کد خبر: ۶۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 02
شفا آنلاين:تغذیه>سلامت غذایی-اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان با صدور اطلاعیه ای مشترک از مردم استان خواستند از خرید و مصرف مرغ های زنده در سطح استان خودداری کنند.

به گزارش شفا آنلاين،اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان با صدور اطلاعیه ای مشترک از مردم استان خواستند از خرید و مصرف مرغ های زنده در سطح استان که توسط افراد سودجو عرضه می شوند، خودداری کنند.

دراین اطلاعیه دلایل خودداری از خرید و مصرف مرغ های زنده ذکر شده که در ذیل به آنها اشاره می شود:

توزیع مرغ زنده باعث ماندگاری عوامل بیماری زا در محیط، گسترش و انتشار بیماری ها و اختلال در کنترل بیماری های طیور می شود.

مرغ های زنده غالبا از مکان هایی تامین می شوند که بدلیل درگیری به بیماری امکان حمل مرغ به کشتارگاه برای آنها فراهم نشده است، بدین لحاظ مصرف اینگونه مرغ ها می توانند باعث به خطرانداختن سلامت مردم شوند.

فروشندگان مرغ زنده مرغ ها را مدت زمان طولانی در شرایط غیراستاندارد نگهداری می کنند که این امر علاوه بر زجر کشیدن مرغ باعث وارد شدن استرس به آنها و متعاقب آن کاهش مقاومت به عوامل بیماریزا و کاهس کیفیت لاشه می شود.

خون و ضایعات ناشی از کشتار مرغ های زنده در سطح شهرها به روش بهداشتی معدوم نمی شوند و این امر باعث جلب حشرات موذی و گسترش بیماری های عفونی می شود.

بیماری های مشترک و زیادی بویژه آنفولانزای فوق حاد پرندگان، سالمونلوز، کلی پاسیلوز و غیره به راحتی می توانند از مرغ های زنده بیمار به انسان منتقل شوند.

با توجه به اینکه هیچ نظارت و بازرسی برروی لاشه مرغ های زنده عرضه شده صورت نمی گیرد امکان انتقال بیماری به انسان وجود دارد، این درحالی است که برروی تمامی مرغ های کشتارشده در کشتارگاه بازرسی صورت می گیرد و مرغ های بیمار و فاقد کیفیت از زنجیره مصرف خارج می شوند.

فروشندگان مرغ زنده از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و با تبلیغ مرغ های زنده بنام مرغ محلی و ارگانیک سلامت شهروندان را به خطر می اندازند در حالی که این مرغ ها در موارد زیادی از واحدهای صنعتی غیرمجاز که استانداردهای پرورش را رعایت نمی کنند، تامین می شوند.

فروشندگان مرغ زنده در خیلی از موارد با سوءاستفاده از اعتقادات مردم و اینکه مرغ ها به روش اسلامی ذبح می شوند به اهداف خود می رسند.

درصورت ایجاد مشکل ناشی از مصرف مرغ زنده در شهروندان با توجه به اینکه این مرغ ها از واحدهای نامعلوم تامین می شوند و حتی در مواردی از استانی به استان دیگر جابه جا می شوند امکان ردیابی این مرغ ها غیرممکن است.

در زمان نگهداری مرغ های زنده با توجه به تغذیه آنها با خوراک بدون کیفیت و غیراستاندارد این امر باعث ایجاد مسمومیت و تبعات ناشی از آن می شود.

در پایان این اطلاعیه آمده است، با توجه به موارد فوق اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مردم استان تقاضا دارند برای حفظ سلامت خود،خانواده و جامعه از خرید مرغ زنده خودداری کنند و مرغ های مورد نیاز خود را از مرغ های کشتاری در کشتارگاه های طیور که به روش کاملا بهداشتی و با رعایت موازین اسلامی کشتار شده و در مراکز مجاز در بسته بندی بهشدایت عرضه می شوند خریداری کنند.


مهر




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: