کد خبر: ۶۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفا آنلاين:سلامت>بیماری ها- یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: تبخال یک ویروس است و به صورت تاول‌هایی در اطراف لب، بینی، چشم و سایر نقاط بدن دیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر غلامرضا عشقی با بیان اینکه تبخال دو نوع است؛ تبخال تناسلی و تبخالی که در گوشه لب یا نقاط دیگر بدن ظاهر می‌شود، اظهار کرد: قبل از بروز تبخال فرد حالت سوزش و خارش را تجربه خواهد کرد و بعد از آن تبخال بیرون زده می‌شود.

وی افزود: هر گونه استرس شدید که به فرد وارد می‌شود، ضربه به صورت و آفتاب می‌تواند منجر به بروز تبخال شود.

عشقی اضافه کرد: از خواب پریدن نیز ممکن است بر اثر فشار و استرسی که در خواب بر شخص وارد می‌کند، باعث بروز تبخال شود.

این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: ویروس تبخال در 78 درصد جمعیت وجود دارد، اما تنها 20 تا 30 درصد آن‌ها تبخال می‌زنند و یک سوم نیز دچار عود تبخال می‌شوند.

عشقی تصریح کرد: در مواردی که تبخال عود نکرده، افراد می‌توانند با گذاشتن یخ بر روی آن، محل تبخال را استریل کنند و در صورتی‌که تبخال عود کند از پمادهای موضعی و در موارد شدیدتر از قرص‌های مخصوص استفاده می‌شود.

وی افزود: بیماران مبتلا به نقص ایمنی بیش از دیگران دچار تبخال‌های شدید و عودکننده شده و کسانی که سوء تغذیه دارند نیز دچار عود تبخال می‌شوند؛ به طوری که تبخال ممکن است بر روی زبان، دهان و بینی فرد ظاهر شود.

عشقی عنوان کرد: از عوارض احتمالی تبخال این است که احتمال دارد جای لک حاصل از تبخال بر روی صورت فرد باقی بماند.

این متخصص پوست و مو در پایان خاطرنشان کرد: ویروس تبخال از راه تماس با صورت فرد مبتلا از طریق بوسیدن، قابل انتقال است و توصیه می‌شود در صورت ابتلا به تبخال از بوسیدن افراد دیگر خودداری شود.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: