کد خبر: ۶۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفا آنلاین>تغذیه>یک کارشناس تغذیه ورژیم درمانی گفت: در مکان‌هایی که به دلیل گرما یا هوای شرجی تعریق یا تحرک فراوان است یا در هنگام روزه داری در مشاغلی مانند کشاورزی و یا درباره خانم باردار باید متناسب با شرایط، فرد سدیم بیشتری جذب کند.
به گزارش شفا آنلاین، درباره میزان مصرف آب و نمک در مناطق شرجی و ارتباط آن با افزایش سکته در این مناطق گفت: سدیم در سیستم عصبی ما کاربرد فراوانی دارد و باعث بالاتر رفتن جذب برخی مواد دیگر در بدن می‌شود، زمانی‌که در بدن به اندازه کافی موجود نباشد دچار اختلال در تغذیه می‌شود.

وی مصرف فراوان آن را نیز مشکل آفرین دانست و افزود: ماندگاری سدیم در بدن چهار روز است و در صورت نرسیدن این ماده به بدن، سدیم پس از این مدت از بدن تخلیه می‌شود.

نمک عامل جذب چربی‌ها در بدن است
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان این‌که هر کس باید روزانه شش گرم یا یک قاشق چای خوری نمک مصرف کند، گفت: البته میزان مصرف بیشتر در ماه رمضان مشکلی ندارد، این‌که توصیه شده روزه را با نمک باز کنیم به دلیل اهمیت بالای این موضوع برای بدن است.

قوشچی ادامه داد: اگر تعادل سدیم و پتاسیم در بدن به هم بخورد متورم شدن بافت‌های بدن را به همراه دارد و در بسیاری از مواد غذایی اگر سدیم موجود نباشد بدن چربی‌ها را جذب نمی‌کند.

وی درباره میزان باقی ماندن مواد معدنی مختلف در بدن بیان کرد: کربوهیدرات 13 ساعت، کلسیم 2500 روز، ید هزار روز، آهن 125 روز و ویتامین آ 90 روز در بدن باقی می‌مانند اما اسیدهای آمینه، کربوهیدرات و سدیم برای بدن از همه مهمتر هستند.
این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی درباره تغذیه در مناطق شمالی و جنوبی کشور گفت: سدیم فقط به واسطه غذا جذب بدن نمی‌شود به این دلیل که آب نیز دارای مقداری سدیم است اما سدیم باید از منابع دیگر نیز تامین شود.

جذب سدیم بیشتر به دلیل تحرک یا تعرق زیاد
قوشچی افزود: در مکان‌هایی که به دلیل گرما یا هوای شرجی تعریق یا تحرک فراوان است یا در هنگام روزه داری در مشاغلی مانند کشاورزی و یا درباره خانم باردار باید متناسب با شرایط، فرد سدیم بیشتری جذب کند.

مصرف استاندارد نمک برای مشاغل اداری
وی با اشاره به این‌که در مناطق شمالی توصیه به مصرف نمک بیش از حد استاندارد است، گفت: البته این نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید به این دلیل که بیماران قلبی و عروقی نمی‌توانند نمک فراوان مصرف کنند، همچنین کسانی که دارای مشاغل اداری هستند نیز باید در حد استاندارد نمک مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به این‌که باید به دنبال مصرف موادی باشیم که انرژی و مواد ضروری بدن ما را تامین کند، درباره نوشیدن شربت تاکید کرد: شربت فقط دارای کالری و انرژی و فاقد مواد معدنی و ویتامین است؛ باید بدانیم که خواسته ما از غذا صرف کسب انرژی نیست بلکه به دنبال دریافت مواد لازم برای بدن نیزهستیم.

قوشچی ادامه داد: خوردن شکر اشتهای ما را از بین می‌ببرد و سیری کاذب ایجاد می‌کند و مانع دریافت مواد اصلی تغذیه به بدن ‌می‌شود البته در این باره مصرف نوشیدنی‌های سنتی مانند شربت خاکشیر و آبلیمو به شرطی که آلودگی میکروبی نداشته باشند، مناسب هستند.

مصرف ماهی دودی خطر سرطان را افزایش می‌دهد
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف ماهی دودی برای تامین نمک بدن در شمال کشور اظهار کرد: ماهی دودی به دلیل فرآوری شدن و ایجاد مواد آروماتیک ممکن است در مصرف کننده سرطان ایجاد کند و خوردن آن توصیه نمی‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: