کد خبر: ۶۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>تعرفه پزشکی-رئیس انجمن علمی مامایی ایران طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» را موجب دلسردی ماماها دانست و گفت: عدم افزایش در پرداخت به ماماها موجب دلسردی آنها می‌شود و راه‌کار آن تقسیم تعرفه زایمان به صورت عادلانه بین ماما و پزشک است.

به گزارش شفا آنلاين،ناهید خداکرمی با بیان اینکه اخیراً طرحی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به نام «پرداخت مبتنی بر عملکرد» به مراکز درمانی ابلاغ شده است،  اظهار داشت: متأسفانه این طرح موجب دلسردی همکاران مامای شاغل در زایشگاه‌ها شده است با اینکه سال گذشته بیش از 450 هزار زایمان طبیعی توسط ماماها انجام شده است اما از دولت‌های گذشته تاکنون همواره 15 درصد تعرفه‌های زایمانی به ماماها پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: متأسفانه با کمال تعجب در طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» ماما مانند سایر پرسنل بیمارستان در نظر گرفته شده است در حالی که زایمان عملی است که باید به صورت تیمی توسط ماما و در موارد پرخطر با هدایت متخصص زنان انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: شایسته است که تعرفه زایمان به صورت عادلانه تقسیم شود ولی شاهدیم که نه تنها افزایش در پرداخت به ماماها انجام نشده بلکه حقوقی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود نیز پایمال شده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در شرایط کنونی کشور که متأسفانه نرخ باروری کمتر از خط جانشینی و زیر 2 درصد رسیده و میزان سزارین به بیش از 50 درصد افزایش یافته است، حمایت حرفه مامایی ضرورت ملی است که متأسفانه با تصمیمات غیرکارشناسی نظام سلامت همواره موجب دلزدگی و بی‌انگیزگی این حرفه شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد عملیاتی ما این است که برای بهبود شرایط و ارائه خدمات صحیح به مادران باردار حین زایمان، تعرفه زایمانی به مساوات بین ماماها و پزشکان زایشگاه‌ها تقسیم شود که هر یک بتوانند با تمام نیرو در خدمت مادر و نوزاد بوده و دغدغه‌ای به جز سلامت مردم نداشته باشند.



فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: