شوند.



**90 درصد تخت های بیمارستانهای دولتی اشغال است



آقاجانی در ادامه افزود: اکنون تقریباً تمام ظرفیت بیمارستانهای دولتی درحال استفاده است و به طور متوسط ضریب اشغال تخت بیمارستانهای دولتی در کشور 80 درصد است که با احتساب بیمارستانهای کوچک 32 و 64 تختخوابی در شهرهای کوچک به دست آمده است در حالی که اگر بیمارستانهای بزرگ را در نظر بگیریم ضریب اشغال تخت حدود 90 درصد است.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: استاندارد تعداد تخت به جمعیت در کشورهای پیشرفته 13.5 تخت به ازاری هزار نفر است، این آمار حتی در کشورهای اطراف ما حدود 3.7 است اما در ایران به ازای هر هزار نفر فقط 1.5 تخت بیمارستانی داریم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: