کد خبر: ۶۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۴ - 2015July 06
شفا آنلاین>سلامت>بعد از اجرايي‌ شدن طرح تحول سلامت تصور بر اين بود که مشکلات جامعه پزشکي رو به کاستي گذاشته و رضايت همه جانبه در ميان آنان به چشم بخورد.

به گزارش شفا آنلاین،ين درحالي است که با اجرايي شدن طرح تحول سلامت، جامعه تقريبا آرام يا حداقل به‌ظاهر آرام پزشکي، متلاطم شد. خصوصا در چند ماه اخير و با اظهار نظرهاي مختلف پيرامون روپوش سفيدان مملکت، جامعه پزشکي سوار بر موج خروشان سوءتفاهم‌ها و قضاوت‌ها شده است.

 پرداختن هر چه بيشتر به موضوعات و مشکلات اين حوزه، قضاوت‌هاي گاه درست و گاه غلط مسئولان و مردم، بالارفتن سطح آگاهي و توقع از پزشکان و عدم رضايت کافي سفيدپوشان از قسمت‌هاي مختلف طرح و کنکاش زيرپوستي جامعه پزشکي، هر لحظه ارتفاع اين موج را بالاتر مي‌برد.

تا جايي که رسانه‌هاي کشوري هر روز حداقل يک تيتر خود را به نظام سلامت اختصاص داده‌اند. عينک بدبيني اين روزها روي موضوع زيرميزي پزشکان متمرکز شده تا جايي که اين موضوع سوژه داغ رسانه‌اي شده و حتي مسئولان نظام سلامت را به تکاپو انداخته است.

 طرح تحول سلامت که اجرايي شدن کتاب ارزش‌گذاري خدمات نسبي را نيز به همراه داشت، باعث شد جامعه به‌ظاهر آرام پزشکي به يکباره طوفاني شده و سر زبان‌ها بيفتد. کمتر کسي است که امروز بحث داغ تعرفه‌ها را نشنيده باشد و در هنگام مراجعه به پزشک در خصوص پرداخت حق ويزيت حساس نشده باشد. حتي آن دسته از افرادي هم که شانس به آنها رو کرده و طي چند وقت اخير کارشان به پزشک و بيمارستان نيفتاده است، از طريق رسانه‌ها و طنزهاي رسانه ملي در جريان قرار گرفته‌اند.

اين روزها همه پزشکان جامعه را از پشت عينک بدبيني و انتقاد نگاه مي‌کنند. پزشکاني را که روزي بيشترين احترام را از جامعه شاهد بودند. ناگفته نماند هستند محدود پزشکاني که با بي‌قيدي و بدون وجدان کاري هزينه‌هاي گزافي را در قبال خدماتي که ارائه مي دهند، دريافت مي‌کنند.

 البته اينکه عدم نظارت بر اين‌گونه رفتارها خود عاملي بر افزايش اين موارد است نيز برکسي پوشيده نيست و لازم است که نظارت بر جامعه پزشکي نسبت به قبل بيشتر شود. قابل ذکر است که به هر حال رويه نادرست تعدادي از پزشکان نبايد زحمات تمامي پزشکان را زير سوال ببرد و هستند پزشکاني که در همين سرزمين و با شرايطي مشابه، با وجدان کاري بيماران خود را با قيمتي مناسب و حتي زير تعرفه دولتي ويزيت مي‌کنند. هستند پزشکاني که در حاشيه شهرها و مناطق محروم شهري به فکر مردم و ارائه هر چه بهتر خدمات پزشکي هستند. سپيد در اين خصوص طي گفتگويي با قائم‌مقام معاونت نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي به بررسي اين موضوع پرداخته است.


حجت ا... مقيمي در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار تاسف از هجمه پيش‌آمده و مقايسه درآمد پزشکان با کارمندان گفت: «بعد از اينکه در رسانه‌ها بحث درآمد پزشکان و مقايسه حقوق پزشکان با يک کارمند مطرح شد، تعداد زيادي از اعضا اعتراض کردند که اين مقايسه اشتباه است. يک پزشک مطبي دارد که چند نفر در آن مطب مشغول به‌کار بوده و حقوق‌بگير هستند. در صورتي که يک کارمند تنها کارمند يک اداره است و حقوقي به کسي نمي‌دهد. دوم اينکه يک مطب اجاره‌بها، هزينه آب و برق و شارژ و نگهداري دارد، در صورتي که هزينه‌هاي جاري يک اداره دولتي که يک کارمند در آن مشغول به‌کار است، ارتباطي با کارمند مربوطه ندارد.»

وي ادامه داد: «پزشک عمومي وقتي تعرفه‌اي را از بيمار دريافت مي‌کند، 50 تا 60 درصد آن‌را مستقيما جهت انرژي، اجاره‌بهاي مطب، حقوق افراد شاغل در مطب و غيره هزينه مي‌کند. درحالي که يک کارمند اينگونه نيست و تمامي حقوق دريافتي براي خودش باقي مي‌ماند.»

مقيمي همچنين گفت: «متاسفانه اين‌گونه قياس‌هاي غلط بسيار معمول شده و حتي برخي از نشريات و صدا و سيما نيز تحت برنامه‌اي به نام ثريا اين مقايسه غلط را انجام داده که اعتراضات زيادي را در بين داشت. در جهت اين اعتراضات برخي از همکاران ما از مناطق مختلف و حاشيه‌نشين تماس گرفتند که چرا رسانه‌ها تنها به معرفي چند پزشک که تعرفه بالا دريافت مي‌کنند، مي‌پردازند؟ عدالت نيست که تنها جنبه منفي کار ديده شود، درحالي که هر کدام از ما در منطقه خود خدماتي زير تعرفه اعلام شده ارائه مي‌دهيم.»

قائم‌مقام معاونت نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي خاطرنشان کرد:‌ «اين امر باعث شد که تحقيقاتي در اين زمينه در حاشيه تهران انجام دهيم. در شهرهاي اسلام‌شهر، چهاردانگه، بهارستان، نسيم‌شهر، گلستان، پاکدشت، شريف‌آباد، بومهن، پرديس، پيشواي ورامين، ورامين، رودهن، رباط‌کريم، نصير‌شهر، باقر‌شهر، قيام‌دشت، کهريزک، باغستان، شهريار و اطراف شهريار و ساير شهرستان‌هاي اطراف تهران بيش از 80 درصد پزشکان متخصص اطفال، داخلي، زنان و پزشکان عمومي تعرفه‌اي که دريافت مي‌کنند از مصوبه عمومي هيئت دولت کمتر است.»

وي يادآور شد: «در باقرآباد، اطراف شهرري از تعرفه 4 هزار تومان تا 16 هزار تومان داشتيم. درحالي که همان‌طور که مي‌دانيد در سال 94تعرفه پزشکي عمومي 19 هزار تومان اعلام شد. حال پزشکي که 4 هزار تومان مي‌گيرد در واقع چه هزينه‌اي دريافت مي‌کند؟ وقتي من سوال کردم که شما اجازه دريافت مبلغ تعرفه را داريد و چرا زير مبلغ تعرفه خدمات ارائه مي‌دهيد، پاسخشان اين بود که مردم ندارند. نگفتند که بيمار کم است و سيستم نمي‌چرخد و تنها دليل اين بود که وسع مالي مردم نمي‌رسد. آيا واقعا کسي از اين پزشکان تا به‌حال نام برده است؟ متخصص زناني در اطراف شهرري داريم که با ويزيت 7 هزار توماني کار مي‌کند.»

وي ضمن بيان اين نکته که همه اين موارد مطب‌ها و درمانگاه‌هاي شخصي است و مراکز خيريه و دولتي مورد نظر نيست، گفت: «به‌طور مثال دکتر فرامرزي متخصص اطفالي است که در همين مناطق محروم کار مي‌کند. وي در مطب خود صندوقي قرار داده که اگر کسي نمي‌تواند تعرفه را حتي تعرفه پاييني را که خود دکتر درنظر دارد پرداخت کند، هر مبلغي که در توانشان است، در آن صندوق ريخته و ويزيت شود. درصورتي که مي‌تواند مبلغ 30 هزار تومان را طبق قانون تعرفه‌ها دريافت کند.»

شهريار خاقاني، مدير يکي از درمانگاه‌هاي واقع در شريف‌آباد پاکدشت، است که با تعرفه زير تعرفه دولتي ارائه خدمت مي‌دهد. خاقاني در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «سازمان نظام پزشکي و وزارت بهداشت با تلاشي مشترک هرساله به عددي مي‌رسند که آن حداقل مبلغي است که پزشکان مي‌توانند تعرفه دريافت کنند. اين عدد تعرفه‌اي با محاسبات مختلف به‌دست مي‌آيد و تعرفه‌اي که اعلام مي‌شود، کف قضيه است و پزشکان با آن به نقطه سر به سر از نظر اقتصادي مي‌رسند.»

وي افزود: «اکثر پزشکان ما که در مناطق محروم کار مي‌کنند و سطح زندگي پايين مردم را مي‌بينند، مجبور هستند که رعايت حال مردم را داشته باشند. به‌هرحال وقتي بيمار تب‌داري وارد مطب شود و حتي توان پرداخت ويزيت را نداشته باشد، از نظر انساني شما نمي‌توانيد بيمار را معاينه نکنيد. اين ذات پزشکان است که اکثرا اينگونه هستند. درست است که اخيرا تبليغات غلطي عليه پزشکان شده است، اما واقعيت اين‌گونه نيست.»

خاقاني اظهارکرد: «بنده خودم مدير درمانگاهي در شهر شريف‌آباد پاکدشت هستم. سطح مالي مردم از متوسط هم پايين‌تر است و مجبور هستم به خاطر رعايت حال بيماران و اينکه از خدمات بخش خصوصي نيز بهره‌مند شوند، مبلغي پايين‌تر از تعرفه مصوب دريافت کنم.»

وي تصريح کرد: «البته اين دليلي بر اين نيست که تعرفه نظام پزشکي را بايد زيرپا گذاشت. تعرفه نظام پزشکي، تعرفه واقعي است، اما اين کار را برخي از درمانگاه‌ها که اقتصاد بهتري دارند و در توان متوليان است، انجام مي‌دهند. به‌دور از اينکه آسيبي به جامعه پزشکي و نظام پزشکي و رقباي خود برسانند.»

خاقاني خاطرنشان کرد: «اعتقادم اين است که شرايط دريافت پايين تعرفه براي پزشکي که قدرت مالي خوبي ندارد، نمي‌تواند ادامه داشته باشد. هرچند ما دوست داريم درآمدمان کمتر شود، ولي مردم بهتر از خدمات استفاده کنند و اين اصل اوليه پزشکي است که از زمان گذشته در ذات طبابت بوده و الان نيز وجود دارد. مي‌بينم که خوشبختانه مردم منطقه نيز قدر پزشک خود را دانسته و حرمت نگه مي‌دارند و اميدوارم که بتوانيم اين کار را ادامه دهيم.»

فريدون عباسي نيز يکي ديگر از پزشکان عمومي منطقه نظام‌آباد است که با ويزيت آزاد 13 هزار توماني و ويزيت 10 هزار توماني با دفترچه مشغول به‌کار است. درحالي که مي‌تواند مبلغ 19 هزار تومان بابت معاينه هر بيمار تعرفه دريافت کند.

عباسي در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «اين محيط به‌هرحال محيط فقيري است و مردم اين منطقه بضاعت اين را ندارند که بتوانند از عهده پرداخت هزينه‌هاي پزشکي برآيند. ما براي اينکه بيماران خود را حفظ کنيم و اقتصاد درمانگاه نيز روبراه باشد و بچرخد اين کار را انجام مي‌دهيم. اين کار باعث مي‌شود که هم بيمار راضي باشد و هم کار ما انجام شود. مردم نيز متوجه اين کار مي‌شوند و البته که از اين کار راضي هستند.»

اين پزشک عمومي معتقد است: «اگر در هر تخصصي چند تن از پزشکان اين کار را انجام دهند، مردم به‌سمت خوددرماني نمي‌روند. مردم به‌طور مستقيم به سمت داروخانه‌ها نرفته و خوددرماني کم مي‌شود و تمايل بيشتري براي مراجعه به پزشک پيدا کرده و بيشتر با پزشک در تماس هستند.»


عباسي تصريح کرد: «درحال حاضر چون ويزيت‌ها بالاست، مردم به خوددرماني روي آورده‌اند. با خوردن چند قرص و شربت سعي مي‌کنند خوب شوند و با اين کار درصد خطا بالا مي‌رود و در اينجا بيمار است که ضرر مي‌کند.» گفتني است کم نبودند پزشکاني که در حاشيه همين شهر تهران و مناطق محروم با اين شيوه طبابت مي‌کردند که ما تنها در اين گزارش به چندتن اشاره کرديم. ما تنها سعي کرديم عينک بدبيني را از چشمان مردم و مسئولان برداشته و يادآور شويم که هستند هنوز طبيباني که مانند قبل دلسوز مردم و بيماران هستند. باشد که شاهد افزايش چشمگير اين رويه در بين پزشکان باشيم.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: