کد خبر: ۶۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبری و با توجه به تأکید بر اولویت پیشگیری بر درمان، گسترش مراقبت‌های اولیه بهداشتی را در دستور کار قرارداده‌ایم.
به گزارش شفا آنلاین ،ناصر کلانتری، رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشتی کشور  در خصوص اقدامات حوزه بهداشت در راستای سیاست‌های ابلاغی اظهار داشت: با توجه به تکالیف بالا دستی در کشور که برای وزارت بهداشت و درمان تعیین شد. مانند سند چشم‌انداز، برنامه 5ساله و به‌ ویژه سیاست‌های ابلاغی در امر سلامت و با توجه به اسناد بالا دستی جهانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل در شرایط تغییرات آب‌وهوایی و شهر نشینی و روستا نشینی تدوین شده، برنامه‌هایی در حوزه بهداشت در دست اقدام است.

وی به اهم این برنامه‌ها اشاره داشت و گفت: خدمات ارتقایی سلامت، خدمات پیشگیری از بیماریها و خدمات غربالگری در برنامه طرح تحول نظام سلامت گنجانده شده‌ است.

کلانتری گفت: برنامه‌ی تحول در حوزه بهداشت شامل گسترش مراقبت‌های اولیه‌ بهداشتی در نقاط حاشیه‌ای و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر است که جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر را شامل می‌شود.

کلانتری به برنامه‌هایی با محوریت بهداشت فردی اشاره داشت و گفت: بکار گذاشتن کاردان یا کارشناس مراقب خانواده که در چند حوزه آگاهی دارد با تمام خدمات مراقبت اولیه سلامت از جمله این اقدامات است. و وظایفی مثل سر شماری مردم، دسته بندی گروه‌های سنی و جنسی ، ارائه مراقبت اولیه سلامت به هر گروه سنی مطابق دستورالعمل ملی تحت عنوان بسته برای ارتقاء خدمات پیشگیرانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف کاردان‌ها و کارشناسان مراقب خانواده، ارائه خدمات پیشگیرانه مثل کنترل آب سالم، پرهیز از رفتار‌های پرخطر و... است.

کلانتری به حوزه غربالگری اشاره داشت و گفت: در کنار اقدامات پیشگیرانه، غربالگری جامعه بر اساس سن و بیماری‌های شایع در آن سن انجام می‌گیرد. که در گروه‌های سنی مختلف و در مردان، زنان و میانسالان بطور جداگانه اقدامات غربالگری انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: