کد خبر: ۶۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
شفا آنلاین>سلامت> مهندس دامپروری گفت: درباره تخم انگل موجود در ماهی نگرانی وجود ندارد اما نفوذ برخی مواد از فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به گوشت ماهی که اثرات خاصی را بر بدن انسان ایجاد می‌کند نگران کننده است.
به گزارش شفا آنلاین،اسفندیار قربانی درباره وجود آلودگی انگلی در ماهیان رودخانه‌های استان گیلان اظهار داشت: در استان‌ گیلان فاضلاب‌های صنعتی و خانگی در رودخانه‌ها رها می‌شوند که اثرات بسیار زیان‌باری را بر تالاب‌ها و رودخانه‌ها به همراه دارد، انجام اقدامات برای حل این معضل روند کندی دارد و تا زمانی که این مشکل وجود دارد باید روز به روز شاهد مشکلات بیشتری در سطح تالاب‌ها و رودخانه‌ها باشیم.

وی درباره ورود تخم انگل به بدن گفت: تخم انگل موجود در ماهی اثرات منفی و بیماری مشترک میان ماهی و انسان ایجاد نمی‌کند و از بابت ایجاد بیماری‌های انگلی در انسان جای نگرانی وجود ندارد اما نگرانی از نفوذ برخی مواد از فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به گوشت ماهی است که اثرات خاصی را بر بدن انسان خواهد داشت.

نگرانی برای آلودگی انگلی ماهی وجود ندارد
این مهندس دامپروری با اشاره به این‌که وجود ماهی‌های مصرفی در سطح رودخانه و تالاب در مقایسه با تولید ماهی صنعتی قابل توجه نیست، افزود: عمده تولیدات ماهی در استخرهای صنعتی پرورش ماهی انجام می‌شود؛ استان گیلان دومین استانی است که ماهی گرمابی در فضای صنعتی تولید می‌کند و این کار در شرایط کنترل شده انجام می‌شود به همین دلیل نگرانی از بابت آلودگی انگلی وجود ندارد.

قربانی ادامه داد: در یکی دو دهه گذشته مردم به راحتی از رودخانه‌های خطه شمال ماهی سالم صید می‌کردند اما هم‌اکنون نگرانی آلودگی ماهی وجود دارد که در صورت کنترل نشدن ممکن است وضعیت رودخانه‌های ما را وخیم‌ کند.

کیفیت بالای تولید ماهی در مقایسه با سایر گوشت‌های تولیدی
وی با اشاره به این‌که بسیاری از رسانه‌ها نگرانی کوچک درباره آلودگی ماهی‌ها را بزرگ جلوه می‌دهند، تاکید کرد: ماهی‌های تولیدی کشور نسبت به محصولات دیگر از کیفیت خوبی برخوردار هستند و جای نگرانی جدی وجود ندارد و اگر کیفیت گوشت ماهی را با مرغ صنعتی مقایسه کنیم درصد زیادی از محصولات مرغداری‌ها منع مصرف انسانی دارند.

پنج تا 10 درصد ماهی‌های مصرفی گیلان از رودخانه و مرداب است
این مهندس دامپروری با بیان این‌که ماهی‌های گرمابی در استان گیلان سالم هستند و مردم با مصرف ماهی از بیماری‌های قلبی، عروقی فاصله می‌گیرند، افزود: پنج تا 10 درصد ماهی‌های مصرفی مردم گیلان از رودخانه و مرداب صید می‌شود؛ برای مثال ماهی مانند کُلی را که نمی‌توان به تولید انبوه رساند مردم از رودخانه صید می‌کنند.

قربانی با بیان این‌که ماهی‌های خطه شمال سالم هستند، افزود: اگر شرایط آلودگی در ماهی افزایش پیدا کند ماهی به سرعت از بین می‌رود.

سینا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: