شفا آنلاین>اجتماعی>هر روز، شرکتهای بزرگ و کوچک جهان، در معرض پرسشهای مختلف افکار عمومی قرار میگیرند که چه برنامههایی برای توسعه مسائل زیست محیطی، بهداشت و ایمنی کارکنان و شهروندان و در کل، کره زمین دارید؟
به گزارش
شفا آنلاین، توسعه فناوری و کسب و کار در دنیای کنونی سبب شده است، تا شرکتهای بیش
تری هر روز در زمینههای مختلف در سراسر جهان مشغول به فعالیت شوند و از
منابع زمین برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند. هر اندازه از کره زمین و
توانمندیهای طبیعیان بیش تر استفاده میشود، فرصت برای نسل آینده جهت
استفاده از منابع خدادادی کم تر میشود.
بنابراین، دنیا در چند دهه اخیر،
به فکر مفهوم توسعه پایدار افتاده است که نیازهای نسل امروز را تأمین کند و
خطری متوجه نیازهای نسل آینده نکند. این آرمان بزرگی است، اما به نظر
میرسد، نیل به این آرمان آسان نباشد. مطلبی که در ادامه میآید، نگاهی
دارد به نقش منابع انسانی در سازمانهای یادگیرنده و آی تی محور به مساله
توسعه مسئولیت اجتماعی در شرکتها و مدلهای موفقی نیز ارائه شده است.
پیش از ورود به بحث، ویدئوی زیر را مشاهده کنید که درباره مسئولیت اجتماعی در 10 دقیقه صحبت میکند.
www.youtube.com/watch?v=E0NkGtNU_9w
مسئولیت اجتماعی، آری یا نه؟
مسئولیت اجتماعی میگوید شرکتها کاغذ کم تری مصرف کنند
مسئولیت اجتماعی میگوید شرکتها، فرآیندهای خود را مکانیزه کنند
مسئولیت اجتماعی میگوید، شرکتها کم تر زباله تولید کنند
مسئولیت اجتماعی میگوید شرکتها در بهینه سازی مصرف انرژی بکوشند
مسئولیت اجتماعی میگوید، سود شرکتها فقط در درآمد نیست، بلکه تکریم جامعه است.موضوع
مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR) در اواخر قرن بیستم میلادی در محافل صنعتی و
مدیریتی اروپا مطرح شد و در راستای تقویت ظرفیتهای توسعه پایدار (SD) که
مورد نظر سازمان ملل متحد نیز قرار داشت، جنبه فراگیر به خود گرفت. تبیین
مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای امروزی، در واقع ملزم کردن فعالیتهای صنعتی
و خدماتی و تجاری به خروج از نگاه تک بعدی سود محور به کسب و کار است.
مسئولیت اجتماعی در واقع شرکتها را در هر عرصه ای که فعالیت میکنند، به
سه موضوع سود (profit)، جامعه (public) و محیط زیست (planet) سوق میدهد و
از آنها میخواهد، تا سود خود را با رعایت مسائل زیست محیطی و حقوق
شهروندان در جامعه تعریف کنند.
یعنی
تغییر نگاه از رویکرد سود محور تک بعدی (single bottom line) به نگاه سه
بعدی با سه P یا (Triple Bottom Line). شرکتهای پیش رو در عصر کنونی، تا
حدود زیادی به مساله بهداشت ایمنی و محیطی کارکنان و جامعه و همچنین رعایت
حقوق زیست محیطی کره زمین در کسب و کار خود میپردازند و سالانه مجموعه
اقدامات خود را در قالب گزارش مسئولیت اجتماعی (CSR Report) منتشر میکنند.
در واقع رویکرد به CSR، تنها از طریق یک سازمان یادگیرنده (LEARNING
ORGANIZATION) که رفتار سازمانیه سه بعدی را مد نظر دارد و خود را متعهد و
ملزم به حفظ حقوق جامعه در کسب و کارش میداند، امکان پذیر است.
برای
همین، منابع انسانی شرکتها نقش زیادی در توسعه مسئولیت اجتماعی و تبدیل
کردن یک شرکت به یک شهروند متعهد حقوقی (corporate citizen) دارند. در
ایران، به عنوان کشوری در حال توسعه در خاورمیانه، موضوع مسئولیت اجتماعی
از اواسط دهه هشتاد میلادی توسط انجمن مسئولیت اجتماعی ایران cgiran.org و
با همکاری وزارت صنایع و بازرگانی مورد توجه قرار گرفت و در حال گسترش است.
در میان شرکتهای فعال در ایران، شرکتهای فعال در عرصه نفت و گاز و به
ویژه شرکتهای سازنده تجهیزات بالادستی این صنایع، نقش زیادی در تخریب محیط
زیست و آلایندگی دارند.
برترینها