کد خبر: ۶۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>سلامت> اگرچه موج اعتراضات در لايه‌هاي مختلف خدمتگزاران نظام سلامت به چشم مي‌خورد اما پيشاهنگان آن، پرستاران هستند که به اجراي طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد اعتراض کرده و با معلق کردن کار، مقابل بيمارستان‌هاي خود تجمع کردند.

به گزارش شفا آنلاین، صبح ديروز چند صد نفر از آنان در بيمارستا‌ن‌هاي مدرس،‌ شهداي تجريش، رسول اکرم(ص)، امام خميني(ره)، بهارلو و همچنين در بيمارستان‌هاي 3 استان بزرگ کشور به اجراي طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد اعتراض کرده و با معلق کردن کار، مقابل بيمارستان‌هاي خود تجمع کردند.


اگر ماماها به اعمال برخي تغييرات جزئي در قانون جديد راضي بودند، پرستاران اما برچيده شدن اين طرح از اساس را مطالبه مي‌کنند. آنها مي‌گويند اين طرح بسيار ناعادلانه و غير منصفانه است، زيرا به گفته وزارت بهداشت، پرداخت به پرستاران بر اساس ميزان و نحوه عملکرد صورت مي‌گيرد؛ در حالي که امروز شاهديم بسياري از افرادي که فعاليت نسبتا کمتري داشته‌اند، مبالغ هنگفت تا مرز 40 ميليون تومان دريافت کرد‌ه‌اند. درحالي که برخي پرستاران، حتي کارانه چند هزار توماني خود را نيز دريافت نکرده‌اند.


پرستاران معتقدند اجراي طرح مبتني‌بر عملکرد نه به نفع بيمار است و نه تاثيري در ميزان خدمت رساني آنان دارد. بلکه کيفيت و نحوه عملکرد پرستاران را نيز تحت‌الشعاع «سودخواهي گزاف» مجموعه‌هاي بيمارستاني قرار مي‌دهد.


گلايه پرستاران نسبت به تفاوت‌هاي به وجود آمده در پرداخت‌ها است. به اعتقاد آنان اجراي اين طرح باعث شده تا اختلاف در پرداخت‌ها بين پزشکان و پرستاران چندبرابر شود و پرستاران به نوعي مورد سوء‌استفاده حرفه‌اي قرار گيرند و تبديل به نيروهايي شوند که صرفا به جمع‌آوري امتياز براي بيمارستان‌ها مشغولند و از وظيفه اصلي خود که خدمت‌رساني به بيمار است دور شوند.


رئيس اورژانس بيمارستان سينا معتقد است در کنار تمام کاستي‌هاي موجود در برنامه‌ريزي، آنچه بيش از همه ضربه بر پيکره طرح مناسب پرداخت مبتني‌بر عملکرد مي‌زند، سيل شايعات بي‌اساس در اين حوزه است. 


نيم نگاهي به عملکرد وزارت بهداشت در چند روز اخير و نحوه مواجهه آنها با افکار عمومي و پزشکان گواه اين است که حسين کرمانپور راست مي‌گويد. همين دو شب پيش بود که برنامه گفتگوي ويژه خبري به اين موضوع اختصاص پيدا کرد و از قبل اعلام شد که راس ساعت 22:30 دقيقه، معاون درمان وزارت بهداشت به همراه دبيرکل خانه پرستار در اين برنامه حاضر و به ابهامات موجود در طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد پاسخ خواهند داد. 


درحالي که پخش اين برنامه مي‌توانست تا حد زيادي از حجم شايعات موجود بکاهد، اما تنها چند دقيقه مانده به شروع برنامه گويا به محمد آقاجاني گفته مي شود که از ميانه‌هاي مسير جام‌جم، به خانه برگردد و در برنامه حاضر نشود.


مساله‌اي که منجربه واکنش قائم‌مقام دانشکده پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي شد. محمدتقي طباطبايي ، گفت: «افرادي نظير ما که در صف قرار گرفته و با مردم سروکار داريم، بايد مبادرت به صحبت، توضيح و شفاف‌سازي کنيم. ما مسئول هستيم و اين دست رفتارها قابل توجيه نيست.»


بازديدهاي شبانه به منظور دعوت به آرامش


اما در اين ميان مسئولان کلان سعي بر آرام کردن اوضاع دارند و تدبيرشان حضور در ميان کادر درمان و گفتگوي رودررو با آنان است. شخص وزير بهداشت به‌صورت سرزده و بدون تشريفات معمول و شخصا 3 بيمارستان را به منظور سرکشي شبانه با هدف مذاکره و آرام‌سازي پرسنل انتخاب مي‌کند که در نهايت بازديد از بيمارستان شهداي تجريش در دستور کار قرار مي‌گيرد.


به گفته منابع آگاه اين سرکشي شبانه که با حضور علي‌اصغر پيوندي رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي همراه شد، حدود 90 دقيقه به طول انجاميد. بازديدي که مسئول روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ، نسبت به آن اظهار بي‌اطلاعي کرد و خبر آن نيز اگرچه دقايقي در خروجي سايت اين دانشگاه قرار گرفته بود، اما در ادامه حذف شد.


اين بازديد شبانه اتفاقي بود که نمونه مشابه آن در نقطه‌اي ديگر نيز به وقوع پيوست و طي آن رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران از بيمارستان امام خميني (ره) ديدن کرد.علي جعفريان پس از بازديد از بخش‌هاي جراحي اعصاب، آي‌سي‌يو جراحي اعصاب، گوارش و اورژانس 1 و 2، با كادر پزشكي و پرستاري، بيماران و همراهان آنان به گفتگو پرداخت و در خصوص نظام جديد پرداخت كارانه با پرستاران بحث و تبادل‌نظر كرد. 


از جمله مشكلات مطرح‌شده ازسوي پرستاران، مربوط به حجم بالاي كاري و الزام ايشان به انجام شيفت‌هاي اجباري با توجه به محدوديت‌هاي نيروي انساني بود كه دكتر جعفريان ضمن تأييد مشكلات، ابراز اميدواري كرد با اجراي نظام جديد كارانه و ايجاد جذابيت‌هاي لازم، جذب نيروي انساني در گروه پرستاري و جبران كسري نيرو در آينده‌اي نزديك صورت گيرد.


وي در پاسخ به برداشت‌هاي نادرست از نظام جديد پرداخت كارانه از جمله شايعه حذف ضريب بهره‌وري پرستاران تاكيد كرد: «اين ضريب، قانوني و مصوب مجلس شوراي اسلامي است و در نظام جديد پرداخت لحاظ شده است.»در حاشيه اين بازديد بيماران و همراهان آنان در گفت و گو با جعفريان مشكلات خود را مطرح كردند كه رييس دانشگاه دستور پيگيري آنها را داد. همچنين رييس دانشگاه با تعدادي از اساتيد مقيم، دستياران و كارورزان حاضر در بخش اورژانس گفتگو و از تلاش‌هاي آنان و پرستاران تشكر و قدرداني كرد.



در بيمارستان سينا هيچ اعتصابي رخ نداده است


اگرچه متوليان حوزه سلامت در سطوح وزارتخانه و دانشگاه‌ها از طريق انجام بازديدهاي شبانه سعي در آرام کردن اوضاع داشتند، اما فراخوان‌هايي در خصوص لزوم اعتصاب پرسنل بيمارستان، همچنان دست به دست مي‌چرخيد.


يکي از بيمارستان‌هاي موعود براي اعتصاب، سينا بود که البته رئيس اورژانس اين بيمارستان آن را تکذيب کرد و گفت: «در بيمارستان سينا هيچ اعتصابي صورت نگرفته است. چراکه پرسنل اميدوار به حل مساله از سوي مديريت هستند و درواقع نسبت به اين موضوع تمکين کرده‌اند.»


حسين کرمانپور  ادامه داد:‌ «روز اول اجرايي شدن اين طرح، پرسنل به نشانه اعتراض تجمع کردند، اما از آنجاکه قرار شد موضوع به صورت مديريتي پيگيري شود، اين مساله منتفي شد.»


وي با بيان اينکه فعلا وزارت بهداشت در حال جمع‌آوري اطلاعات به منظور اصلاح آنها است، تصريح کرد: «زماني که از کلمه اصلاح استفاده مي‌شود، به‌معناي وجود برخي اشکالات در اصل طرح است.» کرمانپور جو کلي حاکم‌بر بيمارستان و روحيه پرسنل را آرام و اميدبخش توصيف و تصريح کرد:‌ «اين موضوع به‌صورت مديريتي درحال پيگيري است، ظاهرا نرم‌افزار محاسبه حقوق و دستمزد اختلالي داشته که هم‌اکنون در حال مرتفع شدن است.» 


وي عدم توازن ميان پرداخت‌ها را يکي از مشکلات طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد عنوان و خاطرنشان کرد:‌ «شايعات مختلف نيز به اين مساله دامن زد. کمااينکه عدم وجود يک منبع خبري موثق در اين خصوص باعث شد افراد متفرقه اظهارنظرهاي غيرکارشناسي علي‌الخصوص در زمينه ميزان دريافتي برخي پرسنل کرده و موج شايعات را بيشتر کنند. کمااينکه خبر دريافت کارانه 25 ميليون توماني توسط يکي از پزشکان اعتراضات زيادي به وجود آورد که بعدا مشخص شد مبلغ مذکور 25 ميليون ريال بوده است.»


رئيس اورژانس بيمارستان سينا ضمن اظهار خوش‌بيني نسبت به حل مشکل پرداختي پرسنل، تصريح کرد:‌ «هم‌اکنون در بازه زماني مربوط به فرمول اوليه طرح قرار داريم که اين فرمول توسط نيروهاي ستادي به تدوين رسيده و نيروهاي صفي دخالتي در آن نداشته‌اند. روش کار ستاد نيز به اين صورت است که در ابتدا نوساناتي در فضاي حاکم ايجاد و سپس فضا بر اساس آن تعديل مي‌شود.» 


وي با تاکيدبر اينکه کليت نظام پرداخت مبتني‌بر عملکرد مثبت است، اظهار کرد: «بحث اصلي برسر اجراي اين طرح است. اين‌که طرح دست‌خورده شود و هرکس هرچه تمايل داشت به آن وارد کند، منجربه ناکارآمدي ساختار آن مي‌شود. اگر سازوکار اجراي اين طرح به شکلي بود که فرد به سايت مراجعه و اطلاعات خود را بر اساس توانمندي‌هاي خود درج و اين اطلاعات توسط مراجع ذي‌صلاح تاييد مي‌شد و احيانا نظر مدير نسبت به عملکرد در آن درج مي‌شد، خيلي بهتر و شفاف‌تر بود.» 


کرمانپور اضافه کرد: «معضل اصلي عدم شفافيت طرح بود، چراکه به يکباره همه پرسنل با تفاوت‌هايي ميان هم‌رده‌هاي خود مواجه شدند، بدون اينکه بدانند اين فرم با چه سازوکاري پر شده است. پس عدم دخالت افراد در پرکردن فرم اطلاعات مربوط به عملکرد خود و همچنين شايعات از معضلات اصلي اين طرح است.»



وعده‌ها منجر به ايجاد توقع در پرسنل شد


قائم‌مقام دانشکده پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي نيز در گفتگو باخبرنگار سپيد با بيان اينکه طرح تحول نظام سلامت در حدود 30 درصد به حجم کاري پرسنل افزود و منجربه شلوغي اورژانس‌ها، درمانگاه‌ها و ... شد، گفت: «در اين ميان، وعده‌هايي به پرسنل و پزشکان بخش بهداشت، درمان و پشتيباني درخصوص افزايش تعرفه و ميزان دريافتي شد که منجربه ايجاد برخي توقعات شد.


عملا نارسايي‌هاي سيستم ثبت اين اطلاعات نيز نواقصي ايجاد کرد که باعث شد توقعات پرسنل برآورده نشود. در نهايت حجم کار سنگين اما استخدام پرسنل با مشکل مواجه شد.» محمدتقي طباطبايي اضافه کرد: «درواقع درسال جاري به دليل عدم جايگزيني نيروهاي بازنشسته، تعداد پرسنل بيمارستان‌ها از شروع طرح کمتر نيز شده است.» 


وي ضعيف بودن سيستم ثبت اطلاعات (قاصدک) را مشکل ديگر عدم توفيق طرح عنوان و تصريح کرد:‌ «از آنجاکه سيستم از مرکز کنترل مي‌شد و در اختيار بيمارستان‌ها نبود، در برون‌ده اطلاعات، تفاوت‌هايي در محاسبات بين پرسنل و همچنين اختلاف بين پرداختي پرسنل و پزشکان ايجاد شد که آن نيز بر حجم مشکلات افزود و مجموع همه اين مسائل منجربه بروز نارضايتي در پرسنل شد.»


طباطبايي ضمن اظهار اميدواري از اينکه با چندبار پرداخت و رفع موانع موجود بتوان مشکلات سيستم را از بين برد، خاطرنشان کرد: «شرايط بايد تثبيت تا وعده‌هايي که به پرسنل داده شده، عملياتي شود.» وي در پايان خاطرنشان کرد: «قطعا مشکلاتي در سطح کلان برنامه‌ريزي وجود دارد که حتي پاسخ آن به مسئولين رده بالا نيز داده نمي‌شود.


اين مشکلات از ماه‌هاي قبل به حوزه معاونت درمان گزارش مي‌شد و خيلي از آنها قابل پيش‌بيني بود اما به دلايل مختلف از جمله توان ضعيف برنامه‌ريزي آي‌تي و عدم وجود تيم‌هايي که بتوانند به شکل صحيح برآورد کنند،‌ همه را گرفتار کرد.» رئيس بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص) نيز ضمن پذيرش مشکلات موجود در طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد، گفت: «اين مشکلات درحال حل شدن است.»


توکلي ادامه داد: «از آنجاکه طرح پرداخت مبتني‌بر عملکرد قدري شتاب‌زده پياده‌سازي شده و با ضرب‌الاجل به اجرا درآمده، مشکلات زمينه‌اي آن بروز کرده و خود را نشان داده است. اما مطمئنا تا حد زيادي قابل حل است.» وي عدم پيش‌بيني سابقه کار پرسنل در نرم‌افزار جديد را يکي از بزرگ‌ترين مشکلات آن عنوان و تصريح کرد: «از نظر بنده بايد ضريبي براي ميزان سابقه افراد در نظر گرفته شود.»


سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: