کد خبر: ۷۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 22
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص بیماری‌های ویروسی و ویروس شناسی گفت: بیماری طاعون در نشخوارکنندگان کوچک به انسان منتقل نمی‌شود و دامدار می‌تواند بدون بیمار شدن در کنار حیوانات مبتلا به طاعون زندگی کند.
به گزارش شفا آنلاین،دکترهادی کیوانفر ٬ درباره انتشار خبری مبنی بر شیوع طاعون در میان صد حیوان از نشخوارکنندگان کوچک در 70 قله استان مرکزی اظهار داشت: طاعون در نوشخوارکنندگان دو نوع است که یک نوع آن در گاو وجود دارد٬ البته در حال کنترل شدن است و تقریبا ریشه کن شده اما نیاز به کنترل آن همچنان وجود دارد نوع دیگر آن طاعون در نشخوار کنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز است که گاهی در کشور نیز دیده می‌شود و نوع گاوی آن به ندرت ممکن است که در گوسفند نیز دیده شود.

وی افزود: طاعونی که اکنون در کشور ایجاد شده محدود به نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند، بز، میش و کل است البته این نوع طاعون بیماری جدیدی است که حدود هشت سال است در ایران رواج یافته و از کشورهای آفریقایی، خلیج فارس و پاکستان وارد شده و فقط در آفریقا و آسیا وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های ویروسی درباره علایم بیماری طاعون در نشخوارکنندگان کوچک گفت: ناراحتی دستگاه گوارش، اسهال شدید، زخم دهانی، کاهش تدریجی آب بدن از علایم طاعون است که در نهایت باعث تلف شدن حیوان می‌‍شود و این تلفات در بز90 درصد و در گوسفند کمتر است اما 10 درصد حیوانات که مقاوم هستند از بین نمی‌روند.

کیوانفر افزود: بیماری طاعون در نشخوارکنندگان کوچک به انسان منتقل نمی‌شود و دامدار می‌تواند بدون بیمار شدن در کنار حیوانات مبتلا به طاعون زندگی کند.

طاعون درمان ندارد
وی با اشاره به این‌که اصولا بیماری‌های ویروسی مانند طاعون درمان قطعی ندارد و باید در مبارزه با آن پیشگیری انجام شود، بیان کرد: طاعون در انسان نیز به معنای واقعی درمان ندارد اما به دلیل اهمیت بیشتر این بیماری در انسان در بیشتر مواقع شیمی درمانی انجام می‌شود.

این متخصص بیماری‌های ویروسی و ویروس شناسی در ادامه افزود: برخی مواقع آب از دست رفته از بدن به دلیل این بیماری را با الکترولید و تزریق سرم می‌توان جبران کرد اما معمولا هزینه آن بالا است که بیشتر با پیشگیری باید مراقبت انجام شود و به واکسن نیاز دارد.

کیوانفر درباره تفاوت طاعون در انسان با طاعون در نشخوارکنندگان کوچک گفت: عامل طاعون در انسان باکتری است اما در حیوان طاعون عامل ویروسی دارد و از کک و موش به انسان منتقل می‌شود؛ در انسان تب شدید و عوارض متفاوت قلبی، کلیوی مغزی را به همراه دارد.

وی درباره اقدامات مربوط به پیشگیری از طاعون در نشخوار کنندگان کوچک گفت: واکسن این بیماری به همت موسسه رازی در حال ساخت است٬ این واکسن از خارج نیز وارد می‌شود البته واکسن طاعون گاوی را نیز می‌توان برای نشخوارکنندگان کوچک به کار برد اما به این دلیل که این بیماری در حال ریشه کن شدن است سعی می‌کنند از آن استفاده نکنند و به دنبال واکسن مخصوص به آن هستند.

سینا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: