کد خبر: ۶۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۴ - 2015July 06
شفا آنلاین>احتماعی>ايوان استپانوف، دندان پزشک اطفال ساکن مسکو، که به برخي مقررات جديد برنامه اصلاحات عمده بهداشتي و درماني شهرمسکو معترض بود، بعد از ارائه شکايتي به دفتر سرگي سوبيانين شهرداروقت مسکو، در درمانگاهي واقع درشمال غرب اين شهر مورد ضرب‌وشتم قرارگرفت.
به گزارش شفا آنلاین،گفته مي‌شود، رئيس درمانگاه و معاونان وي دراين حادثه نقش داشته‌اند.به دنبال برنامه اصلاحات عمده بهداشتي ودرماني بيش از20بيمارستان و درمانگاه درمسکو تعطيل شد و صدها نفر از کادر درمان نيز کار خود را ازدست دادند که اين منجر به افزايش حجم کاري و اعمال فشار بيشتر بر ديگر پرسنل بخش پزشکي شد.

سيستم الکترونيکي (SAIMI) يک سيستم تحليل و تلفيق اطلاعات پزشکي است که ازطريق آن تعيين قرارهاي ملاقات با بيماران درمراکز درماني مسکو انجام مي‌پذيرد. اين سيستم زمان ويزيت بيماران را به 15 دقيقه به ازاي هربيمارمحدود مي‌کند وبه گفته بسياري ازپزشکان ازجمله استپانوف اين زمان به هيچ وجه براي معاينه و درمان صحيح بيماران کافي نيست. استپانوف درنامه خود به شهردار چنين نوشت که تعداد بيماراني که هرروز ويزيت مي‌کند، افزايش يافته، اين به معناي آن است که اومجبوراست، ساعات بيشتري را درمطب خود کارکند، بدون اين که حتي فرصت استراحت يا صرف غذا داشته باشد. استپانوف در اعتراض‌نامه‌اش نوشت: «قراربود 7 دندانپزشک در درمانگاه ما مشغول به کار باشند، اما درواقع الان فقط دو نفر درحال کار هستيم»

چهار روز پس از ارائه شکايت‌نامه، استپانوف به دفتررييس درمانگاه، اولگا ساگينا، احضارشد. ساگينا از وي درخواست کرد تا شکايتش را به شهردارپس بگيرد. استپانوف به مسکو تايمز گفت: «بعد ازاين که درخواست او را رد کردم، آنها هم در اقدامي تلافي‌جويانه به طرق مختلف من را تحت فشار قراردادند. کادرمديريت درمانگاه به سرعت شرايطي را به وجود آورد که کار را براي من غيرممکن مي‌ساخت. براي مثال، آنها من را هردفعه که ازاطاقم، حتي براي استفاده ازسرويس بهداشتي، خارج مي‌شدم مجبوربه نوشتن برگه مرخصي ساعتي مي‌کردند. آنها حتي من را به سرپيچي ازمقررات بوروکراتيک دولت نيزمتهم کردند. يک روز که مشغول ويزيت بيماري بودم، ناگهان ساگينا وهمکارانش وارد اطاقم شدند. آنها مي‌خواستند، من را وادار به امضاي اقرارنامه‌اي به اين مضمون کنند که قوانين را نقض کرده‌ام، اما حاضر به امضاي آن نشدم. آنها در را بستند ومن را به شدت مورد ضرب وشتم قراردادند. من سعي کردم از حادثه فيلم برداري کنم، اما ساگينا موبايلم را ربود. بالاخره توانستم ازچنگ آنها فرار کنم. يکي ازبيماران که شاهد ماجرا بود، به سرعت با پليس تماس گرفت.»


پذيرش ناخوشايند

پليس استپانوف را درحالي‌که به شدت مجروح شده بود به بيمارستان شماره67مسکورساند. او پس از چند ساعت، بدون انجام معاينه صحيح، از بيمارستان مرخص شد. در برگه‌هاي ترخيص او، تشخيص علايم ضربه بر روي بدن حذف شده بود. جراحات وکبودي‌هاي متعدد بدن او بسيارسطحي تشخيص داده شد و به گفته پزشکان بيمارستان، وي نيازي به بستري شدن نداشت. اوکه مدام دچارسرگيجه وحالت تهوع مي‌شد، چندين باردربيمارستان ازحال رفت. يکاترينا چاتسکيا از روساي اتحاديه حرفه‌اي پزشکان که دربيمارستان حاضر بود، به مسکو تايمزگفته: «زماني که به بيمارستان رسيدم از استپانوف عکسبرداري و سي‌تي‌اسکن شده بود، اما هيچ گونه معاينه بدني روي او انجام نگرفته بود. درمان استپانوف مشکوک به نظرمي‌رسيد. اين چه معاينه‌اي بود که حتي ازاستپانوف درخواست نکرده بودند تا براي معاينه و بررسي جراحاتش لباس‌هايش را دربياورد؟ بعد ازعکسبرداري، پزشکان او را درحالي‌ که به سختي مي‌توانست راه برود، ازبيمارستان مرخص کردند. ازآنجا که استپانوف به شدت به مراقبت‌هاي پزشکي نيازداشت، ما با چند بيمارستان ديگرنيزتماس گرفتيم، اما هرکدام به بهانه‌اي از پذيرش او سرباز زدند و ‌گفتند که او بايد به همان بيمارستاني که از ابتدا مراجعه کرده، بازگردد.»

استپانوف ادعا مي‌کند که دليل رفتارعجيب کادر پزشکي بيمارستان را به خوبي مي‌داند. او مي‌گويد: «من اطلاعاتي را در اختيار دارم که ثابت مي‌کند، اداره بهداشت و درمان مسکو به تمامي مراکز درماني شهر دستورداده که از پذيرش من خودداري کنند. از مکالمه‌اي که بين پزشکان بيمارستان رد و بدل ‌شد، کاملا واضح بود که به آنها ازمقامات بالا دستوراتي رسيده است»، اما رئيس بيمارستان، آندره اشکودا اين اخبار را تکذيب کرد.


اتهام متقابل

نمايندگان اداره بهداشت ودرمان مسکو حاضر به اظهارنظر درباره اين حادثه نشدند. به عقيده آنها تا زماني که تحقيقات پليس درحال انجام است، صلاح نيست که چيزي دراين‌باره بگويند. با اين حال، خبرگزاري اينترفاکس اعلام کرد که يکي از نمايندگان اداره بهداشت که نامش ذکر نشده، ادعا کرده که استپانوف بسياري از قوانين کاري را در درمانگاه خود نقض کرده و بعد ازامتناع از امضاي توجيه‌نامه، با حمله به ساگينا، وي را مجروح ساخته‌است و ساگينا به دليل جراحات در بيمارستان بستري شد.

يک سخنگوي اداره بهداشت که نخواست نامش فاش شود، گفته ساگينا و استپانوف توضيحات خود را به پليس ارائه دادند و تا زمان به نتيجه رسيدن تحقيقات، هردو از کار معلق شدند. چاتسکيا مي‌گويد: «زماني که در بيمارستان بودم، فردي به نام سرگئي که خود را بازرس پليس معرفي مي‌کرد، وارد بيمارستان شد و براي بررسي شکايت ساگينا از ما سوالاتي پرسيد. کارت شناسايي خودش را نشان نداد. رفتارش مشکوک به نظرمي‌رسيد. بعد از پرسيدن چند سوال معمولي، به ما گفت که پليس با بيمارستان تماس خواهد گرفت و مشکل را بدون سروصدا حل و فصل خواهد کرد». استپانوف به مسکو تايمز گفت که افراد بسياري شاهد واقعيت ماجرا بوده‌اند و همه به نفع او شهادت خواهند داد.

طبق گزارش وب‌سايت گرومرفورتير 60نفر از پزشکان، دندان‌پزشکان و پرستاران آن درمانگاه دادخواستي را براي اخراج ساگينا و معاونش امضا و به شهردار مسکو تقديم کردند. داستان استپانوف فقط يکي از موارد اعمال فشار بر پزشکان است. برخي ديگر پزشکان مسکو نيز که مخالفت خود را با اصلاحات جديد ابراز کرده بودند، از راه‌هاي مختلف تحت فشار قرار ‌گرفتند.

 سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: