کد خبر: ۶۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 10
شفا آنلاين:جامعه پزشکي>تخلفات پزشکی-رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، معتقد است که تولید کننده پدیده زیرمیزی در نظام سلامت کشور، دولت است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر بهزاد رحمانی تاکید کرد: من با صدای بلند و قاطع عرض می کنم که تولید کننده شرایط پدیده زیرمیزی در بازار سلامت، دولت است.

وی با بیان اینکه این مسئله را اثبات می کنم، اظهارداشت: با اطمینان قلبی عرض می کنم که هیچ پزشکی در این کشور زیرمیزی نگرفته است، اما زیرمیزی توسط بیماران زیادی پرداخت شده بود. بنابراین، درست این است که شرایط بیمار را بررسی کنیم که چرا فردی که دفترچه بیمه در دست دارد و می تواند به بخش دولتی مراجعه کند و کاملا رایگان درمان شود، اما دفترچه را کنار می گذارد و می رود تمام سرمایه زندگی اش را می فروشد و با التماس و خواهش از پزشک و دادن زیرمیزی، بیمار خودش را به بخش خصوصی می برد.

رحمانی ادامه داد: تکلیف خیلی روشن است. اینجا یک سری مسائل فرهنگی مطرح است که برمی گردد به فرهنگ مردم ما. زیرا، خیلی به تبلیغات وابسته اند و به مسائل غیرواقعی دل می بندند. نمونه این مثال، اینکه اگر یک پزشکی برای ۶ ماه بعد وقت ویزیت یا جراحی بدهد، اینکه یک پزشکی پول بیشتری بگیرد و...، البته خود بیماران نیز در شکل گیری پدیده زیرمیزی دخیل هستند.

وی با اشاره به نقش دولت در بروز پدیده زیرمیزی بازار سلامت، گفت: ما یک موضوعی داریم به اسم «سرانه درمان» که کلید تولید پدیده زیرمیزی در بازار سلامت تلقی می شود. در حقیقت، لفظی که متاسفانه مسئولین ما به خوبی از آن آگاهی دارند اما به عنوان یک خط قرمز، هرگز در مورد آن در رسانه ها صحبت نکرده اند.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، ادامه داد: سرانه درمان، پولی است که هر دولتی برای درمان هر یک از افراد آن کشور در یک سال تعیین می کند که منشا آن بودجه دولتی است و در دو بخش هزینه می شود. نخست، بیمه های پایه هستند که از سرانه درمان سهمی می برند. بخش دوم، به درمان در بیمارستان های دولتی اختصاص می یابد.

رحمانی تاکید کرد: واضح است که اگر سرانه درمان رقم ناچیزی باشد، بیمه ها نمی توانند دفترچه بیمه با ارزشی دست مردم بدهند و بخش دولتی نیز از ارائه خدمات ناتوان است و کیفیت خدمات نزول می کند.

وی تاکید: در چنین شرایطی است که بیمار به رغم داشتن دفترچه بیمه و امکان استفاده از سیستم دولتی، می رود و زندگی خودش را می فروشد تا پول زیرمیزی را فراهم کند که به بخش خصوصی برود.

رئیس انجمن علمی جراحان عومی ایران با طرح این سئوال که چکار باید کرد، گفت: شرایط باید به گونه ای فراهم شود که اولا بیمار چنین اجباری پیدا نکند. اگر اینگونه بشود، همکاران پزشک من باید دنبال بیمار بگردند. پس، سرانه درمان تعیین کننده ارزش و کیفیت دفترچه بیمه در بخش دولتی است.


مهر




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: