کد خبر: ۶۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 2015June 29
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>خدمات درمانی-بعد از حذف عنوان بهيار از بيمارستان‌ها و سپردن وظايفش به ديگران، يک حلقه در زنجير رسيدگي به بيماران بستري گم ‌شد. شايد دليل اين امر ايده‌آل‌گرايي در زمينه ارائه بهترين خدمات درماني و سپردن آن به پرستاران بود که درنهايت محقق نشد و تمام وظايف بهياران بر دوش همراهان بيمار افتاد. به نحوي که اگر بيماري بدون همراه به بيمارستان مي‌رفت، از برخي همراهي‌هاخدمات اوليه درماني محروم مي‌شد.

در چنين شرايطي توسعه فضاي بيمارستاني هم مزيد برعلت شد و بار کاري پرستاران را افزايش داد، وظايف آنها محدود به ارائه خدمات درماني سطح بالاتر شد و خدمات درماني سطح پايين‌ بدون متولي باقي ماند.

به گزارش شفا آنلاين،درحالي که اوايل دهه گذشته، 40 هزار پرستار بيکار در کشور وجود داشت، حالا با توسعه فضاي درماني مشکل کمبود پرستار گريبان‌گير نظام خدمات درماني شده و درچنين شرايطي جاي خالي بهياران بيشتر احساس مي‌شود. حضور دو پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني، هدفي است که وزارت بهداشت در سر مي‌پروراند و شايد يکي از راهکارهاي دستيابي به اين هدف، تحقق طرح آموزش پرستاران مهارتي طي دوره يک ساله در موسسات مورد تأييد باشد.


در همين راستا محمد ميرزابيگي معاون پرستاري وزارت بهداشت از آغاز آموزش ده‌هزار پرستار مهارتي خبرداد و گفت: «دوره يك‌ساله كمك پرستار مهارتي، دوره جديد و كاربردي است و براي رفع نيازهاي اوليه بيماران در كل كشور اجرا مي‌شود. آموزش اين گروه توسط بخش غيردولتي و نهادهاي عمومي صورت مي‌گيرد.»

عباس عباس‌زاده مشاور معاون پرستاري در امور سياستگذاري‌هاي آموزشي نيز اظهارکرد: «تربيت بهيار يا پرستار مهارتي در کشور متوقف نشده بود، ولي متاسفانه از ساماندهي مطلوبي برخوردار نبود و در مواردي مراکزي که مجوز وزارت بهداشت نداشتند، دوره‌هاي آموزش بهيار برگزار مي‌کردند، اما در سياست‌هاي جديد وزارت بهداشت تلاش داريم، تربيت بهيار با توجه به برنامه‌هاي آموزشي و تعداد نيروهاي موردنياز ساماندهي شود.»

دبير هيئت بورد پرستاري وزارت بهداشت با بيان اينکه برنامه تربيت پرستاران مهارتي به هيچ‌وجه دانشگاهي نيست و صرفا به ارائه يک گواهينامه بهياري ختم مي شود، افزود: «معاونت آموزشي وزارت بهداشت مي‌تواند وظيفه نظارت بر مراکز تربيت بهياران را به دانشگاه‌ها واگذارکند. اين دوره‌ها تنها تا زماني ادامه خواهد داشت که نياز بيمارستان‌ها را برطرف کند.»


نيروهاي مهارتي به جاي پرستار استخدام نمي‌شوند

سوالي که بعد از انتشار خبر بازگشت بهياران به بيمارستان‌ها مطرح شد، اين بود آيا احتمال دارد بهياران به جاي پرستاران استخدام شوند، که ميرزابيگي با تکذيب اين احتمالات، بر اينکه هيچ‌کدام از نيروهاي مهارتي به‌جاي پرستار استخدام نمي‌شوند، تأکيد و در خصوص حدود وظايف اين کمک پرستاران عنوان کرد: «شرح وظايف اين گروه، براساس سطح‌بندي خدمات پرستاري و مراقبت‌هاي سطح اول انجام مي‌شود. مراقبت‌هاي پرستاري توسط پرستاران انجام مي‌شود و مراقبت‌هاي سطح بالاتر توسط پرستاران ارشد صورت مي‌گيرد و اين گروه در قالب كمك پرستار توسط بخش خصوصي و خريد خدمتي وارد بازار کار مي‌شوند. چرا که دولت مجوزي براي استخدام گروه زير ليسانس صادر کرده است.»

علاوه بر اجراي اقدامات کوتاه‌مدتي همچون استفاده از توان دانشجويان پرستاري، نيروهاي طرحي مايل به ادامه طرح، بهره‌گيري از نيروهاي شرکتي و جايگزين نمودن پرستاراني که به مرخصي زايمان مي‌‌‌روند، افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو تا سقف دو برابر در کارشناسي و تحصيلات تکميلي از ديگر برنامه‌هاي معاونت پرستاري براي حل مشکل کمبود 200 هزار پرستار است.

معاون پرستاري وزارت بهداشت در همين زمينه اظهارکرد: «باتوجه به تدوين سند عرضه و تقاضاي پرستار مقرر شد که براساس ميزان توانمندي‌ دانشکده‌ها،‌ ظرفيت پذيرش دانشکده‌هاي پرستاري به تناسب بوم، منطقه، و نيازمندي‌ها تا دو برابر افزايش پيدا کند. ايجاد 8 گرايش جديد در مقطع دکترا و 3 گرايش جديد در مقطع کارشناسي ارشد پرستاري در آينده‌اي نزديک نيز رخدادي ديگر درهمين راستا است.»


پيش به سوي آموزش باليني

ميرزابيگي همچنين از بازنگري نظام آموزش پرستاري و اجراي آن در دانشگاه علوم‌پزشکي شهيدبهشتي از مهرماه سال جاري خبرداد و تصريح کرد: «براي تقويت آموزش‌هاي پرستاري، بناست رويکرد آموزشي از آموزش‌هاي تئوري محض به سمت آموزش‌هاي باليني تغيير پيداکند.»

وي ادامه داد: «با برطرف نمودن فاصله آموزش و بالين و بکارگيري اعضاي هيأت علمي باليني دانشجويان پرستاري مي‌توانند، حضور بهتر و اثر بخش‌تري در بالين داشته باشند، براساس تغييراتي که در نظام آموزشي پرستاري اجراشده 2 سال اول تئوري، سال آخر عملي و چهار ماه آخر نيز انتخاب گرايش است که درهمين راستا طرح هيات علمي باليني نيز اجرايي مي‌شود.»


اعمال ضريب سختي بخش در محاسبه حقوق پرستاران

اجراي نظام پرداخت مبنتي بر عملکرد طرح ديگري است که ميرزابيگي خبرش را براي چندمين بار اعلام کرد. طرحي که اولويت دوم معاون پرستاري وزارت بهداشت به شمار مي‌رفت. نظام پرداخت کارانه که از سال 1376، تا کنون بر نظام سلامت حاکم بود، از ديدگاه ميرزابيگي به دليل مشکل مبنايي نظير تبعيض‌هاي بين رشته‌اي، بين بيمارستاني و بين بخشي، تقسيم سليقه‌اي، تعويق در پرداخت و عدم تعلق گرفتن به نيروهاي قراردادي، تبصره‌اي و شرکتي بسيار ناعادلانه و تبعض آميز است، بخشنامه جديد براي به روزرساني کارانه ها با عنوان طرح مبتني بر پرداخت عملکردي اواخر سال گذشته ابلاغ شد. تا به گفته ميرزابيگي مسير جديد براي حرکت به سمت عدالت و تحقق آن برداشته شود. ضريب سختي بخش و ضريب کتاب ارزش گذاري نسبي سلامت نيز يکي ديگر ويژگي هاي اين طرح است.

محمد حاجي آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت نيز از اعمال تغييرات اصلاحي در فاز دوم اجراي طرح پرداخت مبتني بر عملکر خبرداد و تصريح کرد:«از ويژگي هاي ممتاز اين طرح لحاظ شدن سختي مراقبت هاي دشوار و پيچيده از بيماران است که براين اساس دريافتي کارکنان به همان نسبت بالاتر مي رود.» همچنين پرداخت اضافه کاري به ازاي شيفت هاي غيرموظف و در نظر گرفتن سنوات در حکم حقوقي و ارتقاي پرستاران ازديگر ويژگي هاي اين طرح است که شايد پرستاران بيشتر تحت تأثير اين تغييرات قراربگيرند.

تمرکز وزارت بهداشت براي حل مشکل کمبود پرستار با تأکيد بر نسبت يک به چهار نيروي مهارتي به پرستار درحالي اجرا مي‌شود که بيمارستان‌هاي دولتي براي استخدام نيروهاي زيرديپلم مجوز ندارند و اين افراد بعد از گذراندن دوره آموزشي يک ساله و دريافت گواهي بايد در بيمارستان‌هاي خصوصي يا ازطريق قرارداد خريد خدمت مشغول به‌کار شوند. به نظر‌مي‌رسد، براي حل معضل کمبود 200 هزار پرستار و پوشش تمام خدمات درماني مربوط به بيماران بستري از سوي بيمارستان‌ها، توجه به فراهم کردن فرصت‌هاي شغلي ايمن براي پرستاران مهارتي نيز يکي از مهم‌ترين الزاماتي است که بايد ازسوي سياست‌گذاران موردتوجه قرارگيرد.


سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: