کد خبر: ۶۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 10
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی ۱۵۰ میلیون بچه ماهی سفید در دریای خزر و منابع آبی استان در تابستان امسال خبر داد

به گزارش شفا آنلاین، ،اسحاق شعبانی گفت: رهاسازی ۱۵۰ میلیون بچه ماهی سفید برای بازسازی و ترمیم ذخایر دریای خزر از یک ماه قبل آغاز شده و تا هفته اول مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این بچه ماهیان پس از تخم کشی از ماهیان مولد و انجام عمل لقاح تبدیل به لارو شده و تا حد یک گرمی در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت و مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر مرحوم دکتر یوسف پور سیاهکل رشد پیدا می کنند و سپس رهاسازی می شوند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه ماهی سفید از ماهیان بومی مناطق جنوبی دریای خزر است، تصریح کرد: بچه ماهیان تولیدی مرکز شهید انصاری در رودخانه ها و منابع آبی مرکز و غرب گیلان و تالاب انزلی و بچه ماهیان تولیدی مرکز دکتر یوسف پور در رودخانه های شرق گیلان ( سفیدرود، خشک رود ، شلمان رود ...) رهاسازی می شود.

وی ادامه داد: به منظور افزایش شانس زنده ماندن بچه ماهیان، رودخانه باید آب کافی و مصب مناسب داشته و فاقد آلودگی سموم کشاورزی و پساب صنعتی و شهری باشند.

به گفته شعبانی؛ حدود چهار رودخانه در غرب گیلان و سفیدرود، خشک رود و شلمانرود در شرق استان استعداد پرورش بچه ماهیان را دارند.

مدیرکل شیلات گیلان در خصوص درصد بازگشت این ماهیان متذکر شد: آمار صید نشان دهنده این است که حدود ۱۰ درصد این ماهیان به چرخه صید برمی گردند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رهاسازی حدود دو میلیون انواع بچه ماهیان خاویاری تولیدی در مرکز تکثیر و بازسازی شهید بهشتی بخش سنگر رشت در رودخانه سفیدرود را نیز از اول خردادماه آغاز کرده ایم و تا پایان تیرماه ادامه خواهیم داد.

شعبانی درصد بازگشت این بچه ماهیان به چرخه صید را حدود سه درصد عنوان کرد.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر و تامین غذای سالم برای مردم ۷۵ میلیارد ریال برای تولید بچه ماهیان سفید و ۵۰ میلیارد ریال برای بچه ماهیان خاویاری هزینه می شود.

استان گیلان از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود و دارای سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل است.

۲۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری نیز در گیلان فعال است.

خبر آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: