کد خبر: ۶۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 04
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >داروسازها يکي از اعضاي کليدي در مسائل سلامتي هر انسان محسوب مي‌شوند، اما متاسفانه در مورد نقش داروسازها زياد صحبت نمي‌شود و مردم در اين زمينه آگاهي کمي دارند.

 بسياري از افراد بر اين باورند که يک داروخانه‌دار يا داروساز فقط داروهاي تجويزي پزشکان را به بيمار مي‌دهد، اما داروسازها خدمات سلامتي متنوعي را به بيمار ارائه مي‌دهند. دکتر اسکات. اي. فيلدز استاد و نائب رئيس مرکز طب خانواده در دانشگاه سلامت و علوم اورگان مي‌گويد «داروسازها قادرند از طريق نگاه انداختن به داروهاي بيمار حال او را تشخيص دهند، اما همه پزشکان چنين توانايي را ندارند.»

نظرسنجي انجام‌گرفته بر روي5200داروساز مجوزدار در ايالات‌متحده نشان داد که اين داروسازها کمتر از نيمي از وقت خود را صرف ارائه داروها يا به‌اصطلاح پيچيدن نسخه‌ها مي‌کنند.

بنا بر نتايج اين نظرسنجي، از هر10داروساز 6 نفر مديريت دارودرماني
(
Medication Therapy Management) را ارائه مي‌دهند. به عقيده انجمن داروسازان آمريکا مديريت دارودرماني شامل نقد و بررسي‌هاي دارودرماني، مشاوره‌هاي دارودرماني، مديريت درمان ضد انعقاد، ايمن‌سازي، برنامه‌هاي بهداشتي و تندرستي و ديگر خدمات باليني است. بنا بر نظرسنجي سازمان «نيروي کار داروسازان ملي»(National Pharmacist Workforce) در سال 2014، در مراکز و محيط‌هاي مربوط به‌سلامتي بيماران به خدماتي که مربوط به داروسازان است دسترسي بيشتري دارند. بر اساس اين نظرسنجي، حدود نيمي از داروسازان داروخانه‌هاي زنجيره‌اي و57درصد داروسازاني که خود داروخانه‌ دارند، علاوه بر فروختن دارو غربالگري‌هاي سلامتي و مصون‌سازي نيز ارائه مي‌دهند.

دکتر برد تيس، داروساز و مدير بخش مديريت دارودرماني در مرکزCardinal Health (مرکز خدمات سلامتي که در اوهايو و دوبلين فعال است) مي‌گويد: «به‌طور متوسط يک بيمار در طول يک سال 3تا 10بار به يک داروساز مراجعه مي‌کند که به‌نوعي برابر با تعداد مراجعه به پزشکان است.»

دکتر ين فام، مدير خدمات دارويي در دانشگاه سلامت و علوم اورگون، مي‌گويد: «از ميان قشرهايي که درزمينه مراقبت از سلامتي دخيل هستند، قشر داروسازها غالبا جزء در دسترس‌ترين اقشار هستند.»

بنابر نتايج تحقيقي که در 14 آوريل در مجله انجمن پزشکي آمريکا به چاپ رسيده است مي‌توان گفت که داروسازها در تبعيت و وفاداري بيمار به درمان و دستورالعمل‌هاي دارويي نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کند.

در اين تحقيق محققان تاثير وجود يک داروساز را در درمان افراد مبتلابه فيبريلاسيون دهليزي موردبررسي قراردادند. نتايج اين تحقيق نشان داد که اگر يک داروساز در درمان و مراقبت اين بيماران درگير باشد، بيماران داروهاي خود را به‌درستي مصرف مي‌کنند و داروهاي خود را سر ساعت مي‌خورند و فراموش نمي‌کنند.

بنا بر نتايج اين تحقيق مي‌توان گفت که دخيل بودن يک داروساز در درمان فرد بيمار تاثير بسيار مثبتي بر روند خوب شدن بيمار خواهد داشت. دکتر مينتو توراخيها، استاديار دانشکده پزشکي دانشگاه استنفورد آمريکا و يکي از نويسندگان اين تحقيق مي‌گويد «در اين تحقيق داروسازها بررسي‌ها و بازرسي‌هاي زيادي انجام مي‌دادند تا مطمئن شوند که بيماران داروي خود را مصرف مي‌کنند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: