کد خبر: ۶۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >طبق آمار اعلام شده توسط سازمان جهاني بهداشت، موادغذايي ناسالم باعث مرگ سالانه 2 ميليون نفر در جهان مي‌شود که بخش اعظم آنها را کودکان تشکيل مي‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین ،غذاهاي حاوي باکتري‌هاي مضر، ويروس، انگل يا مواد شيميايي افزودني، عامل شيوع بيش از200 گونه از امراض گوناگون از اسهال گرفته تا سرطان هستند.

تهديدهاي جديد براي ايمني موادغذايي مدام در حال شکل‌گيري هستند. تغييرات در توليد، توزيع و مصرف موادغذايي، تغييرات در محيط‌زيست، ظهور پاتوژن‌هاي جديد و مقاومت ضدميکروبي ازجمله اين تهديدات هستند که همگي سيستم‌هاي ايمني موادغذايي در سطح ملي را به چالش مي‌کشند.

همچنين، افزايش ميزان سفرها و تجارت‌ها در دنيا، احتمال گسترش آلودگي‌ها را درسطح بين‌الملل افزايش مي‌دهد. همان‌طور که عرضه موادغذايي به‌طور فزايندهاي به سوي جهاني شدن پيش مي‌رود، به دنبال آن نيز، نيازبه تقويت سيستم ايمني موادغذايي درداخل و بين تمام کشورها مشهودتر مي‌شود. به همين دليل است که سازمان بهداشت جهاني در هفتم آوريل امسال طي برنامه‌اي تلاش خود را براي بهبود ايمني موادغذايي ازمزرعه تا سفره، مضاعف کرد.

اين سازمان به همه کشورها کمک ميکند تا بتوانند درراستاي دستورالعمل‌هاي Codex Alimentarius، از شيوع بيماري‌هاي ناشي ازموادغذايي پيشگيري کرده، آنها را شناسايي کنند و به موقع از خود واکنش مثبت نشان دهند.


نامCodex Alimentariusکتابي است که مجموعه‌اي از استانداردها، دستورالعمل‌ها و کدهاي کاربردي غذايي را در سطوح بين‌المللي دربرمي‌گيرد و تمام موادغذايي اصلي و غذاهاي فراوري شده را تحت پوشش قرارمي‌دهد. سازمان جهاني بهداشت با همکاري سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد، از طريق يک شبکه اطلاع‌رساني بين‌المللي به همه کشورها در مورد شرايط اضطراري موادغذايي هشدار مي‌دهد.

5 راهنماي کليدي براي ايجاد غذاي سالم تر

ايمني موادغذايي مسئوليتي مشترک است. اين بسيارمهم است که همگي دست به دست هم دهيم و در امتداد زنجيره توليد موادغذايي، از کشاورزان و توليدکنندگان تا فروشندگان و مصرف‌کنندگان، تلاش کنيم. به اين منظور، سازمان بهداشت جهاني پنج راهکار اصلي را براي توليد غذاي ايمن پيشنهاد مي‌دهد.

اين راهکارها شامل دستورالعمل‌هاي کاربردي براي فروشندگان و مصرف‌کنندگان در حمل‌و‌نقل و آماده کردن موادغذايي هستند:

1) رعايت بهداشت و نظافت

2) جدا کردن غذاهاي خام از پخته

3) پخت کامل موادغذايي

4) نگهداري موادغذايي در دماي مناسب

5) استفاده از آب و موادغذايي خام سالم.

منبع: سازمان بهداشت جهاني

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: