کد خبر: ۶۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
شفا آنلاین>تغذیه>برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا حلیم افطاری مناسبی است یا نه و به چه صورتی باید تهیه شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر پیام‌ فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در این باره به «حلیم می‌تواند انتخابی مناسب برای وعده افطار باشد البته به شرطی که در حد متعادل مصرف شود.»

وی با اشاره به اینکه زیاده‌روی در خوردن حلیم می‌تواند منجر به افزایش کالری دریافتی شود، توضیح داد: «حلیم به خودی خود غذایی سنگین و پرکالری است و معمولا برای خوش‌طعم شدن آن روی حلیم را با روغن داغ‌شده با دارچین و مخلوطی از کنجد و گوشت یا مرغ ریش‌ریش‌شده تزیین می‌کنند که همین مساله می‌تواند باعث افزایش کالری مصرفی آن در هر وعده شود.»

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با تاکید بر اینکه خوردن حلیم با شکر و روغن زیاد می‌تواند باعث تحریک معده شود، گفت: «جدا از مساله افزایش کالری دریافتی و به دنبال آن اضافه وزن، در وعده افطار نباید حلیم را با شکر و روغن زیاد خورد چون باعث تحریک معده می‌شود و اگر آش رشته هم با روغن و کشک زیاد (به خاطر کشک یا نمک افزودنی) مصرف شود می‌تواند عطش شدید را در فرد روزه‌دار به دنبال داشته باشد. اغلب این تشنگی هم با نوشیدن مقادیر زیاد آب و دیگر نوشیدنی‌های سرد جبران می‌شود که این کار رقیق‌تر شدن شیره معده و تاخیر در هضم این غذا را به دنبال دارد.»

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، بی‌اعتنایی به این مساله می‌تواند باعث بروز نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی شود و توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان حین خرید حلیم یا آش از فروشنده بخواهند این روغن را به مقدار کم یا اصلا به غذا اضافه نکند تا به این ترتیب اضافه بار کالری هم دریافت نشود. در ضمن باید آش را با نمک کم و حلیم با شکر کم مصرف تا این مواد مضر کمتر وارد بدن شوند.

فرح‌بخش در پایان تاکید کرد: «حتما حلیم یا آش از اماکن معتبر و بهداشتی تهیه و خریداری شود و بهتر است در ظروف یکبار مصرف ریخته نشود. برخی افراد ممکن است برای افطار به منزل نرسند و حلیم را در ظروف یکبار مصرف تهیه و با قاشق‌های یکبار مصرف پلاستیکی مصرف کنند درحالی که حرارت ناشی از غذا در تماس با ترکیبات این ظروف پلاستیکی باعث آزادشدن ماده‌ای به نام بیسفنول A می‌شود که در درازمدت می‌تواند منجر به بروز سرطان کبد شود.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: