کد خبر: ۶۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 03
شفا آنلاين:تغذیه>سلامت غذایی- مطرح شدن وجود پالم در شیر و لبنیات، بار دیگر پرونده استفاده مردم از لبنیات فله ای را باز کرد نگرانی ها از عواقب استفاده از این محصولات را بیشتر کرد.

به گزارش شفا آنلاين، مدت ها از زمانی که به طور رسمی وجود پالم در شیرها تایید شد و مردم به سمت استفاده از لبنیات فله ای رفتند می گذرد و از آن زمان تا امروز، نگرانی ها در مورد عوارض لبنیات فله ای ادامه دارد.

اقبال مردم به این محصولات که بیشتر شد، تعداد مغازه ها هم افزایش یافت و در نتیجه تولید محصولات دیگر لبنی از شیر، آن هم شیر فله، بیشتر شد.


یک نگاه میدانی به مغازه های توزیع کننده محصولات فله ای باعث می شود نگرانی ها در مورد استفاده از این محصولات به جا به نظر برسد. شیر فله ای، شیریست که به طور مستقیم از دامداری می آید و به مغازه ها در ظرف هایی که از نظر بهداشتی روی آن ها نظارتی نیست توزیع می شود.

 

 


از یک طرف مردم دیگر به لبنیات علی الخصوص شیر کارخانه ای به خاطر پالم و وایتکس و غیره اعتماد ندارند و از طرف دیگر گرم شدن هوا، این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده که لبنیات فله ای، استاندارد لازم را نداشته باشد و استفاده از آن ها مشکلاتی ایجاد کند.
در شرایط عادی، شیری که می خواهد توزیع شود، ابتدا در ظروفی که لایه داخلیشان قلع دارد به آزمایشگاه برده می شود و آزمایش هایی روی آن انجام می شود و اگر مشکلی نداشت، می رود برای پاستوریزه شدن. پاستوریزه کردن شیر به دلیل وجود باکتری هاییست که می بایست از بین بروند. این پاستوریزه کردن شرایطی دارد که با جوشاندن عادی فرق زیادی دارد.
اما در مورد شیر فله ای این اتفاق نمی افتد و شیر بلافاصله و بدون چک شدن به مغازه می آید. حتی در مواردی مشاهده شده که گاهی شیرهای رد شده توسط کارخانه ها که آزمایششان منفی بوده، به مغازه ها برای فروش داده می شود.


ظرف غیربهداشتی، محیط کثیف، مغازه غیراستاندارد

وقتی شیر و فراورده های لبنی پاستوریزه و استریلیزه شده باشند و در بسته بندی های استاندارد عرضه شوند، نگرانی در مورد تاثیر عوامل بیرونی بر آن ها به صفر می رسد. اما در مورد شیر و لبنیات فله ای، این طور نیست. مغازه های لبنی در خیلی از مناطق در کنار مغازه های متفرقه هستند که معلوم نیست چه آلودگی هایی از این مغازه و فضاها به داخل محیط نگهداری لبنیات وارد می کنند. علاوه بر آن شیر فله ای معمولا توی کیسه پلاستیکی و سایر لبنیات در ظرف هایی که آن ها هم از نظر آلودگی سنجش نشده اند توزیع می شوند.

 

 


آلودگی و میکروب هایی که از این طریق به فراورده ها و سپس بدن مصرف کنندگان وارد می شود، هرگز قابل اندازه گیری نبوده و بالتبع عوارض آن قابل پیش بینی و پیشگیری نیست.

تا ببینیم شیر دارد خراب می شود، تبدیلش می کنیم!


یکی از مشکلاتی که محصولات لبنی فله ای دارد این است که ماندگاری پایینی دارد و ملاک درستی برای فهمیدن این که کی فاسد شده وجود ندارد. معمولا از روی ظاهر یا بوی شیر متوجه فساد آن می شوند.


یکی از فروشندگان مواد لبنی فله ای، که مغازه نه چندان تمیزی دارد در مورد شیر فله ای می گوید: سعی می کنیم به اندازه مصرف روزانه مان شیربیاوریم. شیر روزفروش است و ما پیش بینی می کنیم که چقدر فروش می رود. پس فاسد شدن شیر خیلی نداریم.
فروشنده ی دیگری می گوید: فاسد شدن شیر برایمان نگرانی ندارد. به محض این که ببینیم شیر مانده و فروش نرفته، ماستش می کنیم. ماست هم بماند و ترش بشود، تبدیل به دوغ می شود؛ دوغ هم که فاسد نمی شود کلا!
همکار دیگرش در مغازه دیگری این را تایید می کند و می گوید: دوغ که خراب نمیشود؛ ماست هم همینطور. کره و سرشیرم از ماست جوشیده درست شده خراب نمیشود!

 

 


وقتی ازاو درباره معیار آلوده شدن یا فساد شیر می پرسی جواب درستی نمی دهد. می گوید: یک بار شیر از ورامین آورده بودیم؛ فروختیم. مشتری زنگ زد گفت شیرتان مشکل دارد. ما هم دیگر نفروختیم و مرجوع کردیم.


مهین صالحی، کارشناس تغذیه درباره آلودگی شیر می گوید: شیر فله ای که مستقیم از گاوداری به مغازه می آید، می تواند بیماری سل گاوی و تب مالت را منتقل کند. متاسفانه به خریداران نگران گفته می شود که اگر شیر را بجوشانید هر مشکلی که شیر داشته باشد رفع می شود اما خریداران باید بدانند که این اتفاق نمی افتد و خیلی از باکتری ها و بیماری های منتقل شونده از بین نمی روند.


مردم تب مالت را به خوردن وایتکس ترجیح می دهند!

یکی از فروشنده های لبنیات فله ای می گوید که بعد از پخش خبر روغن پالم مشتری هایشان بیشتر شد و البته هستند کسانی که می آیند می پرسند تب مالت نگیریم بعد از استفاده از شیر و لبنیات باز. ما هم به آن ها می گوییم شیر باید بعد از دوروز خراب شود. وقتی شیر خراب نمی شود حتما یک چیز بدی به آن زده اند.

 

 


او می گوید ما به مردم توصیه می کنیم شیر را بجوشانند تا چیزی از آلودگی باقی نماند. این در حالیست که متخصصین تغذیه می گویند جوشاندن بیش از حد شیر پروتئین موجود در شیر را از بین می برد و آن را بی خاصیت می کند.
این فروشنده معتقد است که مردم حاضرند تب مالت داشته باشند ولی در شیرشان روغن پالم و وایتکس نباشد.


سازمان دامپزشکی: با عرضه شیر فله ای مخالفیم
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود که سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله ای مخالف است و گفته بود که سازمان دامپزشکی تا کنون مجوزی برای فعالیت مغازه ها و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی سنتی صادر نکرده است.

 


او می گوید علی رغم این که مسئولیت نظارت بر فرآورده های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی کشور است اما مراکز عرضه محصولات لبنی فله ای تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و توسط این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت می کنند .


این در حالیست که مدیرکل آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت هم می گوید: شیرهای فله ای تحت نظارت جهاد کشاورزی بوده و وزارت بهداشت بر آنها نظارتی ندارد بنابراین نمی توانیم اظهارنظر مستقیمی درباره کیفیت این شیرها داشته باشیم.
ای کاش به جای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت که تسلط بیشتری بر سیستم سلامت کشور دارد وظیفه دار رسیدگی به لبنیات فله ای شود تا این امر با دلسوزی بیشتری پیگیری گردد.


خبرآنلاین



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: