کد خبر: ۶۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رییس بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه سالانه 2500 پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود تاکید کرد با وجود برخی محدودیت‌ها، میزان موفقیت پیوندهای کلیه با کشورهای پیشرفته دنیا تفاوت چندانی ندارد.
به گزارش شفا آنلاین : در آستانه برگزاري همايش بزرگ پيوند در 10 تير 94، دكتر محمدرضا خاتمي ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين همايش گفت: در ميان همه كارهاي ارزشمند پزشكي، پيوند اعضا ارزش ديگري دارد در حقيقت پيوند به معناي زندگي دوباره دادن به بيماري است كه از همه جا قطع اميد كرده است.

رييس بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني با اشاره به تاريخچه پيوند كليه در اين بيمارستان گفت: بيمارستان امام خميني يكي از قديمي‌ترين مراكز پيوند در دانشگاه است و حداقل سابقه آن به 30 سال قبل بازمي‌گردد.

وي افزود: در زماني كه مراكز دياليز محدود بود و بيماران با نارسايي پيشرفته كليه امكان درمان آن‌چناني نداشتند و بسياري از آنان در انتظار مرگ بودند به همت مرحوم دكتر هاشمي راد و همكاران ديگر، اين مركز به عنوان يكي از پيشگامان پيوند نه تنها در دانشگاه تهران بلكه در كل ايران راه‌اندازي شد و امروز به عنوان يكي از موفق‌ترين بخش‌هاي پيوند كشور است.

دكتر خاتمي با بيان اينكه در آن زمان پيوند از دهنده زنده انجام مي‌گرفت افزود: پيوند بر پايه اصول علمي خوب و قابل قبولي صورت و رابطه مستحكمي بين بخش‌هاي علمي مرتبط با اين امر ايجاد كرد كه تا به امروز اين روند ادامه دارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه تعداد پيوندهاي كليه بيمارستان امام خميني را حدود 700 مورد برشمرد افزود: البته به مدت 7 سال بخش پيوند كليه به خاطر برخي مسائل تعطيل بود اما دوباره رونق گرفته به طوري كه بخش عمده پيوندهايي كه انجام‌شده مربوط به 7- 8 سال اخير است.

رييس بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني با بيان اينكه ميزان موفقيت پيوندهاي كليه در كشور با كشورهاي پيشرفته دنيا تفاوت چنداني ندارد افزود: از نظر پس زدن، فوت و عوارض ديگر تفاوت عمده‌اي با كشورهاي پيشرفته نداريم.

وي با اشاره به اينكه از نظر تعداد پيوند در منطقه پيش‌قدم هستيم افزود: به طور متوسط سالي 2 هزار و 500 پيوند داخل كشور انجام مي‌شود اگرچه به لحاظ جمعيت كشورمان جا دارد كه در اين زمينه پيشرفت كنيم اما خوشبختانه توانسته‌ايم جايگاه خوبي در مراكز پيوند دنيا به دست آوريم.

خاتمي بر ضرورت فراهم ساختن زيرساخت‌هاي پيوند از جسد تاكيد و گفت: در زمينه ICU هاي مخصوص، فراهم آوري ارگان ها از مبتلايان مرگ مغزي و امكانات آزمايشگاهي مناسب براي كنترل عوارض و عفونت‌ها با كمبودهايي روبرو هستيم. همچنين به دليل شرايط كشور، مانند بخش‌هاي ديگر پزشكي كه گاهي با كمبودهايي دارو مواجه مي‌شوند از نظر دسترسي به داروهاي جديد پيوند دچار محدوديت هستيم ولي آمار بالاي پيوند و ميزان موفقيت آن نشان مي‌دهد با وجود اين محدوديت‌ها متصديان امر پيوند توانسته است با تلاش بيشتر اين كمبودها را جبران كنند تا نتيجه پيوندها با كشورهاي پيشرفته تفاوتي نداشته باشد.

وي با اشاره به تغيير رويكرد پيوند كليه از دهنده زنده به دهنده جسد گفت: متأسفانه آمار تصادفات و مرگ مغزي در كشور بالاست و اين فرصتي براي بيماران نيازمند پيوند است لذا چنانچه امكانات بيشتري را به اين امر اختصاص دهيم مي‌توانيم آمار پيوند و نجات بيماران را افزايش دهيم و اميدواريم باهمت مسئولان كه بي‌وقفه تلاش مي‌كنند تا امكان پيوند از جسد را گسترش دهند؛ در اين امر هم در منطقه پيشگام باشيم.

رييس بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني، به بيان تأثير معنوي اهداي عضو پرداخت و گفت: اهدا عضو از جسد براي خانواده سخت است خودم هم تجربه عيني در اين زمينه داشتم ولي همين تصميم سخت نشان مي‌دهد كساني كه اين كار را عملي مي‌كنند چه روح‌هاي بلندي دارند و به زندگي با مفهوم ديگري نگاه مي كنند.

خاتمي با بيان اينكه برخلاف نگاه مادي كه اغلب به زندگي داريم؛ آنان معناي واقعي زندگي را مي‌فهمند افزود: با توجه به ارتباطي كه با خانواده‌هاي اهداكننده عضو دارم به نظر مي‌رسد كه بعد از اين تصميم دشوار، به لحاظ معنوي و روحي ارتقا پيدا مي‌كنند و در روابط اجتماعي و خانوادگي‌شان تغييرات مثبتي ايجاد مي‌شود كه قابل‌مقايسه با قبل از اهداي عضو عزيزشان نبوده است.

وي افزود: در كشورمان با مفهوم شهيد آشنا هستيم شايد ارزش خانواده‌هايي كه رضايت به اهدا عضو عزيزشان مي‌دهند باارزش خانواده‌هايي كه شهيد داده‌اند يكسان باشد همان طور كه آن‌ها روحيات بلند و والايي دارند خانواده‌هاي اين عزيزان هم داراي همان روحيات و خصايص هستند كه حتماً توشه اين دنيا و آن دنيايي خود و عزيزي مي‌شود كه عضوش را اهدا كرده است.

رييس بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني با بيان اينكه اميدوارم مسئولان كاري كنند كه هيچ انسان زنده‌اي نياز به اهدا عضو نداشته باشد افزود: مخالف اهداي عضو از زنده هستم براي اينكه اهداي عضو از دهنده زنده به قصد تجارت است و بسيار انگشت‌شمارند كساني كه به خاطر نوع‌دوستي اهداي عضو مي‌كنند و اگر قرار باشد اهدا كنند براي خانواده خودشان است كه البته اين كار پسنديده‌اي است. اما اكثر افرادي كه اهداي عضو مي‌كنند به دليل نيازهاي مادي است و ما شاهد ناهنجاري‌هايي در اين زمينه هستيم لذا چنانچه امكان پيوند از جسد را گسترش دهيم هيچ كمبودي در اين زمينه نخواهيم داشت و اميدواريم مسئولان كاري كنند كه هيچ انسان زنده‌اي نياز به اهدا عضو نداشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: