کد خبر: ۶۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>تغذیه> محققان آمريکايي دريافتند که مصرف هلو و شليل مي‌تواند چاقي را در افراد کاهش دهد و به کنترل فشار و قند خون کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین، تيمي از محققان آمريکايي اطلاعات جالب‌توجه و جديد را درباره هلو و نقش آن در مبارزه با بيماري چاقي و کمک به از بين بردن آن به دست آوردند.اين ميوه حاوي شمار زيادي از ترکيبات طبيعي موثر است که با چاقي مبارزه مي‌کند و به انسان کمک مي‌کند تا از کالري‌هاي اضافي رهايي يابد.

نتايج اين تحقيقات در کنفرانس علمي اخير جمعيت شيمي آمريکا در شهر فيلادلفيا ارائه شد که در آن شماري از نخبگان دانشگاهي و اساتيد دانشگاه‌هاي جهان شرکت داشتند.ميوه هلو حاوي ترکيباتي طبيعي است که نقش موثري در درمان اختلالات متابوليک دارد. اين اختلالات همراه بیماری چاقی  است. اين بيماري در برهه اخير به طرز هولناکي گسترش يافته است و جان صدها ميليون نفر را در سطح جهان تهديد مي‌کند.

محققان تصريح کردند: هلو حاوي گروهي از ترکيبات فنلي است که داراي ويژگي ضد التهابي و ضد چاقي است و با يکديگر تأثير مکمل دارند و از طريق چند استراتژي با سلول کار مي‌کند و در نهايت در کاستن از ميزان چاقي و سوختن آن‌ها کمک مي‌کنند که از جمله اين ترکيبات فنلي "clorogenic acids" و"quercetin" و"catechines" است.

محققان به‌طور مفصل مکانيزم کاري هلو را بررسي کردند و گفتند که اين ترکيبات با يکديگر به‌طور مکمل کار کرده و تأثير ضدچاقي خود را در بسياري از سلول‌هاي بدن انسان برجاي مي‌گذارد که در نهايت باعث از دست دادن چربي مي‌شود. اين مواد همچنين مي‌توانند زيان‌هاي کلسترول بد بر رگ‌ها را کاهش دهد که اين امر به نوبه خود خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را نيز کم مي‌کند.

هلو و شليل منبع خوبي از ويتامين c و بتاکاروتن است و مصرف آن‌ها در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان و بيماري‌هاي التهابي نظير استئو آرتريت، آسم و آرتريت روماتوئيد نقش موثري دارد

تأثير هلو و شليل در کنترل فشار خون

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت بجنورد گفت: مصرف هلو و شليل در کنترل قند خون و  پیشگیری از فشار خون بالا  موثر است.شهلا جودت افزود: هلو و شليل از منابع غني پتاسيم به شمار مي‌رود و پتاسيم در کاهش و کنترل فشارخون تأثير بسزايي دارد.

وي ادامه داد: فيبر موجود در اين ميوه‌ها موجب کاهش سرعت جذب قندها مي‌شود و ميزان حساسيت به انسولين با اين شرايط افزايش مي‌يابد بنابراين مصرف اين دو ميوه در کنترل قند خون موثر است.جودت، حفظ سلامت دستگاه گوارش و پيشگيري از يبوست را از ديگر مزاياي اين دو ميوه تابستاني، ذکر و تصريح کرد: هلو و شليل منبع خوبي از ويتامين c و بتاکاروتن است و مصرف آن‌ها در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان و بيماري‌هاي التهابي نظير استئو آرتريت، آسم و آرتريت روماتوئيد نقش موثري دارد.
 

شليل در کاهش وزن موثر است
کارشناس مسئول گياهان دارويي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: هر دانه شليل متوسط، به‌طور تقريبي 50 کالري انرژي دارد و چون فيبر بالا داشته و چربي ندارد ميوه بسيار خوبي براي کاهش وزن و رژيم‌هاي لاغري است.
اصغر نقشي افزود: پتاسيم آن نيز موجب افزايش شادابي و تحرک در فرد مي‌شود،  فشارخون بالا را کنترل مي‌کند و خطر ابتلا به سکته مغزي را کاهش مي‌دهد.

وي از تأمين آب مورد نياز بدن با مصرف شليل گفت و تشريح کرد: شليل منبع غني ويتامين‌هاي آ و ث بوده و نيز منبع خوبي از پتاسيم است و مي‌تواند آب مورد نياز بدن را تأمين کند.نقشي با اشاره به نقش شليل در سلامت استخوان ادامه داد: ويتامين ث موجود در شليل اثرات مفيد در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد.

کارشناس مسئول گياهان دارويي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: اين ميوه منبع بسيار غني از بتاکاروتن است، ضمن آن‌که بتاکاروتن با خاصيت آنتي‌اکسيداني بسيار نيرومندي که دارد و با ارتقاي سطح ايمني بدن از بروز بسياري از بيماري‌ها جلوگيري مي‌کند.

وي اظهار کرد: مصرف شليل مي‌تواند در کنترل قند خون موثر باشد.
نقشي با اشاره به تأثير شليل در سلامت پوست تأکيد کرد: در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشيد هستيم، خوردن مرتب اين ميوه مفيد و حتي استفاده از ماسک آن اثرات بسيار خوبي بروي پوست ما دارد و از پيري ناشي از آفتاب جلوگيري مي‌کند و براي سلامت پوست و لايه‌هاي محافظتي بدن مفيد است.

آریا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: