کد خبر: ۶۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۴ - 2015June 26
شفا آنلاین>سلامت>محمدرضا وفا، متخصص تغذيه و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران است. او در انتخاب غذايي که استفاده مي‌کند، حساس است و هيچ‌وقت هم اضافه‌وزن نداشته است

به گزارش شفا آنلاین، در کل انتخاب غذا بستگي به عادت‌ها و رفتارها دارد. اين عادت‌ها هم ناشي از سواد تغذيه‌اي است. در کشورهاي غربي اطلاعا عمومي درباره غذاها بالاست و بر اساس سواد تغذيه‌اي غذايشان را انتخاب مي‌کنند.

حساسيت‌هاي شما در انتخاب غذا همسرتان را با مشکل مواجه نمي‌کند؟

نه در بحث غذا بلکه در هر موضوع ديگري من کسي را به انجام کاري اجبار نمي‌کنم. هر کسي انتخاب خودش را دارد. از موقعي که در اين رشته درس مي‌خواندم، ملکه ذهنم خودم کردم که چه تغذيه‌اي‌ بايد داشته باشم. يک عواملي است که با منطق سازگار است، ولي عوامل ديگري است که در تجربه، آزمون و خطا به دست مي‌آوري. البته بايد ببينم که اين تجربه‌ها چقدر تاثير مي‌گذارد و رفتارمان را عوض مي‌کند.

اين تجربه‌ها رفتار تغذيه‌اي شما را تغيير داده؟

ما در خانه روغن مايع گياهي استفاده مي‌کنيم. روغن آفتابگردان يا روغن‌هاي گياهي ديگر. به تناوب هم استفاده مي‌کنيم که تاثير بهتري هم داشته باشد. گوشت قرمز خيلي کم مصرف مي‌کنيم. دو دختر دارم که بايد گوشت قرمز بخورند، ولي مقدار مصرفش در حد نياز است. هيچ وقت پرخوري نمي‌کنيم.

اگر جايي مهمان باشيد و ببينيد تغذيه‌شان اصولي نيست، توصيه‌ مي‌کنيد، رفتار غذايي‌شان را تغيير بدهند يا ترجيح مي‌دهيد خودتان از آن غذا خيلي نخوريد؟

در جامعه ما غذا خوردن مهم‌ترين تفريح خانواده‌هاست. بين غذا خوردن سالم و لذت بايد تناسبي وجود داشته باشد. مصرف بايد آگاهانه باشد. هر کسي بايد بر اساس منطق و نياز خودش غذا بخورد. اگر يک روز بيش از نيازش کالري مصرف کرد، روزهاي قبل يا بعدش تناسب را رعايت کند. اگر صبحانه کره و مربا داشت، حواسش باشد که روزانه بيشتر از 7 درصد انرژي‌اش را از چربي‌ها تامين نکند. زياد نخورد و به خودش بگويد که سهم چربي اشباع‌ شده‌اش را در وعده صبحانه گرفته. اگر غذاي شور خورد، بداند که روزانه مجاز است که پنج گرم نمک مصرف کند. ميوه‌اش يا غذاهاي ديگرش را با نمک نخورد.

تا به حال اضافه وزن داشته‌ايد؟

تا به حال نه. از نوجواني يا حتي کودکي تا به امروز اضافه وزن نداشته‌ايم.

بيماري خاصي هم نداشته‌ايد که دليلش تغذيه بد باشد؟

در پناه خدا فعلا نداشته‌ايم.

يکي از دردسرهايي که پزشکان دارند، حضورشان در مهماني‌هاست. خيلي‌ها مي‌خواهند سوالاتي را که در ذهنشان هست، در همين يکي دو ساعت مهماني بپرسند. اين مشکل براي شما هم پيش آمده است؟

سلامت هرکسي دست خودش است. نمي‌شود در مهماني مثل زماني که در کلينيک هستي به کسي مشاوره بدهي. کسي که به مطب مي‌آيد، مشتاق است و انگيزه بالايي دارد، اما فردي که در مهماني چند سوال سطحي بپرسد، خيلي نبايد انگيزه داشته باشد.

سوال مي‌پرسند، اذيت نمي‌شويد؟

بعضي‌ها وقت‌ها اذيت مي‌شوم. گاهي اين سوالات از حد خارج مي‌شود. به هر حال بعضي‌ها آداب مهماني را رعايت نمي‌کنند. من اگر در توانم باشد، جواب مي‌دهم اگر نه، سعي مي‌کنم طوري برخورد کنم که سوال بيشتري نپرسند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: