کد خبر: ۷۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 22
شفا آنلاین>اجتماعی>محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم، معتقد بود اینترنت بیش از ١٢٨ کیلوبایت برای مردم کافی است. او معتقد به پاک‌سازی اینترنت از لکه‌های سیاه بوده و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را به منظور دسترسی به اینترنت پاک، در دستور کار خود قرار داد.
به گزارش شفا آنلاین،به‌دلایل نارضایتی‌میلیون‌ها مشترک اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند. البته در این گفت‌وگو مباحث دیگری نیز  مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، بخشی از گفت‌وگوی انجام‌شده با او در ادامه می‌آید:


نارضایتی مردم از اعلام خبر افزایش پهنای باند
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری تجربه‌ای ناموفق از دوره مسئولیتش در این وزارتخانه، گفت: در اواسط دوره مسئولیتم متوجه شدم اعلام برخی آمارها مثل افزایش پهنای باند کشور دردی از کاربران اینترنت را دوا نمی‌کند چون هیچ تأثیری در سرعت خدمات دریافتی کاربر نهایی ندارد. وقتی سرعت اینترنت کاربر نهایی قبل و بعد از اعلام این جنس اخبار تغییری نمی‌کند، خبر افزایش غیر از نارضایتی، حاصل دیگری نخواهد داشت. چه خوب است مدیران بدانند مشکل مردم با دادن آمار و افتتاح‌ها قابل حل نیست، باید فکری اساسی برای رفع مشکلات کاربر نهایی کرد.

عدم سرمایه‌گذاری دلیل کاهش کیفیت اینترنت
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، علاوه بر محدودیت‌های اعمال‌شده نسبت به شرکت مخابرات ایران، ضعف عملکردی و مدیریتی مسئولان این شرکت را مزید بر علت دانست و افزود: بخشی از دلایل کاهش شدید کیفیت خدمات اینترنتی سرمایه‌گذاری‌نکردن شرکت مخابرات در بخش ای‌دی‌اس‌ال است. برای ایجاد یک خط ای‌دی‌اس‌ال حداقل ٢٠٠،٣٠٠‌ هزار تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. بیش از ٣٠‌هزار نفر پرسنل شرکت مخابرات ایران از یک‌سو و زیان‌‌ده‌بودن تلفن ثابت از سوی دیگر و همچنین‌ هزاران نفر کارگزار مخابراتی، رمق سرمایه‌گذاری در این بخش را به‌شدت گرفته است.

افزایش سرعت به قیمت کاهش حقوق کارمندان
او افزود: البته اگر بنده تصمیم‌گیرنده بودم، به دلیل اطمینان از بازگشت کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری‌ها حتی به قیمت کاهش کوتاه‌مدت حقوق پرسنل و صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های مخابرات، این کار را انجام می‌دادم اما به‌نظر می‌رسد مدیران شرکت مخابرات حوصله ریسک و سروکله‌زدن با افراد را ندارند و ساده‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند و فقط بلدند پاداش‌های کلان به مدیران خود بدهند.

فیلترینگ باید از کانال امنیتی و سیاسی خارج شود
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به موانع ایجادشده در حوزه فیلترینگ، گفت: فیلترینگ باید از کانال امنیتی و سیاسی خارج شود و در کانال فنی و کارشناسی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. اگر برای خوشامد مردم وعده فیلترنکردن داده شود یا به بهانه مسائل امنیتی بر طبل فیلترینگ کوبیده شود، راه به‌جایی نمی‌برد. چاره اساسی حل مشکل فیلترینگ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است. بررسی‌های کارشناسی این کار در سال ١٣٨٧ انجام گرفت ولی به‌دلیل فضاسازی‌ها، گرفتار سیاست‌زدگی شد. راهی جز حرکت در مسیر شبکه ملی اطلاعات نیست. باید طرح آزمایشی این شبکه در یک استان به اجرا گذاشته شود تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و بعد از آن کم‌کم شبکه به سراسر کشور تعمیم داده شود.

رفع محدودیت سرعت در شبکه ملی اطلاعات
 به گفته سلیمانی، باید در قالب شبکه ملی اطلاعات محدودیت سرعت دسترسی به اطلاعات و محدودیت پهنای باند رفع شود. کاهش هزینه کاربران از ویژگی‌های برجسته این شبکه است. با کاهش هزینه‌ها در قالب شبکه ملی اطلاعات، تعداد مشتریان به‌شدت افزایش می‌یابد که موجب افزایش درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.  

فیلترینگ غیرهوشمند موجب افت سرعت اینترنت
 او در ادامه گفت‌وگو افزود: بخش خصوصی کار واردات و ارائه خدمت را انجام می‌دهد ولی تولیدکننده مثلا نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، باکیفیت نیست. فیلترینگ موجود موجب افت بسیار شدید سرعت اینترنت شده است. مدیران تعارفات را کنار بگذارند و به مردم اعلام کنند یکی از دلایل اصلی افت سرعت اینترنت در کشور، فیلترینگ غیرهوشمندی است که توسط آنها به اجرا درآمده است.

سهام‌دار مخابرات مسئول برقراری امنیت نیست
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهام‌دار عمده شرکت مخابرات را مسئول اصلی برقراری امنیت شبکه مجازی ندانست و افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به مسائل امنیتی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات توجه ویژه داشته باشد و خود امنیت آن را تأمین ‌کند اما متأسفانه به دلیل فقدان دانش و فناور‌ی‌های لازم، از عهده این کار برنمی‌آید.

نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند باید وارد شود
سلیمانی بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل برخی جوسازی‌هایی که در مجلس یا سایر بخش‌های کشور می‌شود، کسی حاضر به واردکردن نرم‌افزارهای فیلترینگ هوشمند هم نیست. پول انجام این کار را دارند ولی به دلیل ترس از متهم‌شدن به فروش کشور، این کار را انجام نمی‌دهند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد داد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید شجاعت به خرج دهد و ابتدا اعضای دولت را دراین‌باره قانع کرده و بعد قوه قضائیه و مجلس را با خود همراه کند. دراین‌صورت هیچ مسئول دیگری نمی‌تواند مانع‌تراشی و جوسازی کند. با همدلی و همراهی می‌توان فیلترینگ هوشمند مقتدر را وارد کشور کرد.

برخورد سیاسی با فیلترینگ به ضرر کشور است
نماینده مردم تهران تداوم برخوردهای سیاسی با فیلترینگ اینترنت را به ضرر کشور دانست و افزود: هر مسئولی که بگوید فیلترینگ نیاز نیست، دروغ گفته است و کار سیاسی می‌کند. مگر کسی می‌تواند اینترنت را بخواهد اما برای امنیت کشور و جامعه فکری نکند. به جای این قبیل سخنان باید سرعت، پهنای باند، اینترنت، فیلترینگ و امنیت را به‌طور هم‌زمان دنبال کرد. باید برای دستیابی به همه این اهداف، راه‌حل داد و پای آن ایستاد. به گفته او، شرکت مخابرات و سهام‌دار اصلی این شرکت مجاز به اعمال هیچ نوع فیلتری خارج از مصوبات دولت نیست. وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات حل چالش فیلترینگ را هم در قالب شبکه ملی اطلاعات و هم در قالب پروژه‌ای مستقل قابل حل دانست مشروط بر آنکه مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولانه و شجاعانه پای کار بایستند.

سلیمانی اشتراک‌گذاری پهنای باند توسط ISP‌ها را از دیگر دلایل کنونی کندی سرعت اینترنت در کشور دانست و افزود: از زمان وزارت بنده، سازمان فناوری اطلاعات ابزار اندازه‌گیری سرعت اینترنت خریداری‌شده از ISP را روی سایت خود قرار داده است. کاربران با استفاده از این ابزار می‌توانند تخلفات ISP را شناسایی و از آنان شکایت کنند. البته سازمان تنظیم مقررات باید روش‌های جدید برای نظارت و اعمال قانون ارائه دهد. روش‌های سنتی پاسخ‌گو نیست. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پیشنهاد دیگری، خواستار مستقرکردن ابزار و تجهیزاتی برای ردیابی تخلفات اشتراک‌گذاری اینترنت در ISP‌ها توسط دستگاه‌های مسئول شد. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: