کد خبر: ۶۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۴ - 2015June 22
شفا آنلاين:سلامت>بهداشت دهان و دندان- رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت ارایه آموزش و همچنین چکاپ‌ دندان‌های دانش‌آموزان مقطع دبستان در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: برای هر دانش آموز شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان تشکیل خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاين، دکترحمید صمدزاده، درباره نحوه اجرای این طرح گفت: این طرح ازابتدای سال تحصیلی 95-94 و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در همه مدارس ابتدایی سراسر کشور آغاز می‌شود و تقریبا 7 میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته وی، در این طرح، معلمان و مراقبان مدارس در شهرهای کشور، تحت آموزش قرار می‌گیرند و این آموزش‌ها توسط آنها به دانش آموزان منتقل می‌شود. در روستاها نیز، بهورزان و مراقبان سلامت وظیفه آموزش به دانش آموزان وخانواده‌ها را برعهده دارند.

صمدزاده تاکید کرد: این طرح فعلا در مقطع ابتدایی اجرا می‌شود و هر زمان که اجرای طرح در این مقطع کامل شد،‌ هرسال یک پایه به آن اضافه می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل شناسنامه سلامت الکترونیک دهان و دندان برای دانش آموزان در قالب اجرای این طرح،‌ افزود: قراراست همزمان با آموزش، چکاپ دندان‌های دانش آموزان نیز صورت ‌گیرد و برای هر دانش آموز شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان تشکیل شود که شامل اطلاعات وضعیت موجود دانش‌آموز است. هر کدام از آنها به ازای نیازهای درمانی برای ارائه خدمات درمانی ترمیمی،‌ کشیدن و... به مراکزی که درحال هماهنگی با آنها هستیم، ارجاع داده می‌شوند. برای هر کودک نیز برنامه استفاده از وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی اجرا خواهد شد .

صمدزاده ادامه داد: اجرای این امر، توسط کاردان‌های بهداشت دهان ودندان،‌ بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان خواهد بود. بحث آموزش و پیشگیری نیز در همه مدارس انجام می‌شود و بحث محل اجرای خدمات درمانی نیز با توجه به شرایطی که هر دانشگاه دارد، در این سه ماه مشخص می‌شود.

رییس اداره دهان و دندان وزارت بهداشت درخصوص محل اجرای این معاینات گفت: این معاینات در پایگاه‌های دانش آموزی یا تعدادی یونیت سیار که قرار است در مدارس مستقر شوند و به صورت قابل حمل هستند، انجام می‌شود. همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای مدارس، یک طرح عملیاتی خواهند داشت. قرار است به ازای هر 100هزار نفر دانش آموز،‌ یک پایگاه دانش آموزی درمدارس یا پایگاه‌های بهداشتی - درمانی یا بخش خصوصی ایجاد ‌شود که این امر نهایتا به امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی بستگی دارد.

وی درباره چگونگی تامین اعتبارات این طرح نیز گفت: اعتبارات این طرح از محل اعتبار طرح تحول سلامت دهان و دندان،‌ طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت و بیمه‌های دندانپزشکی تامین می‌شود.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار