کد خبر: ۶۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 13
مدیرعامل سازمان انتقال خون
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: هیات دولت تعرفه گذاری 14 خدمت سازمان انتقال خون را تصویب کرد و وارد کتاب تعرفه های پزشکی شد، اما بیمه ها در یک تخلف آشکار از زیر بار مسوولیت اجرای این مصوبه دولت شانه خالی می کنند.
به گزارش شفا آنلاین : علی اکبر پور فتح الله افزود: هیات دولت تعرفه گذاری 14 خدمت سازمان انتقال خون را تصویب کرد. این مصوبه به شورای عالی بیمه رفت اما بیمه ها در یک تخلف آشکار، این تعرفه ها را اجرا نکردند و از زیر بار مسوولیت آن شانه خالی می کنند.

وی ادامه داد: 14 خدمتی که تعرفه گذاری شده شامل خدمات مختلفی از جمله تولید گلبول قرمز، پلاکت، پلاسما و هشت خدمت فرزیس مثل تولید مستقیم پلاکت، پلاسما از فرد بدون گرفتن خون کامل است و فقط خدمات مربوط به تولید خون کامل است که بر اساس اساسنامه سازمان انتقال خون باید رایگان باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: برآورد ما این است که با اجرای این تعرفه ها حدود 110 میلیارد تومان به درآمد سازمان انتقال خون اضافه می شود. هدف وزارت بهداشت این است که در راستای طرح تحول نظام سلامت، به هیچوجه به پرداخت از جیب و هزینه های مردم اضافه نشود، بنابراین این هزینه ها باید از طریق بیمه ها پرداخت شود.

پورفتح الله گفت: البته سازمان انتقال خون از طریق تولید پلاسما و محصولات مشتق از آن سال گذشته(1393) با همکاری شرکت های خارجی، حدود 30 میلیارد تومان درآمد داشت بنابراین بار مالی تعرفه گذاری خدمات انتقال خون برای بیمه ها حدود 70 میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: بیمه ها و بویژه سازمان بیمه تامین اجتماعی از اجرای این مصوبه دولت شانه خالی می کنند و نگاه عمیق و اقتصادی ندارند، در حالیکه اجرای این مصوبه با توجه به عوارض انتقال خون، موجب صرفه جویی در هزینه های درمانی بیمه ها می شود.

وی گفت: تزریق خون یک نوع پیوند بافت مایع است که هزینه عوارض آن پنج برابر هزینه تولید آن است. در آمریکا تحقیقات ثابت کرده که اگر برای تولید یک گلبول خون 200 دلار هزینه شود، هزینه عوارض تزریق آن برای یک بیمار 1200 دلار است.

پورفتح الله افزود: تزریق خون برای هر بیمار بطور متوسط میزان مدت بستری او را در بیمارستان 1.2 برابر می کند و اگر تزریق خون به حداقل مورد نیاز و ضروری کاهش یابد، صرفه جویی عظیمی در منابع بیمه ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: به علت همین عوارض است که سالهاست در دنیا الگویی به نام «انتقال خون محافظه کارانه» شکل گرفته که مبنای آن این است که تا جای ممکن و فقط در جاییکه ضرورت دارد، به بیمار خون تزریق می شود تا از عوارض ناشی از آن بکاهد.

پورفتح الله گفت: یکی از علل بروز بیماری این است که سیستم ایمنی فرد تضعیف می شود. بستری شدن در بیمارستان نیز خود به خود سیستم ایمنی بیمار را تضعیف می کند، بنابراین تا جای ممکن نباید با تزریق بی مورد خون، بار دیگر سیستم ایمنی بیمار را تضعیف کنیم و بر طول مدت بستری او بیافزاییم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: خدمات انتقال خون در تمام دنیا گران است و اگر مشکلات مالی سازمان انتقال خون رفع نشود، کیفیت تولیدات و محصولات خونی کاهش می یابد البته بی توجهی به درآمدزایی سازمان انتقال خون در گذشته موجب شده کیفیت محصولات خونی در حد مورد انتظار نباشد.

وی گفت: به عنوان مثال استفاده از فیلترلکوسیت برای حذف گلبول سفید از خون برای بیماران به افزایش کیفیت محصولات خونی منجر می شود. کاری که امروز فقط برای بیماران تالاسمی انجام می دهیم، در حالیکه باید برای تمام بیماران انجام شود.

پورفتح الله ادامه داد: با وجود مشکلات مالی به هیچوجه قرار نیست، فیلتر لکوسیت برای محصولات مورد نیاز بیماران تالاسمی متوقف شود و این خدمت سازمان انتقال خون در آینده نیز ادامه می یابد و امیدواریم با درآمدزایی سازمان انتقال خون برای همه بیماران انجام شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خدمات انتقال خون در تمام 17 کشور صنعتی دنیا تعرفه گذاری شده و همین امر کیفیت محصولات خونی آنها را بالا برده است. این ادبیات غلطی است که در کشور شکل گرفته که خدمات انتقال خون باید رایگان باشد و باید اصلاح شود.

سالانه 500 هزار نفر در کشور حدود دو میلیون واحد خون اهدا می کنند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: